Test av bybilen:

En helt ny måte å bruke bil på

Vi har testet de nye elektriske bybilene.

GREEN MOBILITY: Ganske genial utleietjeneste for enveis bybil, og ganske irriterende at vi må betale fem kroner minuttet for å få bilen kjørbar når den møter oss sånn.
GREEN MOBILITY: Ganske genial utleietjeneste for enveis bybil, og ganske irriterende at vi må betale fem kroner minuttet for å få bilen kjørbar når den møter oss sånn.Vis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Ellbil24.no): Vi har testet NSBs nye bildelingstjeneste, Green Mobility - Din Bybil, som ble lansert i Oslo like før nyttår, og har oppdaget en helt ny måte å kjøre bil på.

Konseptet kan ved første øyekast likne på bildelingstjenester som Bilkollektivet, Hyre eller Zipcar, men det er noen viktige forskjeller som gjør tjenesten genial.

For det første er de 250 bilene som er tilgjengelig i Oslo, elbiler. Noen ganske standard Renault Zoe. Det betyr at du slipper bompenger, kan kjøre i kollektivfeltet og kan parkere gratis en rekke steder. Men det aller viktigste med tjenesten er at du kan plukke den opp og levere den fra deg hvor du vil i byen. Du betaler fem kroner minuttet. Dermed er en helt ny type bilbruk funnet opp. Enveisbil.

LITEN TASS: NSB bruker Renault Zoe til tjenesten. Foto: Fred Magne Skillebæk
LITEN TASS: NSB bruker Renault Zoe til tjenesten. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Fungerer overraskende bra

Vi har testet tjenesten en rekke ganger de siste ukene. Konseptet fungerer utmerket, på tross av noen barnesykdommer.

Vi har oppdaget at tjenesten er et alternativ til buss, taxi og sykkel - og ikke et alternativ til andre bildelingstjenester.

Fem personer står på bussholdeplassen. Tre voksne, to barn. Vi skal kjøre seks stopp med bussen. Det vil koste oss 141 kroner med Ruter. Vi ser Green Mobility sin Renault på andre siden av gata. Låser opp med appen, hopper inn, kjører ned gata, inn en sidevei og kommer nærmere enn der bussen ville kjørt. Bilen parkerer vi på en gratis beboerparkering, og hopper ut. Med appen låser vi bilen, og får vite prisen. 12 minutter. 60 kroner.

Foreløpig er sannsynligheten stor for at bilen også står der når du trenger den igjen, for tjenesten har ikke så mange brukere enda.

På ett tidspunkt endte eg opp med å ha tre enveisbiler stående utenfor leiligheten min, siden jeg hadde kjørt hjem fra sentrum tre ganger.

Hjemmesnekret app

Dessverre er selve appen til NSB Green Mobility - Din Bybil, skikkelig amatørmessig og ser gammeldags ut. Den er lite responsiv, har få funksjoner, og delvis ulogisk brukergrensesnitt.

Det er mye språkrot, og store deler av systemet er på dansk, siden tjenesten ble lansert i København først.

Men grunnfunksjonene virker greit. Det er lett å se hvor du er, og avstanden til nærmeste bil. Du får også opp hvor mye batteri det er igjen på bilen som er nærmest. Det er lett å reservere, låse opp og låse igjen bilen med appen.

Det største savnet er tydeligere informasjon om betaling. Når du trykker på Reserver, holdes bilen av for deg inntil en halvtime. Det kunne gjerne stått i appen at det ikke koster noe. Om du er på tur og skal innom et ærend, kan du trykke på Pause. Da holdes bilen av til deg. Det burde vært opplyst at leien går for fullt selv om du har bilen på Pause.

Dessuten burde det stått underveis hvor mye som har påløpt. Du får ikke vite det før du får en mail fra systemet som forteller deg hvor lenge du leiet og hva det kostet.

Det er nesten imponerende lite intuitivt.

INTUITIV: Bilen i seg selv er intuitiv nok. Det samme kan ikke sies om alt i appen. Foto: Fred Magne Skillebæk
INTUITIV: Bilen i seg selv er intuitiv nok. Det samme kan ikke sies om alt i appen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Flere barnesykdommer

Tjenesten er splitter ny og har selvsagt flere barnesykdommer. Det mest irriterende var at bilen et par ganger ikke lot seg låse. Vi fikk feilmeldinger som vekslet mellom nettverksfeil og en beskjed om at leieforholdet ikke kunne avsluttes uten at alle dører og vinduer var lukket - og det var de jo. Dette ble fikset ganske raskt av kundeservice.

Det er også irriterende at du må betale leie mens du måker snø av bilen og skraper is av ruta. Snøskrapen ligger inni bilen.

Du låser opp, setter på varmen, henter skrapa og børster og skraper bilen mens minuttene tikker. Bruker du tre minutter på å skrape isen, har det kostet deg 15 kroner.

Vi ville likt om du betalte først fra når bilen begynner å kjøre, eller at bilen kunne forvarmes via appen.

En annen utfordring er å finne lovlig parkering. Oslo Sentrum er jo skrelt for parkeringsplasser, og i enkelte bydeler er det massivt trykk på kommunale parkeringsplasser. Bilen kan i praksis stå på beboerparkering i alle bydeler eller i et knippe utvalgte parkeringshus i Sentrum, Nydalen og Majorstuen, der Green Mobility har base.

Det ville vært en stor fordel om bilene også kunne parkeres på plasser som har tidsbegrensning.

Innovativ bildeling

Men først og fremst tror vi Green Mobility er inne på noe riktig. Enveis korttids bildeling fungerer herlig til en rekke formål.

Vi ser for oss å bruke den til å kjøre hjem varer, ankomme fest og sette igjen bilen, kjøre hjem fra bilverksted, eller kompiskjøre til en avtale.

Er du alene vil tjenesten likevel være langt rimeligere enn taxi, og er dere flere vil den fortsatt være billigere enn kollektivt - om dere ikke har månedskort.

Vi har stor tro på konseptet, og tror både at Din Bybil raskt vil bli bedre og at flere konkurrenter vil komme inn på dette markedet. I USA så vi at elsparkesykkeltjenesten Bird omkalfatret transportmarkedet i 2017, og nå har etablert seg i over 100 byer i USA, Europa og Asia.

I vinterlandet Norge vil vi sikkert se delingsmodeller av elsparkesykkel allerede til sommeren 2019, men som helårstjeneste er Green Mobility mer tilpasset oss.