Vinterdekk på sommeren

Har bilen din dekk med slikt mønster? Det kan være farlig

Allerede ved 10 grader er egenskapene sterkt redusert.

IKKE LAGET FOR SOMMERFØRE: Bildet viser et piggfritt vinterdekk med tversgående mønster og lameller som er laget for å sikre veigrepet på vinterføre. Disse vil oppføre seg dårlig - og kan medføre farlige situasjoner på sommerføre. Foto: Bjørn Eirik Loftås
IKKE LAGET FOR SOMMERFØRE: Bildet viser et piggfritt vinterdekk med tversgående mønster og lameller som er laget for å sikre veigrepet på vinterføre. Disse vil oppføre seg dårlig - og kan medføre farlige situasjoner på sommerføre. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Vinterdekk som er laget for nordiske forhold består av en relativt myk gummiblanding for å kunne prestere best mulig når det er skikkelig kaldt og isete på veiene. Det er først under slike forhold de kommer til sin rett, og sørger for at bilen får godt veigrep og korte bremselengder.

Når de samme dekkene brukes om sommeren, kan de rett og slett være trafikkfarlige - og det blir verre, jo varmere det blir. Flere tester viser blant annet at bremselengden fort kan øke med 20 prosent.

- Direkte farlig

Er bremselengden 30 meter på gode sommerdekk, kan den altså være mer enn 6 meter lengre med vinterdekk, noe som kan gi katastrofale følger.

- Vi hadde med et slitt, piggfritt vinterdekk i en av våre siste sommerdekktester, og kommentaren fra testførerne var at det piggfrie vinterdekket er helt ubrukbart. På våt, sommervarm asfalt hadde dette nesten ikke grep verken i svinger eller oppbremsing. I vanlig trafikk vil disse dekkene være direkte farlige, sier biljournalist og dekkekspert i Dinside, Rune Korsvoll.

Farlig allerede ved 10 grader

- Piggfrie vinterdekk fungerer godt om vinteren og når temperaturene er lave, men når gradestokken nærmer seg 10 varmegrader mister piggfrie vinterdekk egenskapene sine. Resultatet er dårligere veigrep og ikke minst lengre bremselengde, sier Naf-rådgiver Jan Harry Svendsen.

Organisasjonen har nettopp testet bremselengder på sommer- og vinterdekk, med elbilen Opel Mokka-e. Testen bekrefter Korsvolls uttalelser. Temperaturen lå på 12 grader på testtidspunktet, og asfalten var tørr.

- I 80 kilometer i timen har bilen med vinterdekk syv (7) meter lengre stopplengde. Det tilsvarer en og en halv billengde. Det er dramatiske tall og viser hvorfor det er så viktig å legge om fra vinterhjul til sommerhjul, sier NAF-rådgiveren.

Han understreker at ved enda høyere temperaturer og ved våt asfalt, ville bremselengden vært enda lengre.

Naf og rådgiver Jan Harry Svendsen har testet stopplengder på to identiske Opel Mokka-e, en med vinterdekk og en med sommerdekk. Foto: Naf
Naf og rådgiver Jan Harry Svendsen har testet stopplengder på to identiske Opel Mokka-e, en med vinterdekk og en med sommerdekk. Foto: Naf Vis mer

Mønsteret er helt forskjellig - med god grunn

Men det er ikke bare gummiblandingen som gjør at piggfrie vinterdekk ikke bør brukes på sommerføre. Mønsteret spiller i tillegg en stor rolle. Det er nemlig helt forskjellig mønster på vinterdekk og sommerdekk - fordi de er laget for å møte forskjellige utfordringer.

- Mønsteret på tvers i et vinterdekk er laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

LANGSGÅENDE RILLER: Bildet viser et sommerdekk med god mønsterdybde. Her er det blant annet langsgående, brede riller som transporterer bort vann i veibanen effektivt. Foto: Bjørn Eirik Loftås
LANGSGÅENDE RILLER: Bildet viser et sommerdekk med god mønsterdybde. Her er det blant annet langsgående, brede riller som transporterer bort vann i veibanen effektivt. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Mange gir blaffen

Analyseselskapet YouGov gjennomførte i fjor en undersøkelse for selskapet, der de så på hvor stor andel som gir blaffen i å bytte til sommerdekk i sommermånedene. Der kom det fram at åtte prosent enten kjører på piggdekk eller piggfrie vinterdekk gjennom sommeren, fem prosent på helårsdekk, mens tre prosent ikke ante hva de hadde på bilene sine.

I flere tidligere undersøkelser, deriblant en som ble gjort for Tryg i 2019, svarer dessuten over 20 prosent at tidligere de har kjørt med vinterdekk gjennom en hel sommersesong. Det tilsvarer mer enn hver femte bileier.

Og kanskje er det aller verst i byene. I mai 2018 gikk If gjennom bilene som var på verksted med forsikringsskade. Det viste seg at 40 prosent av bilene på verksted i Oslo fortsatt hadde vinterdekk. Mange vil sikkert huske at mai 2018 var spesielt varm i hovedstaden, med temperaturer på over 30 grader.

Advarer mot helårsdekk

For dem som vegrer seg mot å skifte hjul, kan det være fristende å velge såkalte helårsdekk. Undersøkelsen fra If viser at fem prosent av de spurte kjører rundt på slike dekk. Disse er ikke laget for nordiske forhold, fremhever Clementz.

ADVARER: Helårsekk er verken fugl eller fisk, sier Sigmund Clementz hos If. Foto: If
ADVARER: Helårsekk er verken fugl eller fisk, sier Sigmund Clementz hos If. Foto: If Vis mer

- En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er verken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.

Husk riktig dekktrykk!

Når du har skiftet til sommerdekk med god mønsterdybde, er det videre viktig at du har riktig dekktrykk - både av veigreps- og slitasjeårsaker, forklarer Korsvoll.

PENGER UT AV VINDUET: Kjører du med for lite luft i dekkene, betyr det både økt slitasje og høyere forbruk. Video: Rune Korsvoll Vis mer

For lite luft i dekkene betyr økt slitasje i ytterkantene og økt energiforbruk - takket være økt rullemotstand. Har du for mye luft i dekkene, vil det gi ekstra slitasje midt på dekket.

Dersom du har 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vi levetiden halveres, ifølge tester som Continental har gjort.

For lavt trykk betyr også høyere forbruk og dermed kortere rekkevidde, så sørg for å ha både riktige dekk og riktig lufttrykk før du legger ut på langtur denne sommeren.

Se videoen over for flere tips.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.