Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Kjøring på tøft, norsk vinterføre er det mest utfordrende du opplever som bilfører. Du kjører en bil som kanskje veier to tonn, med en kontakt med veibanen som er like stor som fire håndflater. Da trenger du dekk med de beste egenskapene for ikke å havne i en ulykke. Is er verst, deretter er det snø som kan skape svært farlige situasjoner.
I årets store vinterdekktest har vi testet 18 pigg- og piggfrie dekk i 15 forskjellige disipliner. Vi legger aller mest vekt på at dekkene presterer godt på is og snø, men vi tester også på våt og tørr asfalt. I tillegg måler vi støyen og rullemotstanden til dekkene, noe som ikke minst er viktig for elbileiere som ønsker lengst mulig rekkevidde.

Elbil-fremtiden: Sjekk de forrykende 2025-modellene
Massiv kritikk
I tillegg til de 18 pigg- og piggfrie dekkene, har vi med to dekk som er i ferd med å få innpass hos enkelte bileiere – ikke minst hos de som kjøper dekk på nettet. Mange vet ikke at det er forskjell på et nordisk vinterdekk og et dekk som er bygget for resten av Europa.
De to testedekkene er et mellom-europeisk, piggfritt vinterdekk, som er utviklet spesielt for våtere og varmere vintre som stort sett byr på våt asfalt. I tillegg et dekk fra en ny generasjon helårsdekk som ifølge reklamen skal kunne sitte på bilen året rundt.
Volvo begynte å utstyre sine biler med slike dekk, noe som har først til massiv kritikk fra dekk-eksperter. De har hevdet at egenskapene ikke er gode nok.

Ikke ulovlig
Vi har tatt med disse dekkene for å se om de har de egenskapene som skal til for å kunne konkurrere med vinterdekkene som er utviklet spesielt for norske og nordiske kjøreforhold. Begge kommer fra Continental, som de siste årene har vært i toppen av dekktestene våre. Sånn sett bør dette være blant de beste mellom-europeiske dekkene og helårsdekkene som er å få kjøpt.
Ingen av disse er ulovlige å kjøre med, men konklusjonen etter våre tester er klar: På tøft vinterføre er egenskapene betydelig dårligere enn til de nordiske dekkene. I enkelte situasjoner kan de være farlig dårlige.

Nye Nissan Ariya og BMW iX1 møter VW ID.4: - De har gjort en fantastisk jobb
Sjekk forskjellen
Det er først og fremst på is at de har et betydelig dårligere grep enn et nordisk piggfritt vinterdekk. Da vi testet bremsestrekningen på is fra 50 km/t, brukte det nye helårsdekket 58,8 meter på å stoppe. Det beste piggfrie nordiske vinterdekket, Michelin X-Ice Snow, stoppet på 47,2 meter. Forskjellen ser kanskje ikke så stor ut, men i praksis betyr det at når det ene dekket klarer å stoppe for et barn som løper ut i veien, vil bilen med helårsdekket treffe barnet i rundt 35 kilometer i timen.

Også evnen til å ta seg fram på snø og is, samt sidegrepet til helårsdekket er tilsvarende dårlig. Også det mellom-europeiske piggfrie vinterdekket har dårlig grep på is.
Bra på våt asfalt
På snø er forskjellene noe mindre, men heller ikke her er de nye utfordrerne et godt stykke unna å kunne konkurrere med de gode, nordiske.
På våt asfalt derimot, er situasjonen en helt annen. Der er helårsdekket og det mellom-europeiske vinterdekket klart bedre. I bremsetesten fra 80 km/t, stopper Continental All Season på 29 meter. Piggfrie Michelin X-Ice Snow stopper først etter 39,7 meter.
Våt asfalt er imidlertid et enklere føre å kjøre på enn snø og is. Grepet på veien er gjennomgående mye bedre, og det gir deg ikke like store overraskelser som snø og is. Likevel er det all grunn til å være oppmerksom på at det er nettopp på våt asfalt flere av de nordiske vinterdekkene har den største svakheten.

Smart #1 prøvekjørt: En stor elbil-overraskelse
- Ikke grep på is
Kommentaren fra vår testsjef Jukka Antilla er imidlertid klar: «På is sliter helårsdekket. Gummiblandingen og konstruksjonen er ikke egnet for nordiske vinterveier. Dekket har nesten ikke grep på is. På asfalt er det imidlertid svært likt et sommerdekk med stabilt og godt grep. Dette dekket bør ikke brukes på nordiske vinterveier. Det eneste unntaket er muligens på bil nummer to som kan stå parkert når det er snø og is på veien."

Advarer
Per Stian Kristiansen hos Lakkproffen på Årnes har jobbet med dekk i mange år. Etter at kjøp av dekk på nettet er blitt mer populært, opplever han stadig oftere at bileiere kommer innom for å legge om dekk som ikke selges i Norge. Det kan være dekk med navn som gir inntrykk av å være bra vinterdekk, men som er bygget for milde vintre i Mellom-Europa.
- Det kommer inn folk her som har kjøpt dekk på nett som jeg vil betegne som farlige på vinterføre. De går nok bra å kjøre på i Tyskland og Frankrike, men ikke på snø og is i Norge. De store dekkprodusentene lager egne vinterdekk som er spesielt godt egnet for Norge, Sverige og Finland, sier Kristiansen.
Testresultater
Bremsing på is | |
Dekk | Bremsestrekning (m. fra 50 km/t) |
Continental (helårsdekk) | 58,8 |
Continental (europeisk piggfritt) | 56,5 |
Michelin X-Ice Sow (nordisk piggfritt) | 47,2 |
Nokian Hakkapeliittta R5 (nordisk piggfritt) | 47,8 |
Bremsing på snø (m. fra 80 km/t) | |
Dekk | Bremsestrekning (m. fra 50 km/t) |
Continental All Season (helårsdakk) | 51,9 |
Continental Winter Contact (europeisk piggfritt) | 51,2 |
Michelin X-Ice Sow (nordisk piggfritt) | 49,4 |
Nokian Hakkapeliittta R5 (nordisk piggfritt) | 50,2 |
Bremsing på våt vei | |
Dekk | Bremsestrekning (m. fra 80 km/t) |
Continental All Season (helårsdekk) | 29,0 |
Continental Winter Contact (europeisk piggfritt) | 29,4 |
Michelin X-Ice Sow (nordisk piggfritt) | 39,7 |
Continental Viking Contact 7 (nordisk piggfritt) | 40,1 |
Dette utdraget fra den store, nordiske vinterdekktesten, som publiseres i Dagbladet og på Elbil24.no, viser prestasjonene til helårsdekket og det europeiske vinterdekket, sammenliknet med to av de nordiske piggfrie dekkene:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.