Per i dag er det gratis å passere bommen i hele Norge. Men skal vi tro politikerne, vil dette endre seg i 2019.
For deg som vurdere å kjøpe deg elbil kan dette være nyttig informasjon å ta med seg inn i prosessen.
Inntil nå har regjeringen hatt gratis bompasseringer som et av insentivene for å kjøpe elbil, men med et stadig økende antall elbiler har nå har flere av de store byene planer om å innføre en betaling for bompasseringer også for nullutslippsbilene.
Men det vil fortsatt være billigere enn for fossilbiler.
Oslo først ute

Er du villig til å betale opptil 59 kroner for én passering fra og med mandag?
Oslo er trolig den storbyen som først vil starte med betaling for bompasseringer. Fra mars 2019 øker bomavgiften for fossilbiler inn og ut til hovedstaden. Samtidig innføres det betaling også for elbiler.
I tillegg kan elbilister vente seg enda en avgiftsøkning i 2020.
Det vil, som for fossilbiler, bli ulike priser for passeringer i, og utenfor rushtiden, som defineres som morgener mellom klokken 07 og 09 og ettermiddager mellom klokken 14 og 18.
Dette er endringene for elbilister i årene som kommer:
- 1. mars 2019 øker antall bomstasjoner i Oslo fra 29 til 83.
- Det blir satt opp nye bommer på bygrensa fra Romerike og Follo, hvor det kun blir betaling inn til hovedstaden.
- I dagens bomring blir betaling i begge retninger.
- Det kommer nye bommer på innsiden av dagens bomring, men har du passert en bom lenger ut i løpet av den siste timen, slipper du å betale i disse.
- For elbiler er taksten pr. passering fem kroner utenom rushtid og ti kroner i rush.
- 1. mars 2020 skrus elbil-taksten opp ytterligere.
- For elbiler blir taksten pr. passering da ti kroner utenom rushtid og 15 kroner i rush.

Betale mindre bompenger per passering? Sjekk om du har muligheten
Skal du inn til hovedstaden fra Akershus, enten det er Romerike, Follo eller Bærumssiden, i rushavgiften, og du må passere to bommer på veien må du belage deg på å punge ut i årene fremover.
I 2019 vil du måtte betale 30 kroner dagen i bompasseringer. I 2020 vil denne summen øke til 45 kroner dagen, mens i 2025 vil bompasseringene koste deg hele 71 kroner per dag.
Kommer til resten av landet
Stortinget har vedtatt at elbiler maks skal betale 50 prosent av fossilbiltakst i bomstasjonene. Allikevel er det opp til kommunene hva de vil at taksten skal være, mellom 0 og 50 prosent, og de kan også velge å ikke innføre betaling i det hele tatt.
Likevel kan det se ut som flere av de norske byene velger å innføre bompenger, av en eller annet art.
Tromsø: Det er bestemt at elbil ikke skal kjøre gratis, men byen har ikke bestemt hva taksten skal være. Per i dag er det ikke bompenger for noen kjøretøy inn eller ut av byen, men det skal innføres bompenger for fossilbiler i 2020 eller 2021, på 10 kroner utenom rushtid, og 30 kroner i rushtiden.
Trondheim: I Trondheim har de ikke bestemt en sum enda, men går trolig for en sum som tilsvarer 50 prosent av prisen fossile kjøretøy må betale. Takstene i dagens bompengesystem varierer mellom 9 og 37 kroner per passering for lette kjøretøy.

Foreslår ny modell: Vil fjerne bompengene som vi kjenner dem i dag
Bergen: Her er det bestemt at det skal innføres bompenger for elbiler når passeringsandelen er over 20 prosent, trolig blir dette våren 2019. Når dette skjer må elbiler betale 10 kroner utenfor rushtiden og 20 kroner i rushtiden.
Stavanger: Fylkestinget i Rogaland har vedtatt at bompengesatsen for elbilister skal være 50 prosent av summen fossilbiler må betale. Satsen for disse er i dag 22 kroner utenfor rushtiden og 44 kroner i rushtiden.
Det er foreløpig ukjent når bompenger for elbilister vil bli innført, men flere tror det kan bli allerede høsten 2018.
Kristiansand: Det blir nye takster fra 1.1.2019, og sannsynligvis blir det bompenger for elbil, men nivået er fortsatt under forhandling. Statens vegvesen har foreslått en takst på 11 kroner for elbilistene.
Når det gjelder resten av landet er det planer om å sette opp bomstasjoner rundt flere byer i landet i løpet av de neste årene, men foreløpig er det ikke avklart om eller hvor mye disse bompasseringene vil koste.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.