Rekkeviddesjekk Polestar 2

Denne testen viser at NAF kan ha en dårlig sak mot Polestar

Polestar lovet tur/retur Oslo-Hemsedal uten ladestopp. NAF og Kapatens varsler krav og gruppesøksmål for misvisende markedsføring. Vi tok turen.

REKKEVIDDETEST: Elbil24 testet om det er mulig å kjøre tur-retur Hemsedal med Polestar 2, uten å måtte lade underveis. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): «Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 km*, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

Teksten over er hentet fra Polestars egen omtale av elbilen Polestar 2, som ble publisert på bilfabrikantens norske nettsted i fjor høst.

Følgende stod som fotnote: «*Offisiell sertifisert rekkevidde iht. WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Testing Procedure)»

Elbilen, som blant annet ble kåret til Årets bil av både en fagjury og Dagbladets lesere i fjor, har så langt blitt registrert i 4750 eksemplarer i Norge, ifølge elbilstatistikk.no. Du finner vår siste test av bilen her, i duell mot Tesla Model 3.

Endret destinasjonen

Men hadde Polestar lovet for mye? I januar i år endret de i hvert fall plutselig ordlyden, det vil si - de byttet «Hemsedal» ut med «Norefjell».

Endringen var ikke ubetydelig: En tur til Hemsedal fra hovedstaden og tilbake er på rundt 40 mil - mens turen til Norefjell tur-retur er på rundt 26 mil. Altså hadde de redusert turen med hele 14 mil.

Siden har Polestar fjernet alt av stedsreferanser på sidene sine.

Krever stort prisavslag

Så hvorfor har Polestar gjort disse endringene? Ifølge NAF er det intet annet enn en innrømmelse om at de har lovet for mye.

- Endringene i Polestars konkretiserte markedsføring fremstår for oss som en erkjennelse av at markedsføringen har vært misvisende, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Graffer Grøtta i NAFs advokatkontor, til Motor.no.

På vegne av NAF-medlemmer som har kjøpt Polestar før endringene i januar, har de sendt et brev til bilfabrikanten, der de krever 70.000 kroner i prisavslag for hver solgte bil.

Dette skjer etter at det svenske selskapet Kapatens varslet at de planlegger et gruppesøksmål mot Polestar på samme grunnlag. De har blant annet sendt brev til norske Polestar-kunder med oppfordring om å bli med på søksmålet. Da Bilbransje24 først omtalte saken i slutten av april, bekreftet Kapatens at minst 160 personer hadde meldt seg.

Slik gikk det i vår test

Elbil24 ønsket å sjekke om det var mulig å kjøre den aktuelle distansen uten å måtte lade underveis, og fikk låne redaktør Andreas Heen Haaland-Carlsen i Scandinavia Online sin private Polestar 2 til oppdraget. Haaland-Carlsen er blant dem som har fått brev fra Kapatens med tilbud om å delta i gruppesøksmålet.

Testen ble foretatt i mai, i temperaturer som lå mellom 10 og 13 varmegrader. Ikke akkurat vinterforhold, men fortsatt med snø nok i fjellene rundt skidestinasjonen til at de ivrigste kunne tatt seg en skitur.

Hvordan det gikk, kan du se i videoen øverst - men her er kortversjonen:

Vi startet på Skøyen i Oslo med fulladet batteri, kjørte til Hemsedal sentrum - ventet i to timer og returnerte tilbake til Skøyen - uten behov for ladestopp underveis. Etter 393 tilbakelagte kilometer hadde vi fortsatt 16 prosent restkapasitet i batteriet - altså klarte vi turen med «god margin», i tråd med Polestars påstand.

Vi fulgte trafikken og fartsgrensene, foretok ingen forbikjøringer, men kjøremønsteret var innenfor det vi vil definere som «normalt».

Turen opp tok ganske nøyaktig tre timer, inkludert noen korte stopp underveis - uten at vi forlot bilen. Det gir en gjennomsnittshastighet på ca 65 kilometer i timen. Tilbake gikk turen noen minutter raskere.

Hva om det hadde vært vinter?

Flere uavhengige rekkeviddetester av Polestar 2 tyder på at den reelle rekkevidden er kortere enn de 470 kilometrene som WLTP-målingene refererer til. Her er Polestar imidlertid i godt selskap med de aller fleste elbilene på markedet.

WLTP-testene foretas nemlig i miljøer der temperaturen ligger på 23 varmegrader, og det er vanlig at biler har kortere rekkevidde i praktiske tester, spesielt når temperaturen synker.

- Vi opplever svært ofte at den reelle rekkevidden er kortere enn i WLTP-målingene. Kryper temperaturen et stykke under 0 grader, er det ikke uvanlig med rundt 20 prosent reduksjon, sier Elbil24s redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk.

Han sier at dette er en universell utfordring som rammer alle elbiler.

- Utfordringen er knyttet til kjemien i dagens litium-ion-batterier. Jo kaldere det blir, desto høyere indre motstand får man i hver enkelt battericelle, med påfølgende spenningsfall. Dette gir igjen mindre kapasitet per celle, ganget opp med det antallet celler batteriet består av, legger han til.

- Det er med andre ord ikke sikkert vi hadde klart å komme tur-retur Hemsedal midtvinters, men Polestar har uansett referert til WLTP-testens tall for det som kategoriseres som kombinert kjøring, utdyper han.

Bilprodusentene bruker forskjellige metoder for å demme opp for dette midlertidige svinnet gjennom ulike temperaturstyringer. For når batteriet varmes opp igjen, kommer kapasiteten tilbake.

- Derfor er det slett ikke utenkelig å kunne komme helt tilbake igjen, også på en kaldere dag enn testdagen, sier Skillebæk.

HELT NORMALT: Det er helt normalt at den opplevde rekkevidden er kortere enn WLTP-målingene, ifølge Fred Magne Skillebæk i Elbil24. Foto: Elbil24
HELT NORMALT: Det er helt normalt at den opplevde rekkevidden er kortere enn WLTP-målingene, ifølge Fred Magne Skillebæk i Elbil24. Foto: Elbil24 Vis mer

Ifølge Skillebæk er det mange flere forhold enn temperatur som spiller inn for den opplevde rekkevidden.

- Fart og kjørestil er to viktige faktorer. Dessuten vil man oppleve større reduksjon i rekkevidden på vinteren med mange korte turer, enn dersom man legger ut på langtur, sier han. Han sikter da til at mange kaldstarter påvirker rekkevidden mer enn langturer med bare én kaldstart.

Avviser alle krav

Til Elbil24 sier Polestar at de ikke er overrasket over resultatet i vår test, og at WLTP-referansen er helt sentral i saken.

- Vi basererer rekkeviddeinformasjon på WLTP, og det var dette som var tilfellet for den aktuelle teksten med Oslo - Hemsedal - Oslo. Samtidig bekrefter Elbil24s test at rekkevidden er betydelig, også under mer krevende forhold enn WLTP, sier kommunikasjonssjef i Polestar, Kristin Fjeld.

Hun legger til at teksten aldri var en del av en reklamekampanje, men at den lå på en underside av Polestars norske webside i en begrenset periode på under to måneder.

Fjeld bekrefter overfor Elbil24 at de ikke kommer til å godta kravene som er framsatt.

- Kravene som er mottatt fra NAF og Kapatens gjelder kun teksten med Oslo-Hemsedal-Oslo. Polestar har avvist alle disse kravene, sier hun til Elbil24.

GODTAR IKKE: Kommunikasjonssjef Kristin Fjeld i Polestar, sier at de avviser alle krav som har blitt framsatt. Foto: Polestar.
GODTAR IKKE: Kommunikasjonssjef Kristin Fjeld i Polestar, sier at de avviser alle krav som har blitt framsatt. Foto: Polestar. Vis mer

Polestar får støtte fra Norsk Elbilforening. De tror at nettopp WLTP-referansen gjør at NAF og Kapatens neppe har noen god sak, juridisk sett.

- Vi tviler på om man vil nå fram med et slikt krav, siden teksten også henviser til WLTP. Strekningene Oslo - Hemsedal t/r og Oslo - Norefjell t/r er eksempler på strekninger som er innenfor WLTP-kjørelengden, uttalte generalsekretær Christina Bu nylig til Motor.no.

Mener det fortsatt er grunnlag for krav

Elbil24 har også forelagt eget testresultat NAF, som har følgende å si:

- Elbil24 sin tur er interessant. En elbils forbruk vil likevel være merkbart lavere på sommer- enn på vinterføre, og vi mener fremdeles det kan være grunnlag for et krav i saken. Utover det har vi ingen kommentar, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer