Kan du disse begrepene?

kW, kWh, Volt og Ampere?

Her er forklaringen på de ulike begrepene

FORVIRRING: Det er mange begreper det er verdt å lære seg når man skal lade en elbil. Foto: Shutterstock
FORVIRRING: Det er mange begreper det er verdt å lære seg når man skal lade en elbil. Foto: Shutterstock Vis mer
(upublisert) Opprettet

Når du skal kjøpe elbil er det mange av begrepene fra O-fag på barneskolen som dukker opp. For mange er dette velkjente begreper, mens for andre er det noe man husker at man har vært borti, men ikke egentlig helt har kontroll på.

En annen ting er selvsagt hvordan og hvorfor de er viktige å kunne i elbilens verden. Det skal vi prøve å gi en kort og forståelig forklaring på.

Volt (V):

Det første begrepet er Volt. Volt er måleenheten for elektrisk spenning.

I elbilverden snakker vi oftest om Volt når det er snakk om lading.

I de fleste hus i dag er det et 230 Volts system. Noen nyere hus har imidlertid 400 V.

Ampere (A):

Ampere er måleenheten for elektrisk strøm, og enkelt forklart bestemmer det strømstyrken du får fra dine 230 Volt. Ut av et vanlig sikringsskap har man en sikring som tåler mellom 10 og 16 A.

Dette er altså maks strømstyrke du får i ledningen når du plugger et støpsel inn i stikkontakten.

Mange elbileiere velger å lade bilen hjemme, ved hjelp av en stikkontakt. På denne ladekabelen er det en boks som ofte forteller deg om bilen lader korrekt, om batteriet er fullt osv. Uavhengig av hvor mange Ampere du har i støpselet ditt, vil denne boksen på de fleste elbiler begrense strømstyrken til 10 A, dette er for å forhindre en overbelastning.

Har du montert en ladeboks på veggen, gir disse en høyere strømstyrke enn i stikkontakten. Ofte 32 A.

Hurtigladere, for å nevne det, har i likhet med nyere hus, 400 V til rådighet, og lader med en strømstyrke på 125A.

Kilowatt (kW)

Watt er måleenheten for effekt, men vi omtaler det gjerne som kilowatt, altså 1000 Watt. kW er resultatet av spenningen (Volt) og strømmen (Ampere). Altså hvor effektivt strømmen sendes med den spenningen man har til rådighet, eller hvor mye effekt bilen din får gjennom ladingen.

Har du et hus med et 230 Volt system, og du lader i stikkontakta med en strømstyrke på 10 Ampere, så er regnestykket følgende:

230 V x 10 A = 2300 Watt, eller 2,3 kW.

Dermed lader du bilen med 2,3 kW i timen. Dette gjelder bare under ideelle forhold. På vintertid vil noe av effekten også gå til blant annet oppvarming av batteriet.

Dersom du lader en bil med en effekt på 2,3 kW i 10 timer, har du under ideelle forhold, fylt "tanken" din med 23 kWt.

Kilowatt timer (kWh/kWt)

KWh og kWt er det samme, bare skrevet på latin og norsk. Det står for kilowatt-time og er måleenheten for energi.

Dette er betegnelsen man, i elbilens verden, bruker for å si noe om batteriets størrelse, altså hvor stor energi-"tank" du har. Sammenliknet med fossilbiler er dette det samme som bensin-, eller dieseltanken.

Jo flere kWt batteriet er oppgitt med, jo mer energi kan det lagre. For eksempel har en Nissan Leaf et batteri som kan lagre 40 kWt, mens en Tesla har batteripakker opp til 100kWt.

kWt er derfor også betegnelsen som brukes på de fleste hurtigladestasjoner, for å fortelle deg hvor mye energi du har fått gjennom ladingen, altså hvor mye av batterikapasiteten som er fylt opp.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer