Tesla åpner for «alle»

Gode nyheter for elbileiere flest

KOMMENTAR: At Tesla åpner sitt Supercharger-nettverk for andre elbiler, legger press på de andre ladeoperatørene. Det kommer forbrukerne til å nyte godt av.

SNART VIRKELIGHET: Allerede denne høsten kommer det sannsynligvis til å bli mulig for andre bilmerker å lade på Teslas Superchargere. Foto: Andreas Carlsen
SNART VIRKELIGHET: Allerede denne høsten kommer det sannsynligvis til å bli mulig for andre bilmerker å lade på Teslas Superchargere. Foto: Andreas Carlsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24):

Nylig bekreftet Elon Musk at Tesla skal åpne sitt Supercharger-nettverk for andre elbiler. Åpningen skal skje gradvis, og mye tyder på at Norge blir blant de første markedene der det blir mulig for andre elbiler å lade på Teslas godt utbygde nett av ladere. Og det skjer sannsynligvis allerede denne høsten.

I dag skjer det ingenting om du kobler en annen elbil til en Tesla Supercharger, da de nødvendige kommunikasjonsmekanismene mellom kjøretøy og lader ikke er til stede. Derfor må ladeprosessen initieres på et vis, noe Musk sier vil skje på følgende måte:

- Jeg tenker at dette skal være veldig enkelt. Man laster ned Tesla-appen, angir hvilken ladestolpe man skal lade fra og trykker Start.

Hør og lær, kjære konkurrenter.

Hurtiglading av elbil hos konkurrentene kan nemlig være en særs krøkkete opplevelse. Uten ladebrikke må du ofte gjennom flere trinn på mobilen før ladingen starter, og når den endelig kommer i gang er det som regel umulig å vite hva den vil koste deg.

Personlig har jeg dessuten opplevd en rekke ganger at ladingen har blitt avbrutt - midt i prosessen og helt uten videre, jeg har opplevd at ladepistolen har vært umulig å koble fra etter endt lading, og sett andre ladekunder klø seg i hodet og virre fortvilet rundt - på jakt etter en løsning på problemene - mens utålmodigheten i køen har vært til å ta og føle på.

Så mange utfordringer er det i dette markedet, at Stortingen har bedt regjeringen lage en nasjonal ladestrategi - som blant annet har som mål å få løst opp i alle flokene.

Vi vil jo bare lade og kjøre videre, må det virkelig være så komplisert?

Nei. Hurtiglading av elbil kan være såre enkelt. Alle som har eid en Tesla vet dette. Følgende er sakset fra Teslas egen veileder for bruk av deres Superchargere:

«Bare parkér og plugg bilen i kontakten på Supercharger-stolpen. Når plugget i, blinker bilens LED-ladeport grønt for å vise at ladingen har startet. Du kan overvåke ladefremgangen på instrumentpanelet eller Tesla-appen.»

Hos konkurrentene er situasjonen en annen. En rekke små og store aktører har poppet opp de siste årene, alle med hver sin app, prisstruktur, løsning for registrering og betaling, for ikke å glemme mylderet av ladere med ladeeffekter som gjerne spenner fra 22 kW til 350 kW.

En ting de riktignok har felles, er at ingen steder kan du betale med kort.

Uansett hvor mye aktørene vrir og vender på det, er det bare å innse at å holde bankkortet (eller mobilen) over terminalen og betale kontaktløst på ett sekund, trumfer det meste når det kommer til enkelhet.

Hvis man ikke ønsker å invitere kortselskapene til bordet, bør dette være målestokken når man designer en lade-app i 2021!

I løpet av året vil sannsynligvis antallet Tesla Superchargere i Norge ligge på rundt 1000, fordelt på rundt 100 ladestasjoner godt spredt i hele landet.

Nettverket bygges ut i høyt tempo, og siden disse laderne foreløpig kun kan brukes av Teslas egne modeller (og prisene er vesentlig lavere enn hos de fleste konkurrentene), har Tesla-eiere en gedigen fordel sammenlignet med alle som henvises til tredjepart når de skal hurtiglade.

Fortsatt er mye uklart, men for eiere av alt annet enn Tesla vil Supercharger-tilgang åpenbart være gode nyheter. Samtidig er mange Tesla-eiere sterkt bekymret for at de store fordelene de har hatt så langt, vil falle bort når de må dele ladeplass med e-Golfer og Hyundaier.

Den bekymringen tror jeg de kan spare seg for, og la meg forklare hvorfor.

Det er lett å dra paralleller mot mobiltelefonmarkedet før og etter Apples inntog med iPhone i 2007. Det la et enormt press på konkurrentene, og kun de klokeste og mest endringsvillige skjønte hva de måtte gjøre for å ha en sjanse.

Som smartmobilmarkedet den gang, vokser elbilmarkedet nå ekstremt raskt. Følgelig ligger det et enormt potensiale for dem som lykkes på lademarkedet.

Og skal noen ha en sjanse mot den aktøren som har lengst erfaring, har det største nettverket, de enkleste løsningene og de beste prisene, nytter det ikke lenger å stille med ståoppsveis og én støvel og én sko. De som ikke har skjønt det allerede, kommer til å gjøre det raskt.

Før eller siden kommer noen til å klare å matche Tesla-nettverket på alle de nevnte punktene. Og kanskje blir det Tesla selv som må legge seg i bresjen ved neste korsvei.

Slikt kalles sunn konkurranse, og på sikt vil den gagne deg og meg, enten du stiller i Opel eller Tesla.

God tur!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer