Motorlyd i elbiler:

- Går baklengs inn i fremtiden

Å gi elbiler en kunstig motorlyd er bakvendt, mener akustiker i SINTEF

LITE FREMTISRETTET: Akustiker i SINTEF er skeptisk til innføringen av kunstig motorlyd i elbiler. Lyden innføres for å varsle synshemmede. Foto: Jaguar
LITE FREMTISRETTET: Akustiker i SINTEF er skeptisk til innføringen av kunstig motorlyd i elbiler. Lyden innføres for å varsle synshemmede. Foto: JaguarVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Fra 1.juli 2019 må alle nye elektrifiserte bilmodeller på markedet som typegodkjennes etter denne datoen, ha en kunstig lyd som ligner en motorlyd.

Fra 2021 skal alle nye biler som selges ha denne lyden.

Dette gjelder altså alle helelektriske, plug-in hybrider og hybrider i eldrift.

Ny lovbestemmelse

Årsaken er at synshemmede mener de har problemer med å høre at elbilene kommer kjørende.

Et nytt EU-direktiv sier derfor at alle nye elbiler er påbudt å ha et lydvarslingssystem installert, som varsler i hastigheter under 20 km/t, og ved rygging.

- Dette er presset frem fra synshemmede i Europa og USA. Det er ingen statistikk på at mangel på lyd fra elbiler har ført til flere ulykker i Norge, heller ikke i andre land. Men det har vært flere nestenulykker, så det kan tyde på en økt risiko.

Det forteller akustiker ved SINTEF, Truls Berge, som har vært med på å utforme lydkravene i den nye bestemmelsen.

Lyden skal i følge den nye loven starte når bilen akselerer fra 0 km/t og vare frem til bilen når 20 km/t. I USA er denne grensen satt til 30 km/t. Den skal etterligne en motorlyd, så synshemmede kan forstå at det er en bil i nærheten som de må være obs på.

SKEPTISK: Akustiker i SINTEF, Truls Berge, mener kunstig lyd i elbiler er lite fremtidsrettet. Foto: Privat
SKEPTISK: Akustiker i SINTEF, Truls Berge, mener kunstig lyd i elbiler er lite fremtidsrettet. Foto: Privat Vis mer

Det skal også være lyd når bilen rygger, men som ikke er lik lyden når bilen kjører framover.

Tvilsom virkning

Berge tror at den nye lyden vil ha lite å si fra eller til. I alle fall ikke på dagtid, da lydnivået er satt såpass lavt fra fabrikken.

- Når bilen passerer 20-30 km/t vil uansett dekkstøyen ta over lydbildet. Denne er den samme uavhengig av hvilken motorlyd bilen har. På større biler, som f.eks. en el-SUV, vil nok ikke lyden ha noe varslingseffekt i det hele tatt, da disse er utstyrt med brede, sportslige bildekk.

Der man vil kunne legge merke til lyden, er på nattestid eller i smågater med lite annen støy.

- Når det er et fravær av andre støyende kjøretøy, som biler, lastebiler og busser, vil lyden i elbilene høres, og kunne virke forstyrrende. Lydbildet kan da potensielt bli mer sjenerende enn det kunne ha vært uten denne kunstige lyden, sier Berge til Elbil24.

Støyende lydbilde

Det er ikke noen klar mal på hvordan lydene i elbiler skal høres ut. Altså kan produsenten selv velge lydbilde, så lenge den tilfredsstiller kravene.

Disse er gitt ved et minimum lydnivå ved 10 og 20 km/t, til lydnivå i ulike lydfrekvenser, at tonehøyden skal øke med hastighet og at den til en viss grad skal ligne lyden fra en forbrenningsmotor.

Både Jaguar og BMW eksperimenterer nå med fremtidige motorlyder.

Det vil altså si at det ikke er tillatt med "klokkeklang", tuting som fra bilhorn, eller liknende.

- I fremtiden kan vi se for oss at 90 prosent av bilene er elbiler. Dette kan jo potensielt føre til et helt annerledes lydlandskap enn det vi har i dag, fordi det vil bestå av mange ulike typer kunstig lyd fra elbiler, sier Berge.

Dette vil kunne oppleves som mer støyende enn dagens trafikkstøy. Spørsmålet er da hvordan dette vil påvirke landets støyplagede.

I følge Folkehelseinstituttet blir om lag 2 millioner nordmenn utsatt for støy fra vegtrafikk, og støyforurensning er et økende problem.

Faktisk mener Verdens helseorganisasjon at støy er en av miljørisikofaktorene som bidrar til mest helsetap i befolkningen.

Lite fremtidsrettet

Berge er ikke tilhenger av den nye regelen som påbyr slik kunstig lyd.

- For meg er dette som å gå inn baklengs inn i fremtiden. Vi har et potensiale for å minske trafikkstøyen, ved at vi endelig har biler uten motorlyd. Men så krever vi at disse bilene skal få en kunstig lyd som etterligner fossile biler, det mener jeg er lite fremtidsrettet.

Han har full forståelse for at synshemmede og blinde har behov for å vite hvorvidt det er biler i nærheten, men han tror dette vil løses med annen teknologi på sikt.

- Jeg tror at disse bestemmelsene vil vare i maks 10 år. Innen den tid tror jeg det vil være annen teknologi som lar blinde og synshemmede registrere bilene.

Dette støttes også av undersøkelser de har gjort blant den trafikkutsatte gruppen.

- De eldre vil jo helst stole på hørselssansen. De yngre ser vi imidlertid er åpne for annen teknologi, som eksempelvis gjennom sensorer i bilen, og som direkte kommuniserer med synshemmede, f.eks. gjennom en app som varsler om kommende biler.