Elbil på vinterføre:

Derfor burde du være obs på denne bremsefunksjonen

Kan gjøre veigrepet dårligere på glatt føre.

KAN MISTE VEIGREPET: Regenerativ bremsing gir strøm tilbake til bilen underkjøring, men i verste fall kan du også miste veigrepet. Foto: Rune Korsvoll
KAN MISTE VEIGREPET: Regenerativ bremsing gir strøm tilbake til bilen underkjøring, men i verste fall kan du også miste veigrepet. Foto: Rune KorsvollVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Mye snøvær og glatt føre kan by på utfordringer for mange elbilister.

For mens noen sliter med å i det hele tatt få opp ladeluken på bilen, ser andre utfordringene med å skulle lade bilen i minusgrader.

En ting som er felles for alle biler, det være seg elbiler eller fossilbiler, er behovet for å holde seg på veien på glatt føre, og å kunne bremse ned dersom en situasjon skulle oppstå.

Og her har mange elbiler en utfordring på grunn av en vanligvis fiffig funksjon kalt regenerativ bremsing.

Kan miste veigrepet

Den elektriske motoren i elbiler kan virke som en generator som kan lade batteriet. I praksis vil det virke som en motorbrems ved fartsreduksjon.

Men på glatt føre kan denne regenerative bremsingen føre til at veigrepet blir dårligere.

KAN MISTE GREPET: Regenerativ bremsing kan i verste fall føre til at du mister veigrepet, sier informasjonssjef i Kia Norge, Mette S. Simonsen. Foto: Kia
KAN MISTE GREPET: Regenerativ bremsing kan i verste fall føre til at du mister veigrepet, sier informasjonssjef i Kia Norge, Mette S. Simonsen. Foto: Kia Vis mer

Det forteller informasjonssjef i Kia Norge, Mette Sauge Simonsen.

- Man kan ved maks regenerativ bremsing oppleve at drivhjulene mister grep på tilsvarende måte som om man bremser for hardt på veldig glatt underlag.

Regenerativ bremsing er også en del av elbilens bremsesystem. Når man trår lett på bremsepedalen vil det kun være regenerativ bremsing som senker bilens fart. Dersom man må bremse hardere vil det hydrauliske bremsesystemet aktiveres om ikke den regenerative bremsingen er tilstrekkelig.

- I det øyeblikket dette inntreffer vil regenerativ bremsing oppheves og bilens ABS/ stabilitetskontroll tar over og sørge for at veigrepet opprettholdes, sier Sauge Simonsen.

Men fordi elbiler under regenerering kun bremser på to hjul, kan dette gjøre at den maksimale bremseeffekten blir mindre, og man lettere mister grepet på de av hjulene som bremser.

Bør justeres på vinteren

Styrken på regenerering varierer fra elbil til elbil, men Elbil24 erfarer at de fleste bremser opp til en effekt av 0,3 G før bremseklossene slår inn.

Senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, sier at særlig i svinger bør du være litt obs.

- I biler der du i prinsippet ikke bremser på vanlig måte kan du fort skli litt eller få en sladd i svinger på glatte vinterveier. Men bilene har elektroniske støttesystemer slik at du vil ikke miste kontrollen og du holder deg på veien.

Mens man på sommeren kan ha den regenerative bremsekraften stilt inn på høy, bør man stille den lavere på vinterstid.

JUSTERE INNSTILLINGER: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, råder elbileiere til å justere ned regenerativ bremsing på vinteren. Foto: NAF
JUSTERE INNSTILLINGER: Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal, råder elbileiere til å justere ned regenerativ bremsing på vinteren. Foto: NAF Vis mer

- Når det er glatt og man kjører på svingete veier er det lurt å stille regeneringen på at lavere nivå. De fleste av oss har bedre kontroll på glatt føre ved å bruke bremsene selv. Det handler om å ha kontroll som sjåfør.

- Faren er at regenereringen rett og slett blir for kraftg når man kommer inn i svinger og at du selv føler at du mister kontrollen, sier Sødal.

- Bli kjent med bilen

Ståle Frydenlund er seniorrådgiver i Norsk Elbilforening, og har kjørt mye elbil på glatt føre.

- Jeg har i min tid som elbilist ikke opplevd noen store problemer med regenerativ bremsing på glatt føre, og kan ikke si at jeg har følt at jeg har dårligere veigrep. Men det er klart at med regenerativ bremsing vil man kunne få en hjulblokkering på glatt føre, som gjør at man mister grepet.

FØR DEG FREM: Seniorrådgiver i Norsk Elbilforening Ståle Frydenlund råder nye elbilister til å bli kjent med bilens bremsesystem. Foto: Norsk Elbilforening
FØR DEG FREM: Seniorrådgiver i Norsk Elbilforening Ståle Frydenlund råder nye elbilister til å bli kjent med bilens bremsesystem. Foto: Norsk Elbilforening Vis mer

Han sier at erfarne elbilister trolig er vant til bilens bremsesystem allerede. Nye elbileiere derimot, bør bruke litt tid på å bli kjent med bilen.

- Dersom man er forholdsvis ny elbil-eier, så vil jeg råde vedkommende til å være litt oppmerksom og gjøre seg kjent med hvordan den regenerative bremsingen fungerer. Disse systemene kan også variere litt fra bil til bil, så det kan være lurt å bli kjent med bilen før man begir seg ut på ruskeføre.

- Føl deg litt frem, og bli kjent med hvordan bilen reagerer med de ulike nivåene av regenerativ bremsing. Da vil du også få en følelse av hvilket nivå du bør ligge på, på de ulike førene.

Og selvsagt, er det såpeglatt på veiene:

- Da må elbilister, som alle andre, bare kjøre etter forholdene eller rett og slett la bilen stå, sier Frydenlund.

- Viktig å bremse av og til

Mette Sauge Simonsen i Kia Norge minner om at dersom man er en yppig bruker, så må man huske å bruke bremsene med jevnlige mellomrom.

- Regenerativ bremsing vil føre til at bilens hydrauliske bremsesystem er mindre aktivt. Det vil føre til økt fare for rust på elbilens øvrige bremsekomponenter, siden bremseklossene griper sjeldnere slik at overflaten på bremseskivene ikke holdes like fritt for skitt fra veien.

- Det er derfor å anbefale at man med elbiler jevnlig foretar kontrollerte harde nedbremsinger som aktiverer det hydrauliske bremsesystemet. På denne måten opprettholdes god bremsefunksjon og lengre levetid på bremsekomponentene, sier Simonsen.