(Elbil24): Få biler har en mer ikonisk design enn den britiske klassikeren Mini fra British Motor Corporation (senere British Leyland og Rover Group). Bilen så dagens lys allerede i 1959, og var den gang en modell under bilmerkene Austin og Morris, senere ble den sitt eget merke.
Og selv om den klassiske Mini-en gjennomgikk en rekke revisjoner gjennom årenes løp, beholdt den mye av den originale designen helt til produksjonen ble stoppet i år 2000.
På det tidspunktet hadde BMW kjøpt opp rubb og rake av Rover Group, og valgte å videreføre Mini-navnet i en moderne og vesentlig større - men likevel gjenkjennbar utgave av bilen.
Den kom dessuten som elbil etter hvert, og i Norge er det registrert 658 eksemplarer av Mini Cooper SE

Mini Cooper SE - 3,8 meter ren kjøreglede
Mini Recharged - med angrerett
Men tilbake til den klassiske Mini-en, som fortsatt ruller rundt på veiene i store antall, ikke minst i hjemlandet Storbritannia. Eierne av disse bilene får nå tilbud om å konvertere bilene sine til elbiler- i en prosess som er kalt «Mini Recharged».
Selskapet har nemlig opprettet en ny avdeling ved fabrikken i Oxford som skal tilby en slik ombygging - for de som måtte være interessert.
BMW understreker imidlertid at prosessen er reversibel. Det betyr at bensinmotor, girkasse og alt annet som er knyttet til den originale drivlinjen, blir behørig merket og plassert på et lager - i tilfelle eierne skulle ombestemme seg på et senere tidspunkt.
Selskapet utelukker heller ikke at de vil tilby salg av disse elektrifiserte bilene på et tidspunkt, men har ingen planer om å bygge nye klassiske Mini-er fra bunnen av.

Dette får de
Men med elmotor og batteri på plass, kan eierne boltre seg med 121 hestekrefter og en akselerasjon på ni sekunder fra 0-100 kilometer i timen, samt en rekkevidde på respektable 255 kilometer. Det skulle tilsi en batteripakke på et sted mellom 30 og 40 kWh, men vi har ikke fått noen data fra Mini ennå.
Ladekontakten er plassert under det originale tanklokket. De originale instrumentene i dashbordet skal være byttet ut, men ha samme design - og by på den samme enkle opplevelsen.

- Det prosjektteamet utvikler bevarer karakteren til den klassiske Mini og gjør det mulig for fansen å nyte helelektrisk ytelse. Med Mini Recharged forbinder vi fortiden med fremtiden til merkevaren, sier Mini-sjef Bernd Körber i en kommentar.
Det er foreløpig ikke kjent hva det vil koste å konvertere bilene.
I videoen øverst kan du se mer fra prosjektet, samt flere bilder - blant annet av instrumentene.
Populært
Konvertering av klassiske biler til elbiler er imidlertid ikke et nytt konsept, og vi i Elbil24 har tidligere skrevet om flere lignende prosjekter, deriblant dette:

Gjenoppstår som elbil
Få også med deg denne saken:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.