Biltyveri

Enkelt triks sikrer Tesla-en mot tyveri

Funksjonen må aktiveres via menyen - og gjør bilen mye vanskeligere å stjele.

Natt til 9. juni 2021 lister to tyver seg inn på tunet til Sondre Sanne på Gran. Få minutter etterpå er bilen hans stjålet. Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I corona-året 2020 ble det 2548 biler meldt som stjålet til norske forsikringsselskaper, viser bransjestatistikk fra Finans Norge. Det er en nedgang på 8,7 prosent fra 2019. Da ble 2790 biler meldt stjålet.

Og tyvene blir ofte mer og mer og sofistikerte. Tiden med knuste ruter, brekkjern og tjuvkoblinger hører stort sett fortiden til. Nå trenger de gjerne bare radioutstyr til en tusenlapp.

Velkjent metode

Fredag skrev Elbil24 om uheldige Sondre Sanne fra Gran, som nylig fikk frastjålet sin Tesla Model S. Videoovervåkingen av eiendommen hans avslører to personer som lusker rundt bilen hans. Den ene holder en flat gjenstand mot inngangsdøra, mens den andre etter hvert klarer å ta seg inn i bilen og kjøre fra stedet. Se video øverst.

Teknikken som med stor sannsynlighet ble brukt, er velkjent - både blant biltyver, politi og forsikringsselskapet - og den er mulig takket være at mange moderne biler er «keyless» og lar seg åpne og starte uten å vri om en fysisk nøkkel i dør- og tenningslås. Det holder at nøkkelen ligger i lomma.

Ved hjelp av ganske enkelt radioutstyr kan tyvene plukke opp signalene fra nøkkelen (hvis denne for eksempel befinner seg like innenfor inngangsdøren), forsterke signalene og dermed lure bilen til å tro at nøkkelen befinner seg i umiddelbar nærhet.

Ingen behov for verken ruteknusing eller tjuvkobling av ledninger, altså.

Kun 11 av 419 var trygge

Tyske ADAC har testet slikt utstyr mot 419 forskjellige kjøretøy, og bare 11 av dem kunne ikke knekkes, så det er slett ikke noe som er unikt for Tesla. Felles for flere av bilprodusentene er imidlertid at de har gjort forbedringer i systemene sine de senere årene, slik at denne typen biltyveri har blitt vanskeligere. Det gjelder også Tesla.

Nyere modeller av Model S har fått forbedret kryptering av kommunikasjonen mellom bil og nøkkel, slik at replisering av signalet som beskrevet over, blir langt vanskeligere.

I tillegg har det kommet et ekstra sikkerhetslag også for eldre Tesla-er. Denne funksjonen har fått navnet PIN to Drive, og er ikke aktivert som standard.

Anbefaler «PIN to drive»

I forbindelse med tyveriet av Sondre Sannes Tesla Model S, var Elbil24 i kontakt med Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland. Han trakk fram nettopp «PIN to drive» som et høyaktuelt tiltak for å forhindre biltyveri.

- Vi synes det er leit å høre at en kunde har opplevd å bli frastjålet bilen. Det er dessverre ingenting som gir full beskyttelse mot alle former for biltyveri, men Tesla har rullet ut en rekke sikkerhetsforbedringer, som PIN to Drive. Denne funksjonen gjør at en PIN-kode må tastes inn før bilen starter, og gir et ekstra lag med beskyttelse. Slike tiltak og funksjoner gjør det vanskeligere for tyvene å lykkes, og vi jobber kontinuerlig med å sørge for at bilene våre er så sikre som mulig.

ANBEFALER PIN-KODE: Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland. Foto: Christina Honningsvåg
ANBEFALER PIN-KODE: Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Ifølge Tesla.com aktiverer du funksjonen via Controls > Safety & Security > PIN to Drive. Koden må bestå av fire sifre, som altså må tastes inn hver gang du kjører bilen.

KODE: Hvis biltyvene i tillegg må taste en kode for å starte bilen, blir det mye vanskeligere å stjele den. Skjermdump Youtube/Tesla
KODE: Hvis biltyvene i tillegg må taste en kode for å starte bilen, blir det mye vanskeligere å stjele den. Skjermdump Youtube/Tesla Vis mer

Kritiske til «keyless»

På bakgrunn av funnene i egne tester, er ADAC generelt svært kritiske til keyless-løsningene - og mener de kun bør tilbys som et tilvalg fra bilprodusentene når kundene skreddersyr bilene før kjøp. Samtidig ber de om at det bør være eksplisitt mulig å slå av systemene for å forhindre misbruk.

Dersom du allerede er eier av en bil med keyless-funksjon, anbefaler ADAC at du vurderer å deaktivere den, spesielt dersom du ikke har mulighet for å parkere bilen innelåst i garasje.

Og om du ikke gjør det, understreker de viktigheten av aldri å oppbevare nøkkelen i nærheten av vinduer eller dører i boligen, uansett hvor trygg bilen du måtte tro at bilen er mot slike angrep.

ADAC advarer også om at forskjellige «triks», for eksempel å pakke nøkkelen inn i aluminiumsfolie eller å legge den i spesialisolerte bokser, da dette ikke nødvendigvis gir god nok beskyttelse.

Tilgang til fysisk nøkkel fortsatt på topp

Ifølge forsikringsselskapet If er det imidlertid fortsatt fysiske nøkkeltyverier som er det største sikkerhetshullet.

- De fleste biltyverier i dag skjer ved hjelp av stjålet nøkkel, og sommertid er man ofte spesielt utsatt, når terrassedører og slikt gjerne står på vidt gap, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If, til Elbil24.

GIR RÅD: Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. Foto: If
GIR RÅD: Kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If. Foto: If Vis mer

- Det er en dårlig idé å legge bilnøkler på bordet eller i den øverste skuffen i gangen. Man bør tenke på nøkkelen som en verdigjenstand, og oppbevare den deretter. En bilnøkkel er jo bokstavelig talt en nøkkel til verdier for hundretusener av kroner, sier han.

- Tjuvkoblinger der gnistene spruter, som du ser i actionfilmer, hører fortiden til.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer