Kjøre med henger:

Er dette vanskelig? Det er ikke bare sjåføren det kommer an på

Noen hengere er vanskeligere å rygge med enn andre. Her er våre beste råd for å lykkes.

Rygge: Å gjøre fremover går greit, men rygging krever litt mer av sjåføren. Foto: Øivind Lie-Jacobsen
Rygge: Å gjøre fremover går greit, men rygging krever litt mer av sjåføren. Foto: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer
Publisert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Å kjøre forover er ikke en stor kunst, men å se en sjåfør som rygger hengeren elegant på plass, er en av de tingene som fremdeles vekker en viss beundring.

- Å kjøre med henger krever først og fremst at du legger in enda større sikkerhetsmargin enn når du kjører uten, forklarer Erik Andersen.

Han er regionleder hos Wright trafikkskole og kommer med følgende råd:

- Husk alt du lærte på kjøreskolen, se langt frem og planlegg kjøringen. Unngå plutselige nedbremsinger, og ideelt sett skal du holde deg i konstant bevegelse.

Mykt og smidig

- Tenk som en trailersjåfør. Myke og smidige endringer i fart er det som gjelder, understreker Andersen.

Da unngår du farlige nedbremsinger, bilen bruker mindre strøm, og det blir enklere å følge trafikken.

Kjører du en bred henger må du planlegge krappe svinger. Ta en stor sving slik at hjulet på hengeren ikke kapper hjørnet.

Rygge med henger

- Noen hengere er mer ryggevennlige enn andre, forklarer regionlederen.

Det er særlig lengden på draget som avgjør hvor lett en henger er å håndtere i revers. Et kort drag på hengeren gir raske og brå svingutslag, mens et langt drag gir deg bedre tid og mykere utslag når du rygger.

- Det verste er en liten henger, med kort drag bak en stor bil. Da er det ingen skam å koble av hengeren, og dytte den på plass, råder Andersen.

Drag: En henger med langt drag (øverst) gir relativt små svingutslag, og er lettere å rygge med. Henger med kort drag (nederst) gir store og brå brå svingutslag, og er vanskeligere å rygge med. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
Drag: En henger med langt drag (øverst) gir relativt små svingutslag, og er lettere å rygge med. Henger med kort drag (nederst) gir store og brå brå svingutslag, og er vanskeligere å rygge med. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Ta grep

Siden det er så stor forskjell på hengere, er neste råd er å finne din egen metode når du skal rygge.

Ta en tur til en stor parkeringsplass, og bruk litt tid for å finne ut hva som fungerer med akkurat din henger. Øv deg på å bruke sidespeilene, da er du sikret om sikten bakover er sperret.

Å ta grep nederst på rattet fungerer for noen. Da svinger hengeren til samme vei som du drar rattet.

Intuitivt: Med hendene nederst på rattet svinger hengeren samme vei som du drar rattet. Foto: Øivind Lie-Jacobsen
Intuitivt: Med hendene nederst på rattet svinger hengeren samme vei som du drar rattet. Foto: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Er hengeren omtrent like bred som bilen kan du ta ut to faste referansepunkter. Ett på bilen og ett på hengeren. Når du rygger bakover lager du en siktelinje igjennom de to punktene.

Faste punkter: Med faste punkter på bilen og hengeren får du en siktelinje. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
Faste punkter: Med faste punkter på bilen og hengeren får du en siktelinje. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Gjør små utslag på rattet for å korrigere, og stopp med en gang når du merker at hengeren er på avveie. Kjør frem og begynn på nytt. Konsentrer deg om å rygge så sakte som mulig. Gjør stadige korreksjoner med rattet, hengeren vil aldri gå rett bakover.

- Tenk at bilen og hengeren skal gå i et jevnt svingemønster, omtrent som en orm i gresset, avslutter Andersen.

Orm i gresset: Prøv å få bil og henger til å gå i et jevnt svingemønster slik det litt overdrevet er illustrert her. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen
Orm i gresset: Prøv å få bil og henger til å gå i et jevnt svingemønster slik det litt overdrevet er illustrert her. Illustrasjon: Øivind Lie-Jacobsen Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.