Garantiutløp på elbil:

Denne testen kan spare deg for mange tusen kroner

Forbrukerrådet anbefaler en sjekk av elbilen før garantien utløper.

GARANTIUTLØP: En test av elbilen hos mekaniker kan spare deg for mange tusen. Foto: NTB Scanpix
GARANTIUTLØP: En test av elbilen hos mekaniker kan spare deg for mange tusen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Deler av landets elbilpark begynner allerede å dra på åra. De som kastet seg først på elbilbølgen, eller har kjøpt en brukt elbil, begynner å nærme seg tidspunktet hvor garantien går ut.

For å unngå å betale masse for reparasjoner, som kunne gått på garantien, er det noen ting du bør sjekke før garantien din går ut.

Vanlig med fem års garanti

De fleste merker har en garanti som gjelder i fem år, eller 100.000 kilometer. Denne må imidlertid ikke forveksles med batterigarantien som varer i hele åtte år.

I denne tiden vil forhandler reparere feil som har oppstått som følge av produksjonsfeil eller materialsvikt.

Thomas Iversen er jurist i Forbrukerrådet. Han forteller at selv om en elektrisk bil er mindre komplisert enn sine fossile og hybride brødre, så bør enkelte ting sjekkes opp.

- For elbiler er det viktig å sjekke batteriets helse, samt hvilken stand de elektriske systemene er i. I tillegg kommer det vanlig ting som bremser, hjuloppheng og hjulstilling.

Men å sjekke dette selv kan være problematisk. Ikke alle er like bilkyndige, i tillegg mangler man kanskje utstyret man trenger.

Iversen forteller at en såkalt garantiutløpskontroll derfor kan være en god ide å gjennomføre før garantien går ut.

- Både merkevareforhandlere og NAF tilbyr garantiutløpstest, og det kan være fornuftig å bestille en slik gjennomgang når bilen nærmer seg garantiutløpet.

Hvis bilen fungerer knirkefritt, og du ikke ser noen grunn til å sjekke den, så mener Iversen at man kan vurdere om man skal spare de pengene.

Er man usikker, er imidlertid en kontroll en god ide, sier Iversen.

- En garantiutløps-kontroll kan spare deg for mye penger og kan trygt anbefales. Garantiutløps-kontroll kan blant annet gjennomføres hos et merkeverksted eller hos NAF. Eier du en Opel, kan du glede deg over at garantiutløps-kontrollen er gratis.

Kan spare mange tusen

NAF utfører årlig mange slike garantiutløpstester. Teknisk sjef Lars-Benny Holøs i NAF senter administrasjon sier:

- Vi går grundig igjennom bilen, og sjekker om det er feil eller mangler utover det som betegnes som normal slitasje. I tillegg tar vi også en elektronisk test og leser av instrumenter for å se at alt er som det skal være.

Feil de ser etter er eksempelvis rust, sprekker i lykter, slitasje i hjuloppheng og liknende.

- Vi ser etter alle feil som ikke kan forklares med normal slitasje. Dette får kunden på et dokument som han eller hun kan forelegge forhandler. Dette er ting vi anbefaler at forhandler sjekker opp, og som muligens bør repareres som reklamasjon.

Ikke en fasit

Holøs understreker at punktene på deres liste ikke kan brukes som en fasit, eller som krav til forhandler.

- Fordi vi ikke alltid har innsikt i hele bilhistorikken kan det være at feil vi finner kan forklares med manglende service eller liknende. I disse tilfellene kan det være at forhandleren er uenig i at feilene skal rettes på garanti. Men kunden kan bruke testen i forhandlinger med bilforhandleren.

Hos dem koster en slik test mellom 2390 og 2990 kroner, avhengig av om du er medlem eller ikke. Holøs sier at de har flere eksempler der disse pengene er spart fort inn igjen.

- Dette er den testen vi får mest positive tilbakemeldinger på, og vi har eksempler der kunder har spart alt fra 10.000 til 100.000 kroner på at de har fått rettet garantifeil før garantien har utløpt.

Når skal testen tas?

Jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier at en garantiutløpstest bør tas så tett opp mot garantiutløpet som mulig, men:

SJEKK: Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, anbefaler en garantiutløpskontroll av elbilen. Foto: Forbrukerrådet
SJEKK: Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, anbefaler en garantiutløpskontroll av elbilen. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Det er viktig å fremme krav før garantien går ut, det vil si at en garantiutløpstest må tas før garantitiden er ute. Når selskaper har lang ventetid, må forbrukeren ta med det i beregningen, og heller bestille en test hos noen andre.

Han sier imidlertid at selve reparasjonen ikke må tas i garantitiden, så lenge kravet om utbedring er fremmet før garantitiden er ute.

- Det er ikke noe krav om at garantisaken repareres mens garantien løper, det er nok at forholdet er påklagd. Du må rette et krav som følge av garantien før den løper ut. Utover det, så kan feilene som servicetimen eller testen avdekker fint repareres etter garantifristens utløp. Det er likevel veldig viktig å avdekke feil før garantien går ut, sier Iversen.