Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Det siste halvåret har ikke vært særlig trivelig for alle som er avhengige av å kjøre bensin- eller dieselbil. Drivstoffprisene har føket i været, og på de verste dagene har prisene krøpet tett opp mot 30 kroner literen for diesel og bensin flere steder.

Rekord-prisene skremmer: - Ekstrem situasjon
Dyrere strøm, men fortsatt gunstig
Samtidig har også strømmen blitt vesentlig dyrere for deg som bor i den sørlige delen av landet, og alt dette skjer i kjølvannet av pandemi, klimautfordringer i Europa og kraftkrisene som har blitt utløst av krigen i Ukraina.
For deg som har elbil er det derfor også blitt dyrere å kjøre bil, særlig dersom du er avhengig av å lade på hurtigladestasjoner. Hjemmelading er imidlertid fortsatt rimelig - også i Sør-Norge, mye takket være strømstøtten som staten gir til privathusholdninger.
Og planlegger du lange bilturer i sommer, har elbilene fortsatt vesentlige fordeler i de mange bomstasjonene rundt omkring i Norge, enten ved gratis passeringer eller sterkt rabatterte priser. Dermed blir det ganske store forskjeller i de totale kostnadene knyttet til turen om du bruker elbil eller fossilbil, spesielt på strekninger med mange bompasseringer.
I regnestykkene under har vi sett nærmere på hva det koster å kjøre elbil og dieselbil fra Oslo til de største byene i Sør-Norge, én vei.
Slik har vi regnet
Vi tatt utgangspunkt i vår ferske test av Skoda Enyaq Coupe RS iV, som er en mellomstor el-SUV med drift på fire hjul, en typisk konfigurasjon for norske familier. På en tur der vi brukte hele batterikapasiteten (82 kWt fordelt på 509 km), målte vi et snittforbruk på 1,63 kWt pr mil. Da er både forbruk og såkalt ladetap tatt med i beregningene.
Videre har vi sett på kostnadene for deg som fullader bilen hjemme før avreise, og for deg som benytter hurtiglading. For sistnevnte har vi brukt Recharge som eksempel, som i skrivende stund opererer med en hurtigladepris på 5,99 kroner pr kWt (dropin-pris).

Nå kan slik lading gi ubehagelige overraskelser
For hjemmelading har vi tatt utgangspunkt i snittprisen for strøm på Østlandet i juni, inkludert nettleie, avgifter og fratrukket strømstøtte. Totalkostnaden pr kWt ble da 1 krone og 56 øre.
Vi har også sett på hva de samme turene vil koste med en typisk dieselbil, og da har vi tatt utgangspunkt i en pumpepris pr liter diesel på 26 kroner, og et forbruk på 0,5 liter pr mil.
For å regne ut bomprisene, har vi benyttet bompengekalkulator.no. Vi har her tatt som forutsetning at man har Autopass-avtale, både for elbil og for dieselbil.
#1: Oslo - Bergen
#2: Oslo - Trondheim
#3: Oslo - Stavanger
#4: Oslo - Kristiansand
Som tabellene avslører, er forskjellene i driftskostnader og bommer svært stor. En tur til Trondheim i dieselbil koster rundt 680 kroner mer enn i elbil, dersom man lader hjemme.
Og det er bare kostnader knyttet til én vei.

Elbilferie i sommer? Ikke gjør disse tabbene
- Vanvittige forskjeller
- Jeg tror de fleste blir overrasket når de ser at en kjøretur tur/retur Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim, nå koster mer enn 1600 kroner med dieselbil. Vår oversikt viser at selv om strømmen har blitt dyrere, er det bortimot fem ganger så dyrt å kjøre dieselbil på strekningene, sammenlignet med en typisk familie-elbil. Det er vanvittige forskjeller, sier fagredaktør Fred Magne Skillebæk.

- Selv om man bare baserer seg på hurtiglading underveis, er det mange penger å spare. Og da har vi regnet med dropin-priser og ikke mer gunstige priser man ofte får som registrert kunde hos ladeselskapene. Også her tror jeg mange blir overrasket over regnestykkene våre, legger han til.
Visste du forresten at du som elbil-eier risikerer å tape store penger dersom du ikke har Autopass-avtale? Det kan du lese mer om i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.