Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Knut Tveiten har vært ambulansesjåfør i 40 år, og har sett en rekke stygge ulykker på vinterveier. I mange av tilfellene har bilene vært utstyrt med piggfrie dekk. Tveiten er over middels interessert i dekk og bremselengder, og i et intervju med VG før jul rettet han en pekefinger til myndighetenes oppfordring til bruk av piggfrie dekk.
– Piggdekk er uendelig mye bedre på hålke enn piggfrie dekk. Det er jo ingen som vurderer brodder med kun gummi på undersiden. Jeg stiller spørsmålet om det burde være påbudt med piggdekk i kystnære strøk på Sørlandet og Østlandet, uttalte han til avisen.

Fersk duell: BMW iX1 mot Audi Q4: Vi har en favoritt
Mye lengre bremselengde
Knut Tveiten kan ha et poeng. I vår store vinterdekktest, som vi publiserer hver vinter her på Elbil24, er tallene krystallklare: Bremselengden på is med piggdekk er svært mye kortere enn med piggfrie dekk.
Og når det samtidig er svært få som bruker piggdekk, får man ikke raspet opp isen. I stedet risikerer man at glatte partier bare blir glattere, noe som kan skape mange farlige situasjoner.
Samtidig virvler piggdekk opp mer svevestøv og fører til større veislitasje, så ingen av delene er perfekte.
Men hva med en kombinasjon; et dekk som bare hadde pigger når det var behov for det? Vi er ganske sikker på at mange har tenkt tanken, og det er faktisk også laget et slikt dekk.

Her er piggdekkene som biter best: Ett får terningkast 6
Piggfritt dekk med pigger
Det var finske Nokian som for noen år tilbake laget et Hakkapeliitta piggfritt vinterdekk - med pigger. I praksis ligger piggene i «hvileposisjon» inni dekket, og ved hjelp av et enkelt trykk på en knapp inni bilen, kommer piggene ut på sekundet.
Se video øverst for hvordan det fungerer i praksis.

Tanken bak dekket var nettopp at sjåføren skal kunne bytte til piggdekk ved behov, og tilbake så snart føreforholdene endrer seg - uten å måtte skifte hjul. På tørr asfalt for eksempel, har piggene ingen misjon, og sliter både på underlaget og på miljøet.
Men, så var det naturligvis et «men»: Dekket eksisterer foreløpig kun på konseptstadiet.

Smart triks: Slik kommer du deg opp den glatte bakken
Virket slik de var tiltenkt
- Dette var et konseptdekk vi produserte for å vise hva som er mulig. Og dekkene ble produsert og virket slik de var tiltenkt, forteller produkt- og markedssjef Kjetil Røssel hos Nokian.
- Vil dekket noen gang komme de noen gang i salg?
- Etter det jeg vet, er det ingen nærliggende planer om å lansere dette som et kommersielt produkt til forbruker på nåværende tidspunkt, fortsetter han.
Røssel mer enn antyder at det i så fall ikke ville vært snakk om et billig-dekk.
- Nei, her snakker vi om et konseptdekk som viser hva som er mulig å gjøre, dersom pris og alt annet ikke hadde vært en utfordring, avslutter han.
Men en kul oppfinnelse er vi helt enige at det er.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.