Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24):
Med elbilenes inntog i Norge ble bilskilt som startet på bokstaven E innført. Det startet med «EL», som faktisk varte i flere år, så kom «EK», «EV», «EB», «EC», «ED» «EE» og nå ruller det allerede tusenvis av biler med med «EF» på norske veier.

Flere er forbudt, men snart har disse dratt inn 50 millioner
Enklere å identifisere, men ikke uten utfordringer
Hovedårsaken til at vi har elbil-skilter i Norge, er at disse bilene har flere fordeler i forhold til biler med forbrenningsmotor, for eksempel reduserte bompengesatser og mulighet for å kjøre i kollektivfelt.
- Med en skilt-kombinasjon for elbiler vil kjøretøyene lettere identifiseres som biler med denne fordelen, sier Jon Terje Presthus i Statens vegvesen til Elbil24.
Det er imidlertid et par utfordringer. Den første er at elbil-eiere kan velge å få et vanlig bilskilt med regional bokstavkombinasjon, og faktisk er dette noe mange velger. Det har politiet flere ganger uttrykt seg kritisk til, blant annet fordi elbilene blir vanskeligere å identifisere.
Den andre er at det begynner å gå tomt for bokstavkombinasjoner som starter på E, takket være enorm elbildominans de siste årene, samt at noen bokstavkombinasjoner er reserverte til andre formål.
På ett eller annet tidspunkt om ikke så lenge, må derfor myndighetene ta en avgjørelse om hva som skal skje videre med elbilskiltene.

Her er bilistene som dropper elbil-skilt
Slik er elbilskiltene andre steder
Men hvordan løser man dette andre steder?
Vi kan starte med Romania, som nettopp har offentliggjort sine kommende bilskilter for nullutslippskjøretøy. Der har man valgt å følge de vanlige tall- og bokstavseriene, men istedenfor å bruke sorte tegn, har man heller valgt å bruke en grønn variant. Det gjenspeiler at det er snakk om et miljøvennlig kjøretøy, og dermed er bilene enkle å identifisere i de tilfellene de skal ha særbehandling.
Også Ukraina har valgt grønne tegn på hvit bakgrunn.

I Polen har de valgt en løsning som på ingen måte er overførbar til Norge: De utstyrer elbilene med grønne skilter. Som kjent er grønne skilter forbeholdt varebiler i Norge, og selv om Polens grønne skilter er noe lysere, ville det neppe være tilstrekkelig skille her til lands.

En rekke amerikanske stater har valgt å føye til bokstavene EV på bilskilter knyttet til elbiler. Disse kommer i tillegg til de vanlige tall- og bokstavseriene, og dermed unngår man konflikter - samtidig som elbilene er enkle å identifisere.

I Storbritannia har de innført det de omtaler som «grønne nummerskilt», men i praksis er det snakk om en grønn firkant til venstre for bokstav- og nummerserien. Løsningen er frivillig, men også her brukes de samme argumentene som ellers; enklere identifikasjon for å kunne gi bileierne fordeler som andre bileiere ikke får.
Mindre viktig enn før
Hvilken skiltløsning som på sikt velges i Norge, er fortsatt ikke avklart. Men Presthus i Statens vegvesen understreker at den tekniske utviklingen gjør at det er mindre viktig med egne elbilskilter nå, enn for noen år siden.
- Det er oftere teknisk utstyr som leser av skiltene og henter opp riktig informasjon, slik at misforståelser ikke oppstår, sier han.
I bomringene er det dessuten ikke skiltet som avgjør om du får rabatt eller ikke, det er det bombrikken (AutoPASS) som avgjør. Betydningen av denne kan du lese mer om i saken under.
Deler av saken har vært publisert på Elbil24.no tidligere
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.