Sommerdekktest 2023

Disse dekkene gir best rekkevidde

Elbileiere kjemper for hver kilometer rekkevidde. Det setter spesielle krav til sommerdekkene. Vi har testet og funnet dekkene som gir deg flest kilometer.

GRUNDIGE TESTER: I dette års test av sommerdekk, har vi også sjekket hvilke som gir best rekkevidde på elbiler. Foto: Mirva Kakko
GRUNDIGE TESTER: I dette års test av sommerdekk, har vi også sjekket hvilke som gir best rekkevidde på elbiler. Foto: Mirva Kakko Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

At det er stor forskjell på rullemotstanden til sommerdekk, er ikke noe nytt. At dette er blitt veldig aktuelt nå, skyldes den store andelen elbiler som ruller på norske veier. De som kjører en bensin- eller dieselbil har ikke brydd seg så mye om dette. De svipper innom en bensinstasjon og etter fem minutter er tanken full igjen.

For elbileiere, som kjemper for hver kilometer rekkevidde, er dette blitt svært viktig. Nøkkelen ligger i lavest mulig rullemotstand og luftmotstand.

Disse ruller lett

I den store sommerdekk-testen har vi testet rullemotstanden til 11 dekk. Dekket som ruller lettest, og altså gir deg den lengste rekkevidden, er Bridgestone Turanza. Deretter følger Landsail Sentury, Pirelli Cinturato og Michelin Primacy. Forskjellen i økt rullemotstand mellom disse dekkene er på bare 1,3 prosent.

Velger du dekkene med høyest rullemotstand, som er Nokian Hakka Blue og Linglong Sport Master, snakker vi om opp til 4,0 prosent økt rullemotstand og dermed kortere rekkevidde.

Rullemotstand - Økning i forbruket (%)

Bridgestone Turanza 60,0 %
Landsail Sentury Qirin 9900,3 %
Pirelli Cinturato P71,1 %
Michelin Primacy 4+1,3 %
Goodride Solemax 11,5 %
Continental PremiumContact 72,7 %
Goodyear Eagle F1 Asym. 62,7 %
Winrun R3302,9 %
Hankook Ventus S1 evo33,1 %
Nokian Hakka Blue 33,2 %
Linglong Sport Master4,0 %

Fortsetter etter videoen

Et stort MEN

I testen har vi også med ett brukt piggfritt vinterdekk og et brukt sommerdekk – begge med fire millimeter mønsterdybde. Disse hadde den klart høyeste rullemotstanden og kan gi deg et kutt i rekkevidden på opp til 5,0 prosent.

Men det er et ganske stort men. Det er noen fysiske begrensninger som gjør det umulig å bygge alle de beste egenskapene inn i ett og samme sommerdekk. Det forklarer Jukka Antilla, som er testsjef i Test World i Finland og har vært ansvarlig for de store dekktestene våre i 20 år.

Mister grepet

- Et dekk med den aller laveste rullemotstanden – og som dermed gir bilen din den lengste rekkevidden – vil ganske sikkert ha dårligere grep på våt asfalt. Og omvendt. Det dekket som har det aller beste våt-grepet, vil ha høyere rullemotstand. Det er den store utfordringen når nye dekk utvikles. I tillegg til lav rullemotstand, vil vi gjerne også ha godt grep på våte veier. Du må med andre ord gjøre noen valg her, sier Antilla.

Bridgestone, som har den laveste rullemotstanden i vår test, har også en del lengre bremsestrekning på våt asfalt enn de beste. Det samme gjelder Landsail.

DETTE ER VANSKELIG: Å gi kort bremsestrekning og god motstanden mot vannplaning, er det vanskeligste for et sommerdekk. Foto: Mirva Kakko
DETTE ER VANSKELIG: Å gi kort bremsestrekning og god motstanden mot vannplaning, er det vanskeligste for et sommerdekk. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Det beste for deg

I tabellene i saken kan du se resultatene for alle testdekkene når det gjelder rullemotstand og våt-grep. Her kan du sammenlikne og plukke ut det dekket som passer deg best. Det er mulig å finne dekk som er gode kompromisser mellom rekkevidde og grep på våt asfalt.

Også luftmotstanden er avgjørende for god rekkevidde. Alle dekkene i testen er av samme dimensjon og har så og si samme luftmotstand. Men jo større hjul du har på bilen, jo høyere blir både rullemotstanden og luftmotstanden. Velger du de største hjulene på en elbil, kutter du rekkevidden dramatisk.

Dreper rekkevidden

Et godt eksempel er nye, elektriske BMW i4. Bilen kommer standard med 18-tommers hjul. Ifølge WLTP-testene er rekkevidden med disse hjulene 510 kilometer. Velger du derimot 20-tommers hjul, noe menge synes er tøffere, synker den til 417 kilometer. Du taper med andre ord nesten 10 mil rekkevidde.

VANSKELIG VALG: - Det er fysisk umulig å bygge alle gode egenskaper inn i det samme dekket. Men det finnes dekk som både har godt grep på våt vei, samtidig som det ruller ganske lett, sier testsjef Jukka Antilla. Foto: Mirva Kakko
VANSKELIG VALG: - Det er fysisk umulig å bygge alle gode egenskaper inn i det samme dekket. Men det finnes dekk som både har godt grep på våt vei, samtidig som det ruller ganske lett, sier testsjef Jukka Antilla. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Frank Larsen er en av Norges fremste eksperter på dekk og har blant annet hatt ansvaret for utvikling av dekk for nordiske forhold i Continental. Han vet godt hvorfor rekkevidde går kraftig ned med de store hjulene:

Store hjul er dårlig

- Et dekk på de største felgene vil normalt være bredere og ha lavere profil. Dette øker rullemotstanden sammenliknet med et standard-dekk. Jo større hjul, jo mer veier de som regel. Tunge hjul er også negativt for rekkevidden. I tillegg har vi en tommelfingerregel som sier at 16 prosent av luftmotstanden til en bil kommer fra hjulene. Med store hjul øker luftmotstanden og rekkevidde går ned, forklarer Larsen.

Bremsing på våt asfalt: Bremsestrekning (m)

Continental PremiumContact 721,1
Hankook Ventus S1 evo321,4
Nokian Hakka Blue21,7
Linglong Sport Master21,7
Goodyear Eagle F1 Asym. 621,8
Michelin Primacy 4+22,0
Pirelli Cinturato P722,0
Landsail Sentury Qirin 99022,7
Goodride Solemax22,8
Bridgestone Turanza 622,9
Winrun R33024,4

Les hele den store sommerdekk-testen her:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.