Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Nylig avslørte Hyundai at deres nye, elektriske sedan Ioniq 6 får en rekkevidde på inntil 614 kilometer. Det er temmelig oppsiktsvekkende, fordi det sitter en batteripakke i bilen som sørger for rundt 10 mil lengre rekkevidde enn tilsvarende batteripakke gjør i søskenmodellen Ioniq 5.

Nye detaljer avslørt: Sjekk den rekkevidden
Faktorene som er avgjørende
Mye av forklaringen ligger i bilens utforming; Ioniq 6 er lavere og har mye bedre aerodynamikk enn Ioniq 5. Dette gir noen åpenbare fordeler for forbruket, og fordelene blir større jo fortere du kjører.
Mindre luftmotstand og effektiv håndtering av luftstrømmen langs og bort fra karosseriet, gjør at det kreves mindre krefter på framdriften for Ioniq 6.
Ifølge beregninger som Mercedes-Benz har gjort i forbindelse med utviklingen av den supereffektive Vision EQXX, er god aerodynamikk en avgjørende faktor for å få ned forbruket i fremtidens biler.

Vi fikk teste Mercedes-Benz Vision EQXX. Sjekk det forbruket!
Hjulene viktigere enn mange tror
Men det er flere forhold som påvirker rekkevidden. Du har kanskje hørt at dekkenes rullemotstand spiller en rolle? Jo lettere dekkene triller, desto bedre for forbruket og rekkevidden.
Her spiller blant annet dekkmønster, gummiblanding, dekkets bredde og dekktrykk inn. Mange har en tendens til å kjøre med for lavt lufttrykk, og det fører til større rullemotstand, i tillegg til at dekket slites skjevt. For mye luft gir mindre rullemotstand, men vil også føre til feilslitasje og dårlig veigrep.
I tillegg kan vær, temperatur og føreforhold påvirke rullemotstanden, og dermed forbruk og rekkevidde.

Kan bety mange ekstra mil: De mest og minst aerodynamiske elbilene
Nesten 7 mil kortere rekkevidde på grunn av felgene
Det mange derimot ikke tenker på, er at valg av felg også kan ha stor påvirkning på hvor langt du kommer før du må plugge bilen i laderen igjen.
Igjen er Ioniq 6 et ypperlig eksempel. For hvis bilen utstyres med felger på 20 tommer istedenfor standardfelgene på 18 tommer, reduseres WLTP-rekkevidden fra 614 kilometer til 545 kilometer, ifølge Hyundais egne målinger. Det er nesten 7 mil kortere rekkevidde.
Et annet godt eksempel er BMW i4 M50. Med standardhjulene på 18 tommer, oppgis rekkevidden til 510 kilometer. Med 20-tommere reduseres rekkevidden til 417 kilometer. Her kortes altså rekkevidden med hele 93 kilometer!
En stor del av forklaringen kan oppsummeres i to ord: Vektøkning og luftmotstand.
Artikkelen fortsetter
En stor felg ser tøff ut, men det øker samtidig vekten ytterst på den armen som en felg i hovedsak er. Dette skaper større jobb for motoren, og øker forbruket.
- Større felgdiameter fører til lavere profil på dekkene. Dette gir bedre sikkerhet i kritiske situasjoner, men øker rullemotstanden, fordi større felg ofte betyr bredere dekk, har produktsjef i Dekkmann, Torleiv Haukenes, tidligere uttalt til Elbil24.
- Vi har en tommelfingerregel som sier at 16 prosent av luftmotstanden til en bil kommer fra hjulene. Med store, brede dekk øker luftmotstanden og rekkevidde går ned, forklarer dekkekspert Frank Larsen i selskapet Dekksupport, til vårt søsternettsted Dinside.
Haukenes presenterte et relevant eksempel:
- Går man opp to størrelser i bredden, for eksempel fra 205 til 225, vil luftmotstanden øke med ca to prosent, sa han.
Begge er klare på at man skal velge felger og dekkdimensjon som er laget for bilen. Denne informasjonen finner du i bilens vognkort. I tillegg må man sørge for riktig lufttrykk i dekkene.

Ny løsning: Finn dekket som passer deg best
Glemmer at vinter = lavere lufttrykk
Nå går vi mot vinteren, og mange glemmer at lufttrykket reduseres når temperaturen synker. Dette kan få stygge konsekvenser.
- Kontroller viser at nesten halvparten av bilistene kjører med feil lufttrykk i dekkene. Dette gir ikke bare økt slitasje, men også økt rullemotstand og høyere forbruk når trykket er for lavt. Tester viser at for lavt trykk vil øke forbruket med 5-6 prosent, sier Elbil24s dekkekspert Rune Korsvoll.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.