Bompenger:

Elbil-tabben kostet Jan-Erik flere tusen kroner

Nå advarer han andre nye elbil-eiere.

DYR SOMMER: Jan-Erik trodde han fikk gratis bompasseringer med sin nye elbil. I stedet fikk han tre fakturaer fra bomselskapet på til sammen nesten 4000 kroner. Foto: Privat.
DYR SOMMER: Jan-Erik trodde han fikk gratis bompasseringer med sin nye elbil. I stedet fikk han tre fakturaer fra bomselskapet på til sammen nesten 4000 kroner. Foto: Privat. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): - Man får bare høre at elbiler kjører gratis og med sterkt reduserte takster gjennom bomstasjonene, så jeg tenkte ikke noe mer over saken da vi fikk vår første elbil i slutten av mai, sier Jan-Erik Berg Karlsen til Elbil24.

Gledet seg - så kom sjokket

Karlsen var tidlig ute med å bestille et eksemplar av populære Skoda Enyaq, og hadde blant annet gledet seg til at bomutgiftene ble eliminert. I områdene rundt Trondheim der han kjører daglig, er det nemlig mange bomstasjoner.

I stedet fikk han en særs ubehagelig overraskelse, da den første fakturaen fra bomselskapet Vegamot datt ned i postkassen hans - halvannen måned etter at han hadde fått bilen.

- Da jeg åpnet brevet og fikk se summen, var jeg helt trygg på at det måtte bero på en feil, sier han.

Fakturabeløpet var nemlig på 1889 kroner, og skyldtes 91 bompasseringer - i et område der alle passeringene skulle være gratis for elbiler.

Blankt avslag

- Jeg tok kontakt med Vegamot, som kunne fortelle at fakturaen var høyst reell, fordi jeg ikke hadde bombrikke og Autopass-avtale, sier Berg Karlsen.

- Da ble jeg skikkelig forundret. Skiltene avleses jo automatisk i bomstasjonene. Elbiler er samtidig enkle å kjenne igjen, takket være skiltene som starter på E, så at man måtte ha Autopass-avtale i tillegg for å få kjøre gratis, hadde jeg absolutt ikke forventet.

Berg Karlsen prøvde å forklare situasjonen til kundebehandleren hos Vegamot, men sier at han ikke møtte noen forståelse. Fakturaen måtte betales.

Men det stoppet ikke der. Kort tid etter dukket det nemlig opp to nye fakturaer i postkassen, pålydende 998 og 861 kroner. Dermed hadde totalkostnaden nå økt til 3748 kroner.

På fakturaene stod det at bomselskapet hadde byttet fakturasystem og at fakturaene derfor ville komme hyppigere enn tidligere.

TRE FAKTURAER: På kort tid fikk Jan-Erik tre fakturaer fra bomselskapet. Foto: Privart
TRE FAKTURAER: På kort tid fikk Jan-Erik tre fakturaer fra bomselskapet. Foto: Privart Vis mer

- Man rekker mange turer gjennom bomstasjonene på halvannen måned. Det er fortvilende å måtte betale noe som man egentlig har krav på fritak fra, sier Berg Karlsen, som etterlyser bedre informasjon om behovet for Autopass, for eksempel fra bilforhandler ved kjøp.

(Artikkelen fortsetter etter faktaboksen)

Skulle vært gratis

Fremtind Service er Norges største Autopass-utsteder. Vi tok kontakt for å høre hvordan det hele henger sammen.

- Det er politisk bestemt at elbilene minimum skal ha 50 prosent rabatt på bompasseringer. Rabattene varierer, men i alle bompengeområder knyttet til Vegamot får du for eksempel 100 prosent rabatt på alle elbilpasseringer, sier kommunikasjonsansvarlig i Fremtind Service, Tone Hansen Finstad.

- Men det krever at du har en gyldig Autopass-avtale og en brikke. Da faktureres du av utsteder av brikken. Uten avtale og brikke faktureres du i stedet av de lokale bomselskapene, og det er dessverre ikke vanlig å få refusjon dersom man har passert i bomstasjonene uten brikke, sier hun.

Hun legger til at registrering av passeringene for bompengeselskapene er kun basert på om kjøretøyet veier over eller under 3500 kg. Rabatten på 50-100 % registreres ikke hos bompengeselskapene, men hos utsteder hvis det er en aktiv AutoPass-avtale og brikke til elbilen.

- Må forholde oss til lover og regler

Administrerende direktør i Vegamot, Marius Maske, bekrefter ovenfor til Elbil24 at det ikke gis refusjon i slike tilfeller.

- Når et kjøretøy kjører gjennom en bomstasjon uten avtale, avleses skiltet av operatøren, og faktura sendes til den personen kjøretøyet er registrert på i kjøretøyregisteret på det tidspunktet. Og da er det fullpris som gjelder, fordi kunden ikke har noen avtale som skulle tilsi at han skal ha noen rabatt.

- Og dersom man ikke var klar over dette, kan man da få refusjon i ettertid?

- Nei. Vi må forholde oss til lovverket og regelverket vi er underlagt å forvalte, og må likebehandle alle kunder. Takstretningslinene presiserer at alle rabatter betinger bruk av elektronisk brikke og gyldig brikkeavtale, sier Maske.

Informasjonen er tilgjengelig

- Det ligger informasjon på alle bompengeselskapene sine nettsider om de ulike takstene og at elbiler trenger AutoPass-avtale, selv steder der det er 100 % rabatt, sier Hansen Finstad hos Fremtind Service.

- Med avtalen får du dessuten mange flere fordeler, som rabatt på ferger, timesregel og månedstak der dette gjelder - for ikke å glemme at du får alt på en faktura, uavhengig av hvor i landet du har kjørt, avslutter hun.

Jan-Erik Berg Karlsen har en klar oppfordring til andre ferske elbileiere:

- Det første du må gjøre når du kjøper elbil, er å tegne Autopass-avtale. Jeg skulle bare ønske at noen hadde fortalt meg det da vi kjøpte vår.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer