Går lenger enn WLTP:

Fem elbiler som går lenger enn de skal

Elbil24 har kartlagt mer enn 1000 norske elbiler. Fem modeller går i snitt lenger enn WLTP-tallene på fulladet batteri, ifølge eierne deres.

SEIGING: Kia e-Soul er en av de fem bilmodellene som går lenger enn WLTP-tallet, viser vår kartlegging. Foto: Fred Magne Skillebæk
SEIGING: Kia e-Soul er en av de fem bilmodellene som går lenger enn WLTP-tallet, viser vår kartlegging. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Tidligere i vinter inviterte Elbil24 leserne våre til å fortelle om erfaringene med elbilene sine. Vi fikk inn over 1000 besvarelser, noe som har resultert i en rekke artikler her på elbil24.no.

Vi har blant annet fortalt om hvilke elbil-modeller som har de mest fornøyde eierne, hvem som er mest fornøyde med rekkevidden, og vi har også laget en stor oversikt over hvor langt modellene kommer i praksis, vinter og sommer:

Fem modeller går lenger enn lovet!

Under arbeidet med analysen av rekkevidde, fant vi noen tall som overrasket oss. Det viste seg nemlig at fem modeller i snitt går lenger på fulladet batteri om sommeren enn de offisielle WLTP-målingene skulle tilsi. De resterende, rundt 30 modellene, går til dels vesentlig kortere.

De fem modellene det dreier seg om, er Hyundai Kona (2018-), Kia e-Niro (2018-), Kia e-Soul (2019-), Mazda MX-30 (2020-), samt Opel Ampera-e som var i salg mellom 2017 og 2020.

Lenger ned finner du en tabell som viser WLTP-rekkevidden og snitt-rekkevidden fra vår undersøkelse.

Hva betyr WLTP?

WLTP står for «Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure» og regnes i dag som den mest nøyaktige målemetoden for rekkevidde på elbiler. Metoden benyttes også til å teste forbruk og utslipp på fossil- og hybridbiler, blant annet for å typegodkjenne og avgiftsberegne bilene.

Fra september 2018 er alle bilprodusenter lovpålagt å teste alle biler som selges i EU, Sveits, Tyrkia, Norge, Liechtenstein, Israel og Irland med WLTP-metoden.

Testen simulerer en realistisk kjøresyklus, og foretas både i laboratorium og på vei. Den gamle standarden New European Driving Cycle (NEDC) fra 1992 ble kun utført i laboratorium, noe som ofte gav litt for optimistiske resultater.

Testtemperaturen er 23 grader, og siden vi i Norge ofte har langt lavere temperaturer og batteriene i elbiler yter dårligere når det er kaldt, er det vanlig at oppnådd rekkevidde i praksis er noe lavere enn WLTP-tallet.

Kilder: NAF, Billia

Ikke overrasket

Hele tre av de fem kommer altså fra Hyundai/Kia-gruppen, og nettopp det kommer ikke som noen overraskelse på PR-sjefen hos Hyundai Motor Norway, Øyvind Lillestrøm Knudsen.

- Vi har vært ledende på effektivitet siden 2016. Vi tilpasser oss ikke noe testregime, men bygger biler for lengst mulig rekkevidde i virkeligheten. Det er nettopp arbeidet og utviklingen som følger av den grunntanken som gjør at Hyundai har jobbet fram så effektive elbiler, sier Knudsen til Elbil24.

LANGT FRAMME: Øyvind L. Knudsen hos Hyundai mener selskapet er ledende på effektivitet. Foto: Hyundai
LANGT FRAMME: Øyvind L. Knudsen hos Hyundai mener selskapet er ledende på effektivitet. Foto: Hyundai Vis mer

Han får støtte fra kollega Mette Simonsen Sauge i Kia.

- Vi er gode på batteriteknologi, og bilene våre er meget energieffektive. Grunnen til dette er ulike systemer, både selve batteripakkene, men også varmepumpesystemet og funksjoner som for eksempel «driver only» på klimaanlegget, sier hun til Elbil24.

Den fjerde bilen som ifølge undersøkelsen kommer lenger enn WLTP-tallet, er nyheten Mazda MX-30. De første eksemplarene kom på veien i høst - akkurat nok til at eierne fikk registrert forbruket før vinteren kom.

Selv om dette er en bil med kortere rekkevidde enn de nevnte modellene fra Hyundai og Kia, klarer den i snitt én kilometer mer enn de offisielle målingene. Dermed er rekkevidden bedre enn på en rekke biler som er noen år gamle, med tilsvarende størrelse på batteripakka. Det vitner om god effektivitet fra japanerne.

- Vi registrerer at bilen ofte leverer gode resultater, og jeg kan blant annet trekke fram at den har et veldig godt og intuitivt system for å styre grad av regnerering via hendler på rattet, sier PR-sjef Petter Christian Grüner Brinch i Mazda, til Elbil24.

Store planer for fremtiden

EU har mål om at det skal rulle minst 30 millioner nullutslippsbiler på europeiske veier innen 2030, og de fleste store bilprodusentene har innsett at fremtiden er elektrisk.

Hyundai Motor Group har ambisjoner om å ta en ledende rolle her. Nylig lanserte de nyheten Ioniq 5, som er første bil ut basert på selskapets nye elbilplattform, E-GMP.

- Ioniq 5 er en romslig familie-crossover, og det er et veldig viktig neste steg at vi kan tilby store biler med kompakte batteripakker, som likevel byr på lang rekkevidde og rask lading. Vi vil fortsette med mange nye modeller de neste årene, sier Knudsen i Hyundai.

Senere i år skal også Kia lansere sin første elbil bygd på samme plattform.

- Første modell kommer til høsten, og blir en sprek crossover med 500 kilometer rekkevidde og meget rask hurtiglading, sier Simonsen Hauge i Kia.

- Innen 2026 vil Kia styrke sin elbilportefølje med 11 nye modeller, 7 nye biler bygget på den nye elbilplattformen, og 4 modeller basert på eksisterende ICE modeller, fortsetter hun.

Også Mazda, som kom noe sent til elbil-bordet, har ambisjoner på sikt om å ta sin del av kaka.

- I forbindelse med at Mazda presenterte økonomiske resultater for Q3 tidligere i februar, ble det bekreftet at vi utvikler en helt ny dedikert elbilplattform, sier Grüner Brinch, som foreløpig ikke har veldig mange flere detaljer å dele med oss.

Ifølge motor-nettstedet Car and Driver, er imidlertid planen at Mazda skal vise fram plattformen tidlig i 2026.

Resultatene - WLTP mot rekkevidde i praksis (sommerhalvår)

BilmodellWLTP (km)Snitt-rekkevidde i praksis (km)
Hyundai Kona Electric449488
Kia e-Niro455483
Kia e-Soul (2019-)452488
Mazda MX-30200201
Opel Ampera-e423450

Kilde: Elbil24s kartlegging av norske elbiler, januar 2021

Alle detaljene for om lag 35 nye og eldre modeller, finner du her:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer