Klage på bilkjøp

Hver 17. dag nekter Christians Polestar 2 å starte

- Jeg har aldri vært mer sliten av å eie en bil, sier Christian Brosstad.

BLIR IKKE FRISK: Christian Brosstads Polestar 2 har vært en rekke ganger på verksted de siste månedene, uten at problemet har blitt løst. Forbrukerrådet er krystallklar: - Her må selger ordne opp. Foto: Privat
BLIR IKKE FRISK: Christian Brosstads Polestar 2 har vært en rekke ganger på verksted de siste månedene, uten at problemet har blitt løst. Forbrukerrådet er krystallklar: - Her må selger ordne opp. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): - Polestar er nydelig bil å kjøre, men det hjelper jo ikke når den ikke starter.

Det skriver en fortvilet Christian Brosstad i en SMS til Elbil24. Som nybakt og stolt eier av bilen som ble kåret til Årets bil i Dagbladet i 2021, både av fagjuryen og av leserne, hadde han ikke sett for seg marerittet som startet allerede i januar.

Da måtte nemlig bilen ha starthjelp for første gang.

Ifølge Brosstad var den rett og slett helt død, ingen knapper fungerte, ikke en gang nødknappen som skal trykkes på når man har havnet i knipe.

Gang på gang på gang

Og det skulle vise seg at dette bare markerte starten på flere måneder med mange bilberginger, verkstedstimer, venting og frustrasjoner. Totalt har Brosstad talt hele ni bilberginger siden januar.

- Bilen har vært på verksted en rekke ganger, men samme feil dukker opp igjen etter hver gang. I snitt har min Polestar 2 faktisk nektet å starte hver 17. dag, sier han.

På sin Facebook-profil har Brosstad vært åpen om at alle problemene har tært på.

«Hvis noen av dere har levd med en bil som du aldri helt er sikker på starter, så kjenner dere igjen følelsen: Planlagte turer må avlyses fordi bilen ikke starter. Skal du bruke bilen om et par timer, så må du ut å sjekke om det er liv i den eller ikke. Hvis den helt dau, må du finne alternative transportmidler», skriver han i et åpent innlegg.

Brosstad har følt seg maktesløs i kontakten med verkstedet og Polestar. Han mistenker at ingen av dem skjønner noe av problemet.

«Kundesenteret unnskylder seg med at saken er eskalert oppover i systemet og takker vennlig for min tålmodighet, og så skjer det ikke noe.», skriver Brosstad i Facebook-innlegget, som umiddelbart ble hyppig kommentert, og både Elbil24-redaksjonen og personer i Polestars kommunikasjonsavdeling ble tagget i kommentarene.

Legger seg helt flat

Når Elbil24 tar kontakt med Polestar for å få utdypende forklaring på hva som har skjedd i Brosstads tilfelle, er selskapet rask med å legge seg flate.

- Vi er veldig lei oss for opplevelsen kunden har hatt og vi kan ikke annet enn å beklage. Saken skulle selvsagt vært løst på et mye tidligere tidspunkt, skriver kommunikasjonssjef Kristin Fjeld i en epost til Elbil24.

- Vi har nå en god dialog med kunden for å løse situasjonen. Samtidig går vi gjennom våre interne rutiner for å unngå at noe lignende skjer igjen.

Elbil24 sjekker om det er mulig å kjøre distansen Oslo - Hemsedal - Oslo (393 kilometer) i en Polestar 2. Video: Bjørn Eirik Loftås, Elbil24 Vis mer

- Selger må ordne opp

- Det er frustrerende å oppleve feil med jevne mellomrom kort tid etter kjøpet. Da må selger ordne opp, sier fungerende leder for Forbrukerveiledning hos Forbrukerrådet, Caroline Skarderud, til Elbil24.

Hun sier videre at Forbrukerrådet ser med en viss skepsis på at nye elbiler lanseres med feil og mangler, av både smått og stort.

- Det kan ikke være sånn at forbrukere som ønsker å handle ekstra miljøbevisst blir prøvekaniner for uferdige produkter. Før bilene rulles ut til kundene, forventer vi at selskapene har gode rutiner for å minimere ulempene forbundet med eventuelle barnesykdommer, sier hun.

Forbrukerkjøpsloven gir kjøper i mer alvorlige tilfeller sterke kort på hånden.

- Utbedring skal skje innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Loven har også en bestemmelse som sier at selger som hovedregel ikke kan reparere samme feil mer enn to ganger, sier hun.

Hva som er rimelig tid, vil ifølge Skarderud avhenge blant annet av type feil, men forbrukeren har altså et vern mot utallige reparasjonsforsøk og reparasjoner som strekker ut i tid.

- Når selger har reparert feilen for tredje gang uten at dette var vellykket eller reparasjonen tar urimelig lang tid, vil man kunne ha rett på å heve ved mer omfattende feil, for eksempel at bilen ikke kan kjøres eller at essensielle funksjoner ved bilen ikke fungerer, sier hun.

GODE KORT: Caroline Skarderud hos Forbrukerrådet understreker at Forbrukerkjøpsloven gir kundene gode kort på hånden når de opplever problemer av et slikt omfang som i Brosstads tilfelle. Foto: Forbrukerrådet
GODE KORT: Caroline Skarderud hos Forbrukerrådet understreker at Forbrukerkjøpsloven gir kundene gode kort på hånden når de opplever problemer av et slikt omfang som i Brosstads tilfelle. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Kan oppstå uenighet om feilen

Men hva ligger egentlig i «samme feil»? Det er ingen selvfølge at partene er enige om, ifølge advokat Eirik Teigstad, som står bak nettsatsingen biladvokat.no og som har jobbet med bilklagesaker i mange år.

- Det kan være være flere ulike årsaker til at en bil ikke starter, og selger og kjøper er derfor ikke alltid enige om hva som kan anses som samme feil, sier Teigstad til Elbil24.

- Men om det er tale om ulike «diverse elektronikkproblemer» som gir seg samme utslag i at bilen ikke starter, så må det etter min mening være samme mangel, sier han.

- Normalt sett vil utbedringsretten da være brukt opp, og bilkjøper kan kreve heving, prisavslag og erstatning alt etter omstendighetene. Dersom det er en irriterende men mindre feil som man tross alt kan leve med, så er det prisavslag som er hovedregelen, sier han.

BILADVOKAT: Advokat Eirik Teigstad har spesialisert seg på klagesaker mot bilbransjen. Foto: Sørensen Foto
BILADVOKAT: Advokat Eirik Teigstad har spesialisert seg på klagesaker mot bilbransjen. Foto: Sørensen Foto Vis mer

- Prøv dialog først

Både Skarderud og Teigstad anbefaler å gå i dialog med bilselger på et tidlig tidspunkt, for å komme fram til en god løsning for begge parter.

- Det er mitt råd at man kontakter selger på e-post eller sms og forklarer hva feilen består i og hva man krever. Ofte vil jo selger samarbeide for å få til en ryddig løsning. I motsatt fall så kan man nå dokumentere at man reklamerte innen rimelig tid, sier Teigstad.

- Dialog med selger er alltid lurt å forsøke. Om en telefonsamtale ikke løser saken, oppfordrer vi til å klage skriftlig, for eksempel med en e-post. Gjør det klart hva du klager på og hvorfor du krever det du krever. Om partene ikke kommer til enighet på denne måten, kan Forbrukertilsynet eller forliksrådet behandle saken, sier Skarderud.

- Man kan også vurdere å la seg bistå av en advokat i den videre prosessen. Dette i seg selv kan gjøre selger mer tilbøyelig til å ta ansvar. Husk også at man har en rettshjelpsdekning gjennom bilforsikringen, som er ment for akkurat slike situasjoner, avslutter Teigstad.

Går mot lykkelig avslutning

Brosstad bekrefter overfor Elbil24 at Facebook-innlegget fikk fart på sakene.

- Siste utvikling i saken er at de nå tar tilbake bilen min, og gir meg en ny. Jeg får lånebil i morgen som jeg skal ha fram til en ny bil kan leveres, så da ser det ut til at saken løser seg for meg. Polestar sier selv at de burde ha løst saken tidligere.

Brosstad håper samtidig at flere får nyte godt av denne prosessen.

- Forhåpentligvis finner de noe læring her slik at andre ikke trenger å oppleve det samme. Dette er jo ikke noe bra kundeopplevelse. Konkurransen i elbilmarkedet hardner til med stadig større utvalg, så det gjelder å være skjerpet i kampen om kundene, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer