Berøringsskjerm i bil:

Du kan få bot for dette

Du kan få bot for uoppmerksomhet ved bruk av skjerm. At du skal justere farten på vindusviskerne, er ingen unnskyldning.

Se på veien. Skal du få opp farten på vindusviskerne, gjelder det å holde blikket på veien. Foto: Øivind Lie-Jacobsen
Se på veien. Skal du få opp farten på vindusviskerne, gjelder det å holde blikket på veien. Foto: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Tidligere i sommer fikk en tysk Tesla-sjåfør bot for å ha vært uoppmerksom og kjørt av veien, skriver BBC. Sjåføren brukte berøringsskjermen da han skulle regulere hastigheten på viskeren. Det endte med at han kjørte av veien. Den lokale retten i Karlsruhe fastslo at mannen kjørte av veien fordi han ble distrahert av skjermbruken.

Han ble dømt til å betale en bot på 200 euro, anket til en høyere rett, men ble ikke hørt. Mannen ble dømt etter loven som er laget for å unngå mobilbruk under kjøring. I Tyskland gjelder denne loven gjelder også for berøringsskjermer.

Kan få bot i Norge også

Det er strengt i Tyskland, tenker du kanskje, men det samme kunne skjedd her til lands også:

– Norge kunne vedkommende også bli dømt, men etter en annen bestemmelse, forklarer Kristin Bjelkemyr-Østvang. Hun er politiadvokat 2 i utrykningspolitiet. Betjening av skjerm i en Tesla omfattes ikke av mobiltelefonforbudet, men etter bestemmelsen som regulerer aktsomhetsplikten. Da kan uoppmerksomhet ved bruk av skjerm straffes.

Om lovverket:

«Vegtrafikken § 3 er grunnlaget for trafikk, og regulerer aktsomhetsplikten. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Bruk av skjerm eller annet teknisk utstyr som medfører uoppmerksomhet, vil kunne straffes etter denne bestemmelsen.»

Kan betjenes sikkert

Når Tesla blir bedt om å kommentere akkurat dette eksempelet, hevder de at vindusviskerne utmerket godt kan betjenes på en sikker måte.

– Vindusviskerne i Model 3 kan aktiveres automatisk ved behov, forklarer kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Dersom føreren ønsker å betjene viskerne i Model 3 manuelt, kan man bruke knappen på enden av den venstre hendelen ved siden av rattet. Dette gir én viskerbevegelse per trykk, og viser i tillegg vindusviskermenyen for rask justering av innstillingene. Vår erfaring er at denne fint kan betjenes uten å se på skjermen når man er kjent med menyens plassering. På samme måte som man etter hvert blir kjent med plasseringen av knappene i andre biler.

<strong>Skru på viskerne:</strong> Et dytt på hendelen gir én viskerbevegelse, pluss at viskermenyen dukker opp på skjermen. Foto: Øivind Lie-Jacobsen
Skru på viskerne: Et dytt på hendelen gir én viskerbevegelse, pluss at viskermenyen dukker opp på skjermen. Foto: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Oppdateringer

Tesla gjør stadig forbedringer og oppdateringer på blant annet betjeningen av viskerne. Her er det mulig den tyske sjåføren ikke var helt oppdatert. Når vi spør politiadvokaten om det hadde vært en formildende omstendighet her i Norge er svaret nei.

– Bilføreren har et generelt ansvar for å være tilstrekkelig kjent med bilen, slik at den kan kjøres på en trygg måte, fastslår Bjelkemyr-Østvang.

Slik holder du deg oppdatert

Større oppdateringer vises automatisk i bilen. I tillegg kan du trykke på T-symbolet øverst på skjermen. Et nytt vindu åpnes, og du kan trykke på «Release Notes» nederst til høyre. Da får du oversikt over de nyeste oppdateringene.

Les også:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer