Oppførsel i trafikken:

- En viss skepsis er ikke rart. Men jeg hadde ikke ventet dette

Halvparten av norske bileiere stoler ikke på andre bilister. Dette irriterer oss mest.

85 prosent av de spurte omtaler sin egen stil som avbalansert, rolig og tålmodig. Kun to prosent innrømmer at de er aggressive bak rattet. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Click to add image caption
85 prosent av de spurte omtaler sin egen stil som avbalansert, rolig og tålmodig. Kun to prosent innrømmer at de er aggressive bak rattet. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Click to add image caption Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): En fersk undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring viser at hele 46 prosent bilister i Norge ikke er trygge på evnene til andre de møter på veien. Det skriver Frende selv i en pressemelding.

- Tallet er overraskende høyt. At vi har en viss skepsis til hverandre i trafikken er ikke så rart, men jeg hadde ikke ventet at nesten 1 av 2 sier dette, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

- Det er veldig høyt. Jeg håper ikke det står så ille til med førerevnene våre, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Aggressive bak rattet?

I den ferske undersøkelsen blir norske bilister bedt om å vurdere sine ferdigheter og egen kjørestil. Interessant nok omtaler 85 prosent av de spurte sin egen stil som avbalansert, rolig og tålmodig.

Tre prosent innrømmer at de er hissige bak rattet, mens kun to prosent sier at de er aggressive.

- Her er det null samsvar mellom egen vurdering og det andre opplever, sier Ytre-Hauge.

Dette irriterer oss mest

Feil bruk av blinklys, mobilbruk i bil, brudd på fartsgrensene og feil i rundkjøringer er øverst på lista over hva folk irriterer seg mest over med andre bilister.

Samtlige feil kan gi farlige situasjoner.

- Vi ser andre på veien som tar farlige forbikjøringer, ikke blinker, vrenger seg feil ut av rundkjøringer, som kjører langt over fartsgrensen eller som fikler med musikken mens de kjører. Alt dette er med på å forme folks oppfatning av andre på veien, sier Ytre-Hauge.

Han får støtte av rådgiveren i Trygg Trafikk.

- Situasjoner vi selv opplever er med på å forsterke et inntrykk av at det er mange bilister med lav kompetanse der ute. Det viktigste du selv kan gjøre da er å holde deg på trygg avstand til de situasjonene som kan være farlige, sier Johansen - og legger til:

- Hvis du kjører bak en som kjører vinglete, hold avstand og legg deg lengre bak. Da går ikke kjøremåten utover deg.

  • Har du sett denne?
Oslo kommune tester en ny type fartsdempere Vis mer

Kraftig økning i antallet drepte

Dobbelt så mange mennesker har mistet livet på norske veier som på samme tid i fjor. Tall fra Statens Vegvesen viser at i mars 2022 var det åtte drepte på norske veier, mot fire året før. I april var antallet 13 i år, mot to i 2021.

Totalt har 48 mennesker mistet livet på norske veier i 2022, mot 24 på samme tid i fjor. For høy fart, feil fokus eller ruskjøring er ofte årsaken til stygge ulykker på norske veier.

- Det er en skremmende utvikling som vi må få snudd. Det er vedtatt en nullvisjon i Norge og i år har pilene pekt feil vei. Noe kan skyldes at vi har vært vant til færre på veiene under pandemien, men jeg tenker at våren, tørre veier og finere vær spiller en større rolle, sier fagsjefen i Frende.

Det er høyre krav til dem som skal ta lappen i Norge, med omfattende og god opplæring. Likevel skjer det stygge ulykker. Trolig fordi noen er villig til å ta større risiko.

- Noen ønsker å ta risikoer som er utover de lovlige grensene. Og når grensene blir flytende, blir det fort farlige situasjoner. Reglene er der for en grunn, og de er ikke til for å brytes, sier Ytre-Hauge.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.