Is og snø på ruta

Hvor mye snø må du måke av bilen?

Is- og snøfri frontrute er svært viktig for trafikksikkerheten. Slik gjør du det enklere for deg selv når vinteren herjer som verst.

IKKE TA SJANSER: Stress og dårlig tid gjør at mange kjører avgårde til jobb og barnehage før rutene er fri for snø. Det er en særs dårlig idé. Foto: Bjørn Eirik Loftås
IKKE TA SJANSER: Stress og dårlig tid gjør at mange kjører avgårde til jobb og barnehage før rutene er fri for snø. Det er en særs dårlig idé. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): I løpet av natta har det kommet mye snø mange steder i landet. I Oslo-regionen har det i morgentimene torsdag vært kaos på veiene, og forsikringsselskapet If hadde alene fått inn flere titalls skademeldinger før klokka 8.

– De store snømengdene har ført til at flere biler av sklidd av veien og i hverandre. Vi oppfordrer alle til å kjøre forsiktig og dempe farten, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Dårlig sikt er livsfarlig

Med stort snøfall er det også fare for at mange kjører avgårde før sikten er sikret. De fleste av oss kjenner følelsen. Ute står bilen med et tjukt snø- og isdekke på rutene, og du har naturligvis ikke satt av tid til 15 minutters skrapejobb før du skal av gårde.

Løsningen mange velger, er samtidig den minst fornuftige: Man måker og skraper bare en liten del av frontruta, triller av gårde og håper på det beste. En slik vurdering er dessuten svært farlig, både for deg selv og dine medtrafikanter - ikke minst de myke.

KREATIVT: Se hvordan du kan bli kvitt snøen i en fei - med løvblåser! Video: Elbil24 Vis mer

Dette kreves

– Man skal ha tilstrekkelig utsyn, og full kontroll på bilen. En viss mengde snø og is tolereres, har politiinspektør Olav Markussen i utrykningspolitiet (UP) tidligere uttalt til vårt søsternettsted Dinside.no.

I praksis kreves at «vindusviskerfeltet» på frontruten, samt de forreste sidevinduene, skal være frie for snø, is og dugg. Delvis skraping og utsyn som krever at du må flytte hodet, tolereres imidlertid ikke.

Ifølge Markussen har de flere ganger sett bilister som har kjørt med bare noen kvadratcentimeter åpning. Da ryker lappen tvert.

Ifølge Naf blir som regel førerkortet beslaglagt dersom sikten er mindre enn et A4-ark, men det tas alltid en vurdering av politiet på stedet. Du kan altså miste lappen selv om du har bedre sikt, alt avhengig av situasjonen.

Er du heldig, slipper du unna med forenklet forelegg på 2600 kroner. Er du uheldig har du påført andre både skade og mistet førerkortet.

HER RYKER LAPPEN: Er synsfeltet mindre enn et A4-ark, ryker som regel førerkortet. Foto: Bjørn Eirik Loftås
HER RYKER LAPPEN: Er synsfeltet mindre enn et A4-ark, ryker som regel førerkortet. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Husk også tak, panser, skilt og lykter

Du må også sørge for å fjerne snø som ligger på tak og panser, og som dekker til skilt og lykter.

- Bremser du og får snøen på taket ned over frontruten risikerer du å miste sikt eller bli så overrasket at du gjør noe uventet. Det kan også skape farlige situasjoner for trafikantene rundt deg om det fyker av snø og isklumper fra taket i fart, sier Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Slurver du, risikerer du både bøter og å miste lappen, avhengig av hvor stor politiet anser trafikkfaren til å være.

- Det koster ikke mye i tid å gjøre en skikkelig jobb, og kan potensielt spare deg for farlige situasjoner og dyre bøter, er oppfordringen fra NAF-rådgiveren.

Elbiler har ikke motor som varmer opp panseret, så her anbefales å være ekstra påpasselig med å fjerne snøen.

Dette kan du gjøre

Det skal ikke veldig mye planlegging til for å unngå disse problemene. Her har vi samlet noen av våre beste råd.

#1: Sett bilen i garasjen

Hvis du har garasje, rydd plass så du får plass til å parkere bilen din der når du kommer hjem fra kjøretur. Da er problemet med is og snø på ruta løst. Du kan dessuten få rimeligere forsikring dersom du parkerer bilen i en låst garasje.

#2: Bruk forvarming

De fleste elbiler har støtte for forvarming av kupeen, for eksempel en halvtime før du skal kjøre. Enkelte biler kan dessuten forvarmes via mobilen eller fjernkontroll. Da kan du sette deg inn i en varm og god bil - samtidig som forvarmingen har sørget for isfrie ruter. Hvis det ligger igjen snø, blir den enkel å fjerne før kjøreturen starter. I bilens instruksjonsbok finner du oppskriften på hvordan du programmer slik forvarming.

FORVARMING: Her har vi programmert forvarming av vår Kia Soul Electric til kl 0740 på hverdager. Merk at slik forvarming ofte krever at bilen står tilkoblet lader på det aktuelle tidspunktet. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FORVARMING: Her har vi programmert forvarming av vår Kia Soul Electric til kl 0740 på hverdager. Merk at slik forvarming ofte krever at bilen står tilkoblet lader på det aktuelle tidspunktet. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Har du ikke investert i elbil ennå, kan motorvarmer og kupevarmer være gode alternative forvarmingsmetoder.

- Min oppfordring til alle som har motor- og kupevarmer er å bruke den, sier Nils Sødal hos Naf.

- Bruk tidsinnstillingen så bilen er varm når du skal kjøre. Har du app-styring er det bare å trykke på start når du drikker morgenkaffen, sier han.

#3: Dekk til frontruta

Hvis du dekker til frontruta med et teppe eller dedikert frontrutetrekk, slipper du is på ruta. Dette er et gammelt men effektivt triks.

- Frontrutetrekk er smart fordi du slipper skrapejobben og kommer deg raskt avgårde. Skrap siderutene og begynn å kjøre, sier Sødal.

#4: Fjern fukt fra kupeen

Hvis kupeen er fuktig, kan fukten fordampe og danne et veldig hardt isbelegg på innsiden av frontruta. Denne kan være svært vrien å skrape bort. Ofte stammer fukten fra våte gummimatter på gulvet. Sørg derfor alltid for å banke snø av skoene dine før du setter deg inn, så slipper du dammer på gulvet når kupeen blir varm.

Fjern andre ting som fra bilen som kan inneholde fukt, som våte klær og lignende, før du parkerer.

Sørg også for å holde frontruten ren på innsiden. Det kan være med på å hindre duggdannelse som kan fryse til is, ifølge Naf.

#5: Varmetråder i frontruta

Flere bilmerker, deriblant Ford og Citroën, har varmetråder i frontruta på mange av sine modeller. Disse kan være svært effektive å bruke dersom du opplever is på inn- og utsiden av ruta.

#6: De-icer spray

Det finnes en rekke såkalte de-icer sprayer på markedet, som lover å fjerne is og snø effektivt fra rutene. Effekten kan nok være variabel, og ifølge tyske ADAC skal du aldri vurdere spray som en erstatning for isskrape.

- Men disse sprayene kan i mange tilfeller hjelpe til med å hindre fremtidig isdannelse på rutene, uttalte Adac i forbindelse med en større test av sprayer for noen år tilbake.

#7: Spylervæske og vindusviskere?

Hvis du har et tynt islag på frontruta, kan i mange tilfeller spylervæska og et par sveip med vindusviskerne få den bort. Vær imidlertid klar over risikoen for at den ruglete isen kan skade gummien på vindusviskerne. Dårlige vindusviskere utgjør også en stor sikkerhetsrisiko, så sørg for å bytte dem så snart du ser at de ikke gjør jobben like godt lenger.

Det er også en risiko for at vindusviskerne er frosset fast i ruta, og da kan du i verste fall risikere at vindusviskermotoren ryker i forsøket på få dem løs. Da har du påført deg selv en dyr ekstrautgift. En god idé er uansett å vippe opp viskerarmene når du parkerer, så sparer du både viskerblad og viskermotor i kulda.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer