Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
At det er stor forskjell på rullemotstanden til sommerdekk, er ikke noe nytt. At dette er blitt veldig aktuelt nå, skyldes den store andelen elbiler som ruller på norske veier. De som kjører en bensin- eller dieselbil har ikke brydd seg så mye om dette. De svipper innom en bensinstasjon og etter fem minutter er tanken full igjen.
For elbileiere, som kjemper for hver kilometer rekkevidde, er dette blitt svært viktig. Nøkkelen ligger i lavest mulig rullemotstand og luftmotstand.

20 modeller sjekket: Så mye koster kjøreturen
Disse ruller lett
I den store sommerdekk-testen har vi testet rullemotstanden til 11 dekk. Dekket som ruller lettest, og altså gir deg den lengste rekkevidden, er Bridgestone Turanza. Deretter følger Landsail Sentury, Pirelli Cinturato og Michelin Primacy. Forskjellen i økt rullemotstand mellom disse dekkene er på bare 1,3 prosent.
Velger du dekkene med høyest rullemotstand, som er Nokian Hakka Blue og Linglong Sport Master, snakker vi om opp til 4,0 prosent økt rullemotstand og dermed kortere rekkevidde.
Rullemotstand - Økning i forbruket (%)
Bridgestone Turanza 6 | 0,0 % |
Landsail Sentury Qirin 990 | 0,3 % |
Pirelli Cinturato P7 | 1,1 % |
Michelin Primacy 4+ | 1,3 % |
Goodride Solemax 1 | 1,5 % |
Continental PremiumContact 7 | 2,7 % |
Goodyear Eagle F1 Asym. 6 | 2,7 % |
Winrun R330 | 2,9 % |
Hankook Ventus S1 evo3 | 3,1 % |
Nokian Hakka Blue 3 | 3,2 % |
Linglong Sport Master | 4,0 % |
Fortsetter etter videoen
Et stort MEN
I testen har vi også med ett brukt piggfritt vinterdekk og et brukt sommerdekk – begge med fire millimeter mønsterdybde. Disse hadde den klart høyeste rullemotstanden og kan gi deg et kutt i rekkevidden på opp til 5,0 prosent.
Men det er et ganske stort men. Det er noen fysiske begrensninger som gjør det umulig å bygge alle de beste egenskapene inn i ett og samme sommerdekk. Det forklarer Jukka Antilla, som er testsjef i Test World i Finland og har vært ansvarlig for de store dekktestene våre i 20 år.

37 elbilmodeller analysert: Disse eierne er minst fornøyde med kvaliteten
Mister grepet
- Et dekk med den aller laveste rullemotstanden – og som dermed gir bilen din den lengste rekkevidden – vil ganske sikkert ha dårligere grep på våt asfalt. Og omvendt. Det dekket som har det aller beste våt-grepet, vil ha høyere rullemotstand. Det er den store utfordringen når nye dekk utvikles. I tillegg til lav rullemotstand, vil vi gjerne også ha godt grep på våte veier. Du må med andre ord gjøre noen valg her, sier Antilla.
Bridgestone, som har den laveste rullemotstanden i vår test, har også en del lengre bremsestrekning på våt asfalt enn de beste. Det samme gjelder Landsail.

Det beste for deg
I tabellene i saken kan du se resultatene for alle testdekkene når det gjelder rullemotstand og våt-grep. Her kan du sammenlikne og plukke ut det dekket som passer deg best. Det er mulig å finne dekk som er gode kompromisser mellom rekkevidde og grep på våt asfalt.
Også luftmotstanden er avgjørende for god rekkevidde. Alle dekkene i testen er av samme dimensjon og har så og si samme luftmotstand. Men jo større hjul du har på bilen, jo høyere blir både rullemotstanden og luftmotstanden. Velger du de største hjulene på en elbil, kutter du rekkevidden dramatisk.

Få snakker om dem - men seks detaljer sluker rekkevidde
Dreper rekkevidden
Et godt eksempel er nye, elektriske BMW i4. Bilen kommer standard med 18-tommers hjul. Ifølge WLTP-testene er rekkevidden med disse hjulene 510 kilometer. Velger du derimot 20-tommers hjul, noe menge synes er tøffere, synker den til 417 kilometer. Du taper med andre ord nesten 10 mil rekkevidde.

Frank Larsen er en av Norges fremste eksperter på dekk og har blant annet hatt ansvaret for utvikling av dekk for nordiske forhold i Continental. Han vet godt hvorfor rekkevidde går kraftig ned med de store hjulene:
Store hjul er dårlig
- Et dekk på de største felgene vil normalt være bredere og ha lavere profil. Dette øker rullemotstanden sammenliknet med et standard-dekk. Jo større hjul, jo mer veier de som regel. Tunge hjul er også negativt for rekkevidden. I tillegg har vi en tommelfingerregel som sier at 16 prosent av luftmotstanden til en bil kommer fra hjulene. Med store hjul øker luftmotstanden og rekkevidde går ned, forklarer Larsen.
Bremsing på våt asfalt: Bremsestrekning (m)
Continental PremiumContact 7 | 21,1 |
Hankook Ventus S1 evo3 | 21,4 |
Nokian Hakka Blue | 21,7 |
Linglong Sport Master | 21,7 |
Goodyear Eagle F1 Asym. 6 | 21,8 |
Michelin Primacy 4+ | 22,0 |
Pirelli Cinturato P7 | 22,0 |
Landsail Sentury Qirin 990 | 22,7 |
Goodride Solemax | 22,8 |
Bridgestone Turanza 6 | 22,9 |
Winrun R330 | 24,4 |
Les hele den store sommerdekk-testen her:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.