Tyveri av elbiler

Elbilene som er «umulig» å stjele

Mange moderne biler med nøkkelfri betjening er enkle å stjele, men mot enkelte har biltyven ikke en sjanse, viser stor test.

TO AV FEM: VW ID.4 og Skoda Enyaq er to av fem elbiler som ekspertene verken klarte å bryte seg inn i eller starte. Foto: Fred Magne Skillebæk
TO AV FEM: VW ID.4 og Skoda Enyaq er to av fem elbiler som ekspertene verken klarte å bryte seg inn i eller starte. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24):

I Norge stjeles det hvert år rundt 3000 biler. Mange av disse er dyre luksusbiler og mange kommer aldri til rette igjen. De kjøres rett til utlandet og forsvinner.

I høst meldte for eksempel Øst politidistrikt at to Tesla Model S ble stjålet fra private gårdsplasser i løpet av samme natt. Bileierne hadde fortsatt nøklene. Det samme har skjedd også tidligere, som du kan se i denne videoen:

Natt til 9. juni 2021 lister to tyver seg inn på tunet til Sondre Sanne på Gran. Få minutter etterpå er bilen hans stjålet. Vis mer

Ifølge kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, var det mest sannsynlig snakk om et såkalt «relay-tyveri». Tyvene fanget opp signalene fra nøkkelen til bilene med et spesielt digitalt utstyr og kunne dermed både åpne og starte bilene.

Bare 24 klarte testen

De fleste moderne biler har såkalt nøkkelløs betjening av dørlåser og start av motoren. Døren låses opp når du nærmer deg bilen, eller du må trykke på en del av dørhåndtaket for å aktivere låsen. Nøkkelen har du fortsatt i lommen – enkelt og behagelig når du kommer ut av butikken med bæreposer i begge hendene.

En ny omfattende test som NAFs tyske søsterorganisasjon ADAC har gjort av 501 bilmodeller fra 2016 og nyere, viser at dette også gjør det relativt enkelt for tyver å stjele bilen.

Det var bare 24 bilmodeller som tyvene ikke klarte å komme seg inn i, derav fem høyaktuelle elbiler. I de 477 andre bilene med nøkkelfri betjening, kunne testerne til ADAC både komme seg inn i og kjøre vekk i.

Det er grunn til å tro at også VW ID.5, Audi Q4 e-tron og Cupra Born også ville vært på denne listen, om de hadde blitt testet. De er nemlig bygd på samme plattform som VW ID.4 / Skoda Enyaq og VW ID.3 og deler de fleste elektronikk-egenskapene.

Stjeler nøkkel-signalet

Politi og forsikringsbransje har lenge advart mot at tyver kan klare å «stjele» koden til bilnøkkelen din med ganske enkelt utstyr. Signalene som nøkkelen sender ut forlenges og fanges opp, selv om bilen står et godt stykke unna der nøkkelen befinner seg. Utstyret tyvene bruker kan kjøpes for et par tusenlapper.

Døren kan deretter låses opp på samme måte som om du hadde nøkkelen i lommen og startes ved å trykke på startknappen. Deretter kan bilen kjøres vekk. Så lenge tyven ikke stopper motoren, kan bilen kjøres langt av sted.

Nøkkel i metallboks

– Finn en metallboks og legg nøkkelen i den. Fordi signalene fra nøkkelen går dårlig gjennom metall, vil dette trikset gjøre det mye vanskeligere å gjennomføre et slikt biltyveri, sier Clementz.

I de fleste tilfellene av biltyveri som blir meldt til Gjensidige, opplyser eieren at nøkkelen er stjålet. Mange nøkler blir stjålet på offentlige steder, som for eksempel garderober. I tillegg forsvinner et stort antall nøkler fra folks hjem, Mange er nok ikke klar over at de i realiteten går rundt med mange hundre tusen kroner i lomma. En stjålet nøkkel er det samme som en stjålet bil. sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.