Elbil og varmepumpe:

- Ikke kjøp elbil uten

Det er mange måter å øke rekkevidden på, særlig på kalde vinterdager. VW vurder å selge biler uten den beste løsningen.

LAVT FORBRUK: Selv på elbiler er det svært viktig å velge den mest energieffektive løsningen. Foto: VW
LAVT FORBRUK: Selv på elbiler er det svært viktig å velge den mest energieffektive løsningen. Foto: VWVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Kulde er definitivt noe som går ut over rekkevidden på elbiler om vinteren. Særlig på kortere turer. Da bruker bilen mye energi fra eget lager til å varme opp både batteri og kupé.

Når bilen først blir varm er det kun snakk om vedlikeholdsvarme, og utslaget blir derfor mindre på de lengre turene.

Ved enhver lansering av elbiler pleier produsentene å fortelle oss hvor flinke de har vært til å lage kjøleløsninger for batteriene, men lite om hvordan de skaper varme.

Vi har testet

Tester Elbil24 har gjort viser derimot stor forskjell på biler som er utstyrt med varmepumpe, og de uten. Biler uten denne varmepumpen har stor reduksjon av rekkevidde på kalde dager, mens varmepumpen virker å være svært effektiv på de bilene som har dette.

Vi har utført flere sommertester og vintertester med samme type bil, og resultatene er tydelige.

Bilene vi har testet med varmepumpe har i gjennomsnitt et tap av rekkevidde på rundt 10 prosent ved langkjøring, mens bilene uten varmepumpe har et tap av rekkevidde på rundt 25 prosent.

Dette når vi starter med et fulladet batteri, og kjører til det er tomt. Det er også verdt å ta med seg at biler med varmepumpe har bedre varmeressurser til å varme opp kupéen, og man får en triveligere reise under hele turen.

Samtidig er det verdt å ha i minnet at vi på en slik test kun har én kaldstart, den i starten av testen.

For elbiler opplever akkurat det samme som biler med forbrenningsmotorer, at de bruker desidert mest når de er kalde, vel og merke av noe forskjellige årsaker.

Dersom vi hadde testet rekkevidde om vinteren, ved å kjøre fra fullt til tomt batteri gjennom en rekke kald-starter og kortere turer, så ville forbruket blitt langt høyere, og samlet rekkevidde ville blitt sterkt redusert. Men slikt bruksmønster gir som regel mulighet for lading mellom de korte turene, og det høye forbruket blir mindre relevant.

TRE MODELLER: VW I.D består av en hel familie med modeller. Foto: VW
TRE MODELLER: VW I.D består av en hel familie med modeller. Foto: VW Vis mer

To muligheter

På et nylig avholdt pressearrangement i Dresden, fortalte VW at de planlegger å selge deres nye VW I.D. med varmepumpe som tilbehør, noe vi må anse som høyst merkelig. Det blir med andre ord noe kundene kan velge fra tilbehørslisten. Flere av I.D.-modellene vil også få tre valgfrie batterikapasiteter å velge mellom.

Valgfrihet er bra, men dersom VW setter varmepumpe som valgfritt tilbehør på alle tre batteristørrelsene mener vi VW gjør en bommert, både med tanke på fotavtrykket for klimapåvirkningen, og med tanke på bilenes effektivitet.

For selv om energieffektiviteten bedres radikalt ved å gå over fra bensin og diesel til strøm, betyr det likevel ikke at vi trenger sløse med strømmen av den grunn. En bil med varmepumpe bruker per definisjon mindre strøm enn en bil uten.

Dette er hele hensikten med pumpen, er viden kjent, noe våre egne tester også bekrefter.

Da blir det fullstendig feil å la kundene heller velge større batteripakke, fremfor å utstyre bilene med varmepumpe. For det første gir det utslag i et høyere strømforbruk gjennom hele bilens levetid, samtidig som det krever produksjon av enda større batterier.

Sistnevnte er på ingen måte et positivt klimatiltak, ettersom produksjon av batterier er å anse som den mørke siden av overgangen til elbiler.

Derfor er det bedre å øke rekkevidden gjennom varmepumper, enn gjennom større batteri, som vil gi produksjon av mer batterier, tilfører bilene mer vekt, høyere strømforbruk, og på den måten setter et mer negativt fotavtrykk i klimakampen.

Flere alternativer

Silke Bagschik har ansvaret for både salg og markedsføring av den elektriske produktlinjen til VW, og det var hun som kom med de noe oppsiktsvekkende opplysningene.

Etter pressekonferansen tok Elbil24 en prat med Bagschik, og hun innrømmet at løsningen ikke bare gir positive utslag.

FLERE MULIGHETER: Valgmulighetene kan gi uheldige resultater. Foto: Fred Magne Skillebæk
FLERE MULIGHETER: Valgmulighetene kan gi uheldige resultater. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

På spørsmål bekreftet hun derfor at VW vurderer å splitte det europeiske markedet i to, den kalde og varme halvdelen. Selv om en varmepumpe også kan ha positive bidrag i varmt klima, er den langt mindre til nytte der enn i kaldt klima. Derfor kan det være en løsning å levere bilene med varmepumpe som tilbehør i den sørlige halvdelen, og med varmepumpe som standard i den nordlige halvdelen.

Hele poenget med å levere biler uten pumpe er naturligvis å senke prisene, noe som er spesielt viktig sør i Europa.

Igjen, valgfrihet er bra, men i dette tilfellet kan en slik frihet gi feil utslag. På ytterligere spørsmål bekreftet Bagschik at et alternativ er å ikke levere de to største batteripakkene uten pumpe.

Med denne løsningen hindrer de at kundene kan velge bort varmepumpen til fordel for mer batterier, for på den måten heller sikre at kunden velger det klart mest klimavennlige alternativet. Det er å kjøpe bil med varmepumpe og mindre batteri, for på den måten å oppnå tilsvarende rekkevidde som bilen uten varmepumpe og større batteri ville by på.

Vi håper også at den norske importøren tar ansvar i disse valgmulighetene. Innfør gjerne en innstegsmodell uten varmepumpe i kombinasjon med minste batterialternativ, noe som vil gi mulighet for å markedsføre bilen med en lav innstegspris. Dette er naturligvis viktig for en salgsorganisasjon.

Men vårt håp er at de ikke importerer biler med medium og stor batteripakke uten løsningen. Da bør de heller henvise et trinn ned på batteristigen, og heller legge til pumpen.

Da får kunden økt rekkevidde, man unngår å produsere mer batterier enn nødvendig, og strømforbruket på bilen blir lavere i hele dens levetid.