Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Har du kjøpt ny bil og synes det er ubehagelig trangt å få parkert den på offentlige parkeringsplasser og parkeringshus? Da er du ikke alene. Gjennomsnittsbilen har nemlig vokst kraftig de siste årene - både i lengde og bredde, viser tall OFV (Opplysningsrådet for veitrafikk) har utarbeidet for Bilbransje24.

37 elbilmodeller analysert: Disse eierne er minst fornøyde med kvaliteten
Betydelig bredere og lengre
OFV har regnet ut at gjennomsnittsbilen har lagt på seg over én kvadratmeter siden 1992. Da var gjennomsnittsbilen 431 centimeter lang og 169 centimeter bred, mens den i dag er 453 centimeter lang og hele 184 centimeter bred. I tillegg kommer speil, som gjerne kan stikke ut rundt 20 centimeter på hver side.
Samtidig vet vi at mange av de mest populære bilene de siste årene, er langt større enn snittet. Ta for eksempel Norges mest solgte bil i 2020, Audi e-tron. Den er 490 centimeter lang og hele 194 centimeter bred - for ikke å glemme Tesla Model S, som har solgt i bøtter og spann gjennom mange år; som er nær fem meter lang og to meter bred.
Vi velger altså oftere og oftere store og romslige biler i Norge. Legg til at dagens biler både er bedre isolert og mye bedre sikret mot kollisjoner, så har du hovedårsakene til at selv småbiler er betydelig større enn sine forgjengere. Bildet under er i så måte en god illustrasjon på nettopp dette.

Fører til parkeringsskader
Slikt skaper utfordringer når bilene skal parkeres, både på offentlige og private parkeringsplasser, parkeringshus og parkeringskjellere. I 2020 fikk norske forsikringsselskaper inn hele 55.758 meldinger om skader på biler som hadde blitt påført på parkeringsplasser. I tillegg regner man med store mørketall, siden mange velger å fikse småskader uten å gå via forsikringsselskapet.
– Jeg tror mange føler på at trange parkeringsplasser og stadig større biler er en utfordring i hverdagen, sier Sigmund Clementz i If forsikring.

Alltid ren bil: Vi har sjekket ut seks bilvask-avtaler for deg
Nye anbefalinger klare
Og trange blir parkeringsplassene fort. De gjeldende anbefalingene fra både Statens Vegvesen og Sintef er 2,5 meter i bredden og 5 meter i lengden, men dette er ikke noe absolutt krav.
For å få plass til flest mulig biler på minst mulig plass, er det ikke uvanlig med parkeringsplasser i borettslag som kun måler 2,3 meter i bredden, ifølge flere kilder vårt søsternettsted Dinside.no har vært i kontakt med. Dette tilsvarer anbefalingene Sintef gav i 2005, som siden har vært revidert én gang, i 2015.
Men selv disse anbefalingene kan vise seg å være utdaterte, bare åtte år etter at de ble publisert.
- Vi har sett oss nødt til å revidere gjeldende anvisning, fordi bilene vokser og vi opplever fryktelig mange klagesaker og rettssaker rundt dette, sa seniorrådgiver Anders Kirkhus i Sintef, til Elbil24, da vi var i kontakt med ham om problemet i 2021.
Gjeldende anbefalinger er basert på det Statens vegvesen kaller «et dimensjonerende kjøretøy», altså en slags mal de fleste biler befinner seg innenfor, som er 1,8 meter bred og med «en dimensjonerende svingdiameter» (ytre overheng) på 12 meter.
I fjor sommer meldte Sintef og Kirkhus at de hadde regnet seg fram til nye anbefalinger.
- Ut fra statistikken mener vi det må være riktig å nå sette bredden på dimensjonerende personbil til 1,9 meter. Bredde med speil mener vi må settes til 2,1 meter og dimensjonerende svingdiameter til 13 meter, skrev Kirkhus og Sintef i en pressemelding.
Nå melder NRK at Sintef går inn for å øke anbefalt bredde på parkeringsplassene fra 2,5 til 2,6 meter. Ifølge Kirkhus er dette naturlig, siden bilene har i snitt blitt 10 centimeter bredere. Dette er nå ute på høring, og vil bli nye, gjeldende anbefaling kort tid etter, skriver NRK.

Omfattende kartlegging
Det er altså ikke bare bredden og lengden på bilene som har blitt analysert. Flere andre aspekter må også tas med i beregningene når man skal komme med nye anbefalinger.
- En av dem er svingdiameteren, som sier noe om hvor mye plass du trenger for å komme inn og ut av parkeringsplassen. Her ser vi ofte store avvik i tallene som oppgis fra bilprodusentene og våre reelle målinger, sa Kirkhus da vi snakket med ham.
- En annen er størrelsen på bildørene, og hvor mye disse slår ut før man kan gå inn og ut av kjøretøyet. Alt dette må vi kontrollmåle på en rekke bilmodeller, før vi kommer med nye anbefalinger.
De reviderte anbefalingene for parkeringsplasser og garasjeanlegg vil altså oppdateres så snart forslagene har vært på høring. Kartleggingen av størrelse og svingradius på bilene i dag er sammenfattet i en rapport, som du finner her.
Saken er sist oppdtatert 13.3.2023
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.