Bilene blir større

Gjennomsnittsbilen har vokst med en kvadratmeter!

Ikke rart det blir trangt på parkeringsplassene ...

TRANGERE: Stadig bredere biler skaper ofte utfordringer på trange parkeringsplasser. Selv en liten mellomklassebil som Kia Soul er ni centimeter bredere enn Volvo 240 - som på sin tid ble regnet som en stor og ruvende bil. Foto: Bjørn Eirik Loftås
TRANGERE: Stadig bredere biler skaper ofte utfordringer på trange parkeringsplasser. Selv en liten mellomklassebil som Kia Soul er ni centimeter bredere enn Volvo 240 - som på sin tid ble regnet som en stor og ruvende bil. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Har du kjøpt ny bil og synes det er ubehagelig trangt å få parkert den på offentlige parkeringsplasser og parkeringshus? Da er du ikke alene. Gjennomsnittsbilen har nemlig vokst kraftig de siste årene - både i lengde og bredde, viser tall OFV (Opplysningsrådet for veitrafikk) har utarbeidet for Bilbransje24.

Betydelig bredere og lengre

OFV har regnet ut at gjennomsnittsbilen har lagt på seg over én kvadratmeter siden 1992. Da var gjennomsnittsbilen 431 centimeter lang og 169 centimeter bred, mens den i dag er 453 centimeter lang og hele 184 centimeter bred. I tillegg kommer speil, som gjerne kan stikke ut rundt 20 centimeter på hver side.

Samtidig vet vi at mange av de mest populære bilene de siste årene, er langt større enn snittet. Ta for eksempel Norges mest solgte bil i 2020, Audi e-tron. Den er 490 centimeter lang og hele 194 centimeter bred - for ikke å glemme Tesla Model S, som har solgt i bøtter og spann gjennom mange år; som er nær fem meter lang og to meter bred.

FEM METER: En Tesla Model S opptar hele lengden til en parkeringsplass som er utformet etter dagens anbefalinger. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FEM METER: En Tesla Model S opptar hele lengden til en parkeringsplass som er utformet etter dagens anbefalinger. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Vi velger altså oftere og oftere store og romslige biler i Norge. Legg til at dagens biler både er bedre isolert og mye bedre sikret mot kollisjoner, så har du hovedårsakene til at selv småbiler er betydelig større enn sine forgjengere. Bildet under er i så måte en god illustrasjon på nettopp dette.

INGEN STORBIL LENGER: En folkevognsbuss fra 70-tallet står parkert ved siden av en nyere Fiat 500. Forskjellen i de ytre målene mellom gårsdagens storbil og dagens småbil, er ikke veldig stor. Foto: Rune Nesheim
INGEN STORBIL LENGER: En folkevognsbuss fra 70-tallet står parkert ved siden av en nyere Fiat 500. Forskjellen i de ytre målene mellom gårsdagens storbil og dagens småbil, er ikke veldig stor. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Fører til parkeringsskader

Slikt skaper utfordringer når bilene skal parkeres, både på offentlige og private parkeringsplasser, parkeringshus og parkeringskjellere. I fjor fikk norske forsikringsselskaper inn hele 55.758 meldinger om skader på biler som hadde blitt påført på parkeringsplasser. I tillegg regner man med store mørketall, siden mange velger å fikse småskader uten å gå via forsikringsselskapet.

– Jeg tror mange føler på at trange parkeringsplasser og stadig større biler er en utfordring i hverdagen, sier Sigmund Clementz i If forsikring.

Nye anbefalinger på vei

Og trange blir parkeringsplassene fort. De gjeldende anbefalingene fra både Statens Vegvesen og Sintef er 2,5 meter i bredden og 5 meter i lengden, men dette er ikke noe absolutt krav.

For å få plass til flest mulig biler på minst mulig plass, er det ikke uvanlig med parkeringsplasser i borettslag som kun måler 2,3 meter i bredden, ifølge flere kilder vårt søsternettsted Dinside.no har vært i kontakt med. Dette tilsvarer anbefalingene Sintef gav i 2005, som siden har vært revidert én gang, i 2015.

Men selv disse anbefalingene kan vise seg å være utdaterte, bare seks år etter at de ble publisert.

- Vi har sett oss nødt til å revidere gjeldende anvisning, fordi bilene vokser og vi opplever fryktelig mange klagesaker og rettssaker rundt dette, sier seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef, til Elbil24.

NYE ANBEFALINGER: Anders Kirkhus og Sintef har sett seg nødt til å revidere gjeldende anbefaling for parkeringsplasser og garasjeanlegg. Foto: Sintef
NYE ANBEFALINGER: Anders Kirkhus og Sintef har sett seg nødt til å revidere gjeldende anbefaling for parkeringsplasser og garasjeanlegg. Foto: Sintef Vis mer

Omfattende kartlegging

Og det er ikke bare bredden og lengden på bilene som skal analyseres. Flere andre aspekter må også tas med i beregningene før man kan komme med nye anbefalinger.

- En av dem er svingdiameteren, som sier noe om hvor mye plass du trenger for å komme inn og ut av parkeringsplassen. Her ser vi ofte store avvik i tallene som oppgis fra bilprodusentene og våre reelle målinger, sier Kirkhus.

- En annen er størrelsen på bildørene, og hvor mye disse slår ut før man kan gå inn og ut av kjøretøyet. Alt dette må vi kontrollmåle på en rekke bilmodeller, før vi kommer med nye anbefalinger.

Klare i høst

- Ligger det an til bredere parkeringsplasser i de nye anbefalingene?

- Det er for tidlig å slå helt fast, men det er ikke usannsynlig at det blir bredere enn i dag, sier han.

Når vil dere publisere de nye anbefalingene?

Vi har som mål at de nye anbefalingene skal publiseres i løpet av høsten en gang, avslutter Kirkhus.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer