Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Bilprodusentene skryter ofte av at komforten i deres nye biler stadig blir bedre. Når det gjelder støy er faktisk det motsatte tilfellet. Målinger vi har gjort viser at det er mer støy i en moderne bil i dag enn i en bil som ble bygget for 20 år siden. Og det til tross for at bilprodusentene legger ned mye penger i lyddemping.
I dag er det ikke motorstøyen som plager sjåføren og passasjerene. Det er dekkstøyen. Så fort du passerer 40 km/t, er det støy fra dekkene og veien som dominerer. Siden mange nye biler i dag er elektriske og stort sett uten noen form for motorstøy, blir støyen fra dekkene enda mer tydelig.
Fortsetter etter videoen
Ett dekk støyer minst
I vår store sommerdekktest har vi testet 11 nye og to slitte dekk. Her gir vi også karakterer for hvor mye eller lite dekkene støyer.
Forskjellen er relativt store mellom dekkene. Det laveste støynivået er det Bridgestone Turanza som har. Det støyer like lite som det fire år gamle piggfrie vinterdekket vi har med i testen.
Går vi en karakter ned, finner vi Continental, Landsail, Linglong og Nokian. Mest støy gir det fire år gamle sommerdekket som vi har tatt med i testen for sammenlikningens skyld. Resultatene fra alle dekkene finner du i tabellen nederst i saken.

Advarer mot å bruke denne
Ikke hele sannheten
I dag er alle nye piggfrie vinterdekk og sommerdekk er utstyrt med et EU-merke som viser hvor mye støy det avgir. Denne lappen forteller ikke sannheten. Støyen som angis på merkelappen er for det første målt utvendig. Det er selvfølgelig viktig for omgivelsene, men sier alt om støyen inne i bilen. Testene er dessuten kjørt på EU-asfalt, som blant annet ikke er slitt av piggdekk.
Tester som ble gjort av SINTEF i Trondheim da EU-merkingen ble innført i 2012, viste at støyen som dekket skaper på slitt, norsk asfalt, ofte kan være svært forskjellig fra støyen som er målt etter denne EU-standarden.

Nye dekk? Dette bør elbil-eiere se etter
Slik tester vi
I vår test evalueres dekkstøyen subjektivt av to testførere – den ene bak rattet i bilen og den andre i baksetet. Bilen kjøres på slitt asfalt i forskjellige hastigheter. Dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Testbilen er VW Golf og dekkene i dimensjon 225/45R 17 94 W.
Støy/dekk karakter
Bridgestone Turanza 6 | 9 |
Slitt Continental vinterdekk (4 mm) | 9 |
Continental PremiumContact 7 | 8 |
Landsail Sentury Qirin 990 | 8 |
Linglong Sport Master | 8 |
Nokian Hakka Blue 3 | 8 |
Goodyear Eagle F1 Asym. 6 | 7 |
Hankook Ventus S1 evo3 | 7 |
Michelin Primacy 4+ | 7 |
Pirelli Cinturato P7 | 7 |
Goodride Solemax 1 | 7 |
Winrun R330 | 7 |
Slitt Dunlop sommerdekk (4 mm) | 6 |
Støy fra dekkene i bedømt av to testførere - en foran og en i baksetet på bilen.
Hele dekktesten leser du her:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.