Ferietur i elbil

Dette koster bilturen: - Vanvittige forskjeller

Ferietur i elbil eller fossilbil? Vi har gjort noen regnestykker for deg. Hold deg fast!

KOSTER FLESK: Det har blitt vesentlig dyrere å kjøre bil i Norge den siste tiden. - Mange blir overrasket over regnestykkene, sier Elbil24s Fred Magne Skillebæk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KOSTER FLESK: Det har blitt vesentlig dyrere å kjøre bil i Norge den siste tiden. - Mange blir overrasket over regnestykkene, sier Elbil24s Fred Magne Skillebæk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Det siste halvåret har ikke vært særlig trivelig for alle som er avhengige av å kjøre bensin- eller dieselbil. Drivstoffprisene har føket i været, og på de verste dagene har prisene krøpet tett opp mot 30 kroner literen for diesel og bensin flere steder.

Dyrere strøm, men fortsatt gunstig

Samtidig har også strømmen blitt vesentlig dyrere for deg som bor i den sørlige delen av landet, og alt dette skjer i kjølvannet av pandemi, klimautfordringer i Europa og kraftkrisene som har blitt utløst av krigen i Ukraina.

For deg som har elbil er det derfor også blitt dyrere å kjøre bil, særlig dersom du er avhengig av å lade på hurtigladestasjoner. Hjemmelading er imidlertid fortsatt rimelig - også i Sør-Norge, mye takket være strømstøtten som staten gir til privathusholdninger.

Og planlegger du lange bilturer i sommer, har elbilene fortsatt vesentlige fordeler i de mange bomstasjonene rundt omkring i Norge, enten ved gratis passeringer eller sterkt rabatterte priser. Dermed blir det ganske store forskjeller i de totale kostnadene knyttet til turen om du bruker elbil eller fossilbil, spesielt på strekninger med mange bompasseringer.

I regnestykkene under har vi sett nærmere på hva det koster å kjøre elbil og dieselbil fra Oslo til de største byene i Sør-Norge, én vei.

Slik har vi regnet

Vi tatt utgangspunkt i vår ferske test av Skoda Enyaq Coupe RS iV, som er en mellomstor el-SUV med drift på fire hjul, en typisk konfigurasjon for norske familier. På en tur der vi brukte hele batterikapasiteten (82 kWt fordelt på 509 km), målte vi et snittforbruk på 1,63 kWt pr mil. Da er både forbruk og såkalt ladetap tatt med i beregningene.

Videre har vi sett på kostnadene for deg som fullader bilen hjemme før avreise, og for deg som benytter hurtiglading. For sistnevnte har vi brukt Recharge som eksempel, som i skrivende stund opererer med en hurtigladepris på 5,99 kroner pr kWt (dropin-pris).

For hjemmelading har vi tatt utgangspunkt i snittprisen for strøm på Østlandet i juni, inkludert nettleie, avgifter og fratrukket strømstøtte. Totalkostnaden pr kWt ble da 1 krone og 56 øre.

Vi har også sett på hva de samme turene vil koste med en typisk dieselbil, og da har vi tatt utgangspunkt i en pumpepris pr liter diesel på 26 kroner, og et forbruk på 0,5 liter pr mil.

For å regne ut bomprisene, har vi benyttet bompengekalkulator.no. Vi har her tatt som forutsetning at man har Autopass-avtale, både for elbil og for dieselbil.

#1: Oslo - Bergen

Oslo - Bergen (463 kilometer)
Elbil, hjemmeladet Elbil, hurtigladet Dieselbil
Forbruk 75,5 kWt 75,5 kWt 23,15 liter
Kostnad, energi 117,80 kroner 452 kroner 601,90 kroner
Kostnad, bom 55,60 kroner 55,60 kroner 208,80 kroner
Totalkostnad 173,40 kroner 507,60 kroner 810,70 kroner

#2: Oslo - Trondheim

Oslo - Trondheim (496 kilometer)
Elbil, hjemmeladet Elbil, hurtigladet Dieselbil
Forbruk 81 kWt 81 kWt 24,8 liter
Kostnad, energi 126,36 kroner 485,19 kroner 644,80 kroner
Kostnad, bom 49,14 kroner 49,14 kroner 207,20 kroner
Totalkostnad 175,50 kroner 534,33 kroner 852 kroner

#3: Oslo - Stavanger

Oslo - Stavanger (442 kilometer)
Elbil, hjemmeladet Elbil, hurtigladet Dieselbil
Forbruk 69 kWt 69 kWt 22,1 liter
Kostnad, energi 107,64 kroner 413,31 kroner 574,60 kroner
Kostnad, bom 39,60 kroner 39,60 kroner 151,20 kroner
Totalkostnad 147,24 kroner 422,91 kroner 725,80 kroner

#4: Oslo - Kristiansand

Oslo - Kristiansand (318 kilometer)
Elbil, hjemmeladet Elbil, hurtigladet Dieselbil
Forbruk 52 kWt 52 kWt 15,9 liter
Kostnad, energi 81,12 kroner 311,48 kroner 413,40 kroner
Kostnad, bom 40 kroner 40 kroner 141,60 kroner
Totalkostnad 121,20 kroner 351,48 kroner 555 kroner

Som tabellene avslører, er forskjellene i driftskostnader og bommer svært stor. En tur til Trondheim i dieselbil koster rundt 680 kroner mer enn i elbil, dersom man lader hjemme.

Og det er bare kostnader knyttet til én vei.

- Vanvittige forskjeller

- Jeg tror de fleste blir overrasket når de ser at en kjøretur tur/retur Oslo-Bergen eller Oslo-Trondheim, nå koster mer enn 1600 kroner med dieselbil. Vår oversikt viser at selv om strømmen har blitt dyrere, er det bortimot fem ganger så dyrt å kjøre dieselbil på strekningene, sammenlignet med en typisk familie-elbil. Det er vanvittige forskjeller, sier fagredaktør Fred Magne Skillebæk.

Fred Magne Skillebæk er fagredaktør i Elbil24. Foto: Elbil24
Fred Magne Skillebæk er fagredaktør i Elbil24. Foto: Elbil24 Vis mer

- Selv om man bare baserer seg på hurtiglading underveis, er det mange penger å spare. Og da har vi regnet med dropin-priser og ikke mer gunstige priser man ofte får som registrert kunde hos ladeselskapene. Også her tror jeg mange blir overrasket over regnestykkene våre, legger han til.

Visste du forresten at du som elbil-eier risikerer å tape store penger dersom du ikke har Autopass-avtale? Det kan du lese mer om i saken under:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.