Sommerdekktest 2023

Disse dekkene skremmer oss

De ser helt fine ut, men hvor mye grep og sikkerhet er det egentlig igjen i disse brukte sommerdekkene? Vi har testet og ble litt skremt.

SER BRA UT,MEN: Disse dekkene er bare fire år gamle og har fire millimeter mønster igjen. De ser helt fine ut, men har betydelig dårligere bremsegrep og vannplanings-egenskaper enn selv de dårligste nye sommerdekket vi testet. Foto: Mirva Kakko
SER BRA UT,MEN: Disse dekkene er bare fire år gamle og har fire millimeter mønster igjen. De ser helt fine ut, men har betydelig dårligere bremsegrep og vannplanings-egenskaper enn selv de dårligste nye sommerdekket vi testet. Foto: Mirva Kakko Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

Det nærmer seg tiden for å få sommerhjulene på bilen. Første helg etter påske skal i hvert fall piggdekkene av i Sør-Norge, mens bilister nordpå kan vente til 1. mai.

Du har kanskje allerede vært ene tur i garasjen for å sjekke om de gamle sommerdekkene er klare for en sesong til. Kravet til mønsterdybde er bare 1,6 millimeter. Dersom du ser at de gamle dekkene har fire millimeter mønster igjen, tenker du kanskje at det er mer enn bra nok. Det skal du ikke være sikker på.

I den store sommerdekk-testen vår har vi testet et slitt sommerdekk og et slitt piggfritt vinterdekk, begge med fire millimeter mønster, for å se hva de presterer sammenliknet med de nye dekkene i testen. Med fire millimeter mønster er de fullt lovlige, men for å si det med en gang: De slitte dekkene er overraskende dårlige.

Fortsetter etter videoen

E-CORNER: Sliter du med trange parkeringsplasser og parkeringhus? Det har Hyundai en løsning på. Video: Hyundai Mobis Vis mer

Ikke for sommerbruk

At det fire år gamle piggfrie vinterdekket (Continental WinterContact) ville prestere dårlig på sommerføre, var vi forberedt på. Vi har mange ganger advart mot å bruke dette på sommerføre. Piggfrie vinterdekk har en gummiblanding og konstruksjon som passer vinterføre, men som blir glattere jo varmere det blir i været.

I bremsetesten på våt asfalt fra 80-5 km/t, brukte vinterdekket 31,7 meter på å stoppe. Det beste nye sommerdekket i testen, Continental PremiumContact 7, stoppet på 21,1 meter.

Bremsing på våt asfalt: Bremsestrekning 80-5 km/t

Beste nye dekk21,1 m.
Verste nye dekk24,4 m.
Slitt (4 mm) sommerdekk28,1 m.
Slitt (4 mm) vinterdekk31,7 m.

Bremser svært dårlig

Forskjellen høres kanskje ikke dramatisk ut, men testsjef Jukka Antilla i Test World, som har vært ansvarlig for de store dekktestene våre i 20 år, forklarer hva dette betyr i praksis:

- Når bilen med de beste dekkene stopper for et barn som løper ut i veien, har bilen med de slitte vinterdekkene fortsatt 40 km/t når det smeller. I motorvei-hastighet vil bilen som kjører på disse dekkene ha 60 km/t når den smeller inn i bilen foran i køen som har stoppet, sier Antilla.

Når det gjelder evnen til å motstår vannplaning, er situasjonen enda verre. Det beste nye dekket i testen, også Continental, beholder veigrepet fint opp til 84,0 kilometer i timen. Bilen med de slitte vinterdekkene mister veigrepet og begynner å flyte på vannet allerede i 69,3 kilometer i timen.

MISTER ALL KONTROLL: - Med slitte vinterdekket er det er umulig å kontrollere bilen i litt kritiske situasjoner, slår testsjef Jukka Antilla fast. Foto: Mirva Kakko
MISTER ALL KONTROLL: - Med slitte vinterdekket er det er umulig å kontrollere bilen i litt kritiske situasjoner, slår testsjef Jukka Antilla fast. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Ser bra ut – er dårlige

Disse resultatene bør om ikke annet vise at du bør få de piggfrie vinterhjulene av bilen så raskt som mulig når kjøreforholdene tillater det.

- De dårlige prestasjonene til de piggfrie vinterdekkene, var vi forberedt på. At det fire år gamle sommerdekket skulle være så dårlig, overrasker meg, sier Antilla.

Han tenker først og fremst på egenskapene på våt asfalt. Der brukte det slitte sommerdekket 28,1 meter på stoppe. Det er nesten fire meter lenger enn det verste nye dekket i testen og sju meter lenger enn det beste.

Umulig å kontrollere

- Til tross for et mønster som er langt bedre enn lovens minstekrav, vannplaner også dekket i hastigheter (75,4 km/t) som alle kjører i i løpet av en dag. Vannplaning er farlig i alle situasjoner, men i tett trafikk er det enda verre, sier Antilla.

Han beskriver oppførselen til disse slitte dekkene på følgende måte når de kommer opp i litt mer krevende situasjoner på veien.

- Med de slitte sommerdekkene, mister bilen grepet brått og helt uventet bak. Det slitte vinterdekket gjør at det er umulig å kontrollere bilen i litt kritiske situasjoner. Til og med på en svingete landevei i helt normale hastigheter kan bilen plutselig miste alt grep på veien.

Med andre ord; har du et sett med slitte sommerdekk i garasjen som du tenker å sette på bilen om noen uker, bør du kanskje tenke nytt.

Bremsing på våt asfalt: Hastighet når beste stopper

Beste nye dekk0 km/t
Verste nye dekk25 km/t
Slitt (4 mm) sommerdekk35 km/t
Slitt (4 mm) vinterdekk40 km/t

Vannplaning 10 mm vann: Hastighet

Beste nye dekk84,0 km/t
Verste nye dekk79,5 km/t
Slitt (4 mm) sommerdekk75,4 km/t
Slitt (4 mm) vinterdekk69,3 km/t

Hele testen leser du her:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.