Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Å kjøre forover er ikke en stor kunst, men å se en sjåfør som rygger hengeren elegant på plass, er en av de tingene som fremdeles vekker en viss beundring.
- Å kjøre med henger krever først og fremst at du legger in enda større sikkerhetsmargin enn når du kjører uten, forklarer Erik Andersen.
Han er regionleder hos Wright trafikkskole og kommer med følgende råd:
- Husk alt du lærte på kjøreskolen, se langt frem og planlegg kjøringen. Unngå plutselige nedbremsinger, og ideelt sett skal du holde deg i konstant bevegelse.

Har du lov til å trekke tilhengeren?
Mykt og smidig
- Tenk som en trailersjåfør. Myke og smidige endringer i fart er det som gjelder, understreker Andersen.
Da unngår du farlige nedbremsinger, bilen bruker mindre strøm, og det blir enklere å følge trafikken.
Kjører du en bred henger må du planlegge krappe svinger. Ta en stor sving slik at hjulet på hengeren ikke kapper hjørnet.

Stor oversikt: Disse nye elbilene kan dra tilhenger
Rygge med henger
- Noen hengere er mer ryggevennlige enn andre, forklarer regionlederen.
Det er særlig lengden på draget som avgjør hvor lett en henger er å håndtere i revers. Et kort drag på hengeren gir raske og brå svingutslag, mens et langt drag gir deg bedre tid og mykere utslag når du rygger.
- Det verste er en liten henger, med kort drag bak en stor bil. Da er det ingen skam å koble av hengeren, og dytte den på plass, råder Andersen.

Ta grep
Siden det er så stor forskjell på hengere, er neste råd er å finne din egen metode når du skal rygge.
Ta en tur til en stor parkeringsplass, og bruk litt tid for å finne ut hva som fungerer med akkurat din henger. Øv deg på å bruke sidespeilene, da er du sikret om sikten bakover er sperret.
Å ta grep nederst på rattet fungerer for noen. Da svinger hengeren til samme vei som du drar rattet.

Er hengeren omtrent like bred som bilen kan du ta ut to faste referansepunkter. Ett på bilen og ett på hengeren. Når du rygger bakover lager du en siktelinje igjennom de to punktene.

Gjør små utslag på rattet for å korrigere, og stopp med en gang når du merker at hengeren er på avveie. Kjør frem og begynn på nytt. Konsentrer deg om å rygge så sakte som mulig. Gjør stadige korreksjoner med rattet, hengeren vil aldri gå rett bakover.
- Tenk at bilen og hengeren skal gå i et jevnt svingemønster, omtrent som en orm i gresset, avslutter Andersen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.