(Elbil24): Med elbilenes inntog i Norge ble bilskilt med bokstaven E først i skiltnummeret tatt i bruk. Det startet med «EL», så kom «EK», «EV», «EB», «EC» og nå ser man mange elbiler med bokstavene «ED» i skiltnummeret.
Det er imidlertid ingen krav om at du må ha elbil-skilt fordi du har elbil. Dette er faktisk valgfritt.
Og det blir stadig vanligere at elbil-eiere dropper de typiske elbil-skiltene. Det kommer frem av registreringsstatistikken til elbilstatistikk.no.
Av tabellen under kan du se de ti personbil-modellene i Norge som har flest eiere som har droppet elbil-skilt:
Elektriske personbiler: Vanlige skilt vs elbil-skilt:
Modell | Vanlige skilt | Prosent | Elbil-skilt | Prosent |
Porsche Taycan | 784 | 23% | 2663 | 77% |
Audi e-tron GT | 100 | 11% | 771 | 89% |
Xpeng G3 | 54 | 9% | 563 | 91% |
Volvo C40 | 29 | 7% | 403 | 93% |
Mercedes-Benz EQS | 2 | 5% | 35 | 95% |
Mercedes-Benz EQC | 326 | 4% | 8114 | 96% |
Ford Mustang Mach-E | 253 | 4% | 6732 | 96% |
BMW iX | 61 | 4% | 1677 | 96% |
Kia EV6 | 33 | 4% | 845 | 96% |
Volvo XC40 | 202 | 3% | 6513 | 97% |

Norges 10 mest populære elbiler: Her er våre plusser og minuser
Luksusbiler leder an
Som vi ser av tabellen, velger nesten hver fjerde Porsche Taycan-eier å gå bort fra elbil-skilt ved registrering av sin bil. Om lag hver tiende eier av Audi e-tron GT foretrekker vanlige skilt, mens Xpeng G3-eierne følger hakk i hæl.
Porsche Taycan og Audi e-tron GT er premiumbiler og koster gjerne en knapp million eller mer. At disse bilene topper lista, kan muligens si noe om bevisste eiere.
Samtidig ser vi mer «folkelige» elbil-merker som Xpeng, Volvo, Ford og Kia på lista. Med andre ord er det ikke slik at tradisjonelle skilt på elbiler kun er forbeholdt de mest privilegerte eierne.
Men hvorfor har vi egentlig egne bilskilter for elbiler?
- Vi har elbil-skilter fordi Samferdselsdepartementet i 1998 bestemte at elbiler skulle ha dette. I utgangspunktet vil elbiler bli tildelt kombinasjoner som er forbeholdt elbiler, men man kan be om noe annet, sier Jon Terje Presthus i Trafikant og Kjøretøy-avdelingen i Statens vegvesen, til Elbil24.
Mindre viktig enn før
- Elbiler har fortsatt noen fordeler som ingen/lavere bompenger, kjøring i kollektivfelt og parkering. Med en skilt-kombinasjon for elbiler vil kjøretøyene lettere identifiseres som biler med denne fordelen, sier han.
Samtidig peker han på at den tekniske utviklingen gjør særegne elbil-skilt mindre viktig enn før.
- Bruk av annen kombinasjon kan føre til at det oppstår misforståelser som for eksempel vil medføre at man ikke får fordelene som oppgitt. Det er imidlertid oftere teknisk utstyr som leser av skiltene og henter opp riktig informasjon, slik at misforståelser ikke oppstår, sier Presthus.

Snart slipper du å lure på vinter-rekkevidden
Ingen betydning i bomstasjoner
Flere tror kanskje at elbil-skilt er viktig for å få rabatt i bomstasjoner, men det stemmer ikke.
- Skiltene i seg selv har ingen betydning, sier pressekontakt Tone Hansen i bompengeselskapet Fremtind til Elbil24.
- Men for få maksimal rabatt på elbil-passeringer, altså 50 til 100 prosent, må du ha en aktiv AutoPASS-avtale med bombrikke. Elbil-skilt har ingen funksjon i seg selv ved bompasseringer, det er opplysningene om bilen i motorvognregisteret som avgjør om du får fordelene eller ikke, sier Hansen.
Når du passerer en bomstasjon, blir prisen beregnet ut fra informasjon om bilen fra motorvognregisteret og informasjon om AutoPASS-avtale fra eksempelvis Fremtind Service.
Hvis brikken av en eller annen grunn ikke blir avlest ved en passering, blir det tatt et bilde av bilskiltet for å knytte passeringen til riktig AutoPASS-avtale.
Ved kjøring i kollektivfelt med en elbil uten elbil-skilter, vil politiet finne nødvendig info om bilen ved hjelp av skiltnummer og motorvognregisteret. Parkeringsvakter vil også finne den samme infoen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.