Kommentar:

Dette blir ekstremt viktig for nye elbiler

De fleste er enige om at elbiler er mer miljøvennlige enn fossilbiler. Men på ett punkt har de et betydelig forbedringspotensial i årene som kommer.

ALT HANDLER OM STRØM: Ingeniører fra Mercedes-Benz studerer strømforbruket etter en testkjøring av konseptbilen EQXX. Den viser at nye elbiler har mye å gå på. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ALT HANDLER OM STRØM: Ingeniører fra Mercedes-Benz studerer strømforbruket etter en testkjøring av konseptbilen EQXX. Den viser at nye elbiler har mye å gå på. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Statnett har nettopp justert opp sine anslag for veksten i strømforbruket i Norge fram mot 2050. Ifølge Statnett er det sannsynlig at veksten vil bli på 60 prosent, kanskje mer. Kanskje blir den doblet.

Kraftig vekst blir det uansett, og den vil blant annet komme som et resultat av en omfattende elektrifisering av industri og oljenæring. Det planlegges også en rekke kraftkrevende batterifabrikker i Norge.

Transport vil også være en viktig faktor som vil føre til kraftig vekst i strømforbruket, skriver Statnett. Vi har tross alt klimamål og forpliktelser som skal ivaretas. I 2050 skal klimautslippene være redusert med 90 prosent.

Bjørn Eirik Loftås er redaksjonsleder i Elbil24. Foto: Andreas Heen Haaland-Carlsen
Bjørn Eirik Loftås er redaksjonsleder i Elbil24. Foto: Andreas Heen Haaland-Carlsen Vis mer

I dag er kun rundt 20 prosent av personbilparken elektrisk, men andelen øker raskt. Allerede om 10 år vil det sannsynligvis være langt flere elbiler på norske veier enn diesel- og bensinbiler til sammen.

Alt dette medfører at vi må bygge ut produksjonen av grønn energi i betydelig grad, men samtidig blir det svært viktig å lage produkter som bruker minst mulig strøm - og elbiler er definitivt intet unntak.

I Norge har vi i alle år vært bortskjemte med billig strøm, men gullalderen er sannsynligvis forbi. Plutselig har det blitt viktig å dusje, vaske klær og lade bilen på riktig tidspunkt på døgnet, for å unngå hjerteinfarkt når strømregningene kommer.

Samtidig er det på sin plass å minne om at det fortsatt er meget billig å lade elbilen hjemme, først og fremst takket være strømstøtten. Men lader du langs veien eller på hytta, er situasjonen en helt annen.

Med ladepriser på opp mot 10 kroner pr kWh på enkelte hurtigladestasjoner, blir det plutselig like dyrt - eller dyrere - å kjøre elbil som å kjøre bensinbil.

Og plutselig har det blitt særs relevant om elbilen bruker 1,5 eller 3 kWh pr mil, både økonomisk og miljømessig.

Elbil24s tester avslører at det er store forskjeller i strømforbruket på de forskjellige elbilene. I tillegg spiller kjørestil, temperatur, vær og føreforhold betydelige roller. Enkelte modeller opplever en dobling i forbruket når det blir skikkelig kaldt.

Høye strømpriser og globale kraftkriser har heldigvis gjort at flere og flere bilprodusenter har økt fokuset på å få forbruket ned - også på elbiler.

Vi forventer at lavest mulig forbruk kommer til å bli viktigere og viktigere framover, for til slutt å være helt avgjørende når nye elbiler skal introduseres i markedet.

Det handler blant annet om å redusere vekt, bruke hjul med lav rullemotstand, sørge for effektiv rekuperasjon i nedoverbakkene og lage elbiler med utforminger som gir minst mulig luftmotstand.

Det blir rett og slett ekstremt viktig for elbilene framover.

Mercedes-Benz ligger langt framme i dette arbeidet. Prototypen EQXX, som Elbil24 har prøvekjørt, har blitt målt til et forbruk på 0,83 kWh pr mil, som er omtrent det halve av en elektrisk familie-SUV i mellomklassen.

Samtidig er batteripakken på 100 kWh omtrent like tung som en typisk 50 kWh-pakke i eksisterende biler. Vi snakker fort om en vektreduksjon på flere hundre kilo.

Luftmotstanden spiller også en stor rolle, og kanskje større enn man skulle tro - særlig når hastigheten økes.

Fortsetter etter videoen

Alle som kjører elbil vet at høy hastighet ikke er gunstig for rekkevidden. Med bedre aerodynamikk blir utslagene vesentlig mindre. EQXX har en luftmotstandskoeffisient på 0,17, som er lavere enn selv de mest strømlinjeformede personbilene på markedet.

Det er imidlertid ikke bare Mercedes-Benz som tenker aerodynamikk når nye elbiler tegnes og konstrueres.

Hyundai la stor vekt på den lave luftmotstanden da de lanserte sin nye sedan Ioniq 6. Med tilsvarende motorisering og batteripakke som i Ioniq 5, lover Hyundai at Ioniq 6 skal komme mange mil lenger - mye takket være bilens utforming.

Nye aktører som Lightyear og Aptera lover også aerodynamiske biler med svært lavt forbruk. De produserer til og med strøm selv, gjennom solceller på taket. Dette kommer vi til å se mer av framover.

Om få år vil også en ny generasjon elbilbatterier se dagens lys. De vil være mindre, lettere og være mindre følsom for temperatursvingninger.

De nye batteriene vil blant annet gjøre det mulig å lage langt lettere biler, eller biler med samme vekt som i dag, men med betydelig lengre rekkevidde.

Disse faststoffbatteriene, som de kalles, er foreløpig for dyre til å bli satt i masseproduksjon, men dette er bare et midlertidig hinder. Vi forventer at de er blitt vanlige innen fem til ti år.

Fram til nå har det meste handlet om å elektrifisere bilparken. Framover bør debatten i større grad handle om å redusere strømforbruket.

Og kanskje bør fokuset dreies bort fra å utstyre bilene med batterier som lar dem rulle lengst mulig, og heller fokusere på å gjøre bilene så energieffektive som mulig for å kunne rulle 50 mil mellom hver lading.

Det er mer enn tilstrekkelig for de aller, aller fleste, og vil samtidig både være bedre for miljøet og for lommeboka.

Les flere kommentarer på Elbil24

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.