Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Med jevne mellomrom dukker det samme spørsmålet opp i Elbil24s diskusjonsgruppe på Facebook:
- Hvorfor viser rekkeviddemåleren i bilen min for kort i forhold til hva som ble oppgitt av selger da jeg kjøpte bilen?
Øverst har vi for eksempel lagt ved et bilde fra vår ferske test av Skoda Enyaq Coupe RS iV. Etter å ha ladet batteriet til 100 prosent, ble 474 km oppgitt som rekkevidde. Det er 36 kilometer kortere enn hva som oppgis fra produsenten, og 35 kilometer kortere enn vi nettopp hadde målt i vår egen rekkeviddetest.

Advarer: Feil hurtiglader kan koste deg dyrt
Så hvorfor er det slik?
Forklaringen en er enkel, og den gjelder stort sett for alle elbiler: Rekkevidden som oppgis baserer seg ikke på offisielle rekkeviddetall, men er et anslag basert på forbruket på de foregående kjøreturene dine.
Og siden vi bor i Norge, der de fleste månedene innebærer temperaturer som ligger langt under 23 grader, vil anslått rekkevidde som regel ligge et godt stykke under WLTP-tallet fra produsenten.

WLTP: Forkortelsen alle med elbil bør forstå
Fordelen med dette er åpenbar: Anslaget vil ofte være ganske «spot on» med virkeligheten, noe som gjør det enklere for deg å planlegge turen, nødvendige ladestopp og så videre. Derfor vil anslått rekkevidde som regel være en god del lavere på vinteren enn på sommeren.
Det kan imidlertid også være tilfeller der rekkeviddeanslaget er fullstendig på bærtur, for eksempel dersom du kjører vesentlig saktere eller raskere enn vanlig, eller på avvikende veier. Derfor vil du samtidig oppleve at anslått rest-rekkevidde vil justere seg underveis på turen.
Men husk: Det er alltid kun anslag, ikke noen fasit.
Fortsetter etter videoen
Alternativt: Prosentvisning
På de fleste biler vil du derimot også få oppgitt restkapasitet i batteriet i prosent, noe som bedre kan sammenlignes med den klassiske drivstoffmåleren i diesel- og bensinbiler.
Og på samme måte som mange biler med forbrenningsmotor gir en advarsel når det er lite drivstoff igjen på tanken, vil også elbiler gjøre dette - typisk når det er 10-20 prosent gjenværende kapasitet i batteriet.
Da vet du at det er på tide å se etter en ladestasjon, for å unngå kjedelige stans langs veien, som faktisk også kan medføre bot.
Det kan du lese mer om i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.