Ladeproblemer hurtiglading

- Mange hurtiglader feil

Å hurtiglade elbilen er ikke alltid like fram som å fylle diesel eller bensin. Her er noen av problemene som går igjen, og mulige løsninger

Jan H. Ihle fra Ionity gir tips til hvordan du skal få en best mulig opplevelse ved lynlading. Video: Elbil24 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Mer enn annenhver nybil som selges i Norge nå er en elbil, og mange stifter bekjentskap med et elektrifisert kjøretøy for første gang. Og selv om fordelene med å kjøre elektrisk er mange, ikke minst miljø- og økonomimessig, er det ikke til å stikke under stol at overgangen også medfører en del nye utfordringer.

Man må for eksempel forholde seg til begreper som normallading, hurtiglading og lynlading, og prissystemer som baserer seg på hvor lenge du har ladet, ikke bare hva du har fått overført av strøm.

1. Uoversiktlige prissystemer

Å lade på en offentlig ladestasjon kan for eksempel oppleves som unødvendig komplisert og uoversiktlig. Du ankommer gjerne et område som består av ladere fra flere forskjellige ladeoperatører, og det er på ingen måte gitt hvilken du bør velge.

Prisene varierer for eksempel stort mellom tilbyderne, og i mange tilfeller er det umulig å skjønne hva du må betale, spesielt der du betaler for lading pr minutt. Denne praksisen er svært utbredt. Man betaler gjerne én pris pr overført kWh, og én pris pr minutt - som kommer i tillegg.

- Ladehastigheten varierer veldig gjennom ladesyklusen, og varierer også stort fra bil til bil. Den påvirkes også i stor grad av temperatur i batteriet og ytre faktorer som vær og temperatur i lufta, sier redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk.

Betaler du for lading pr minutt, risikerer du dermed å betale mye mer enn du hadde tenkt, dersom ladehastigheten er lav. Og det er den gjerne på vinterstid når gradestokken kryper godt under 0.

- Mange biler lader dessuten mye tregere på slutten av syklusen, typisk mellom 80 og 100 prosent. Dette skjer for å spare batteriet og er helt normalt. Derfor anbefaler vi å avslutte ladingen ved 80 prosent, dersom det er tilstrekkelig for avstanden du skal kjøre, sier han.

ELBILEKSPERT: Fred Magne Skillebæk leder Elbil24.no. Han sier det er mange ting som påvirker ladehastigheten, og mange er ikke klar over disse. Foto: Aller
ELBILEKSPERT: Fred Magne Skillebæk leder Elbil24.no. Han sier det er mange ting som påvirker ladehastigheten, og mange er ikke klar over disse. Foto: Aller Vis mer

Denne prisoversikten hos Elbilforeningen viser hva det koster å lade hos noen av de største ladeoperatørene.

2. Velger feil ladestasjon

En annen gjenganger er at man velger en stasjon som kan levere langt høyere ladehastighet enn bilen er i stand til å ta imot. Har du for eksempel en Opel Ampera-e, kan den ikke hurtiglade med en effekt som overgår 50 kW.

- Mange lader feil. Det kan være fristende å la seg lokke av lynlading, men det hjelper lite hvis bilen ikke er forberedt for det. Dette er noe vi ser ofte på våre lynladestasjoner, sier Jan Haugen Ihle, som er regionsdirektør for Ionity Nord-Europa, til Elbil24.

MANGE SURRER: Ionity-sjef Jan Haugen Ihle forteller at mange velger en lader som ikke er tilpasset det bilen klarer å ta imot. Foto: Fred Magne Skillebæk
MANGE SURRER: Ionity-sjef Jan Haugen Ihle forteller at mange velger en lader som ikke er tilpasset det bilen klarer å ta imot. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Denne ladeoperatøren satser på lynladestasjoner med ladeeffekt på inntil 350 kW, og er et samarbeid mellom Volkswagen-gruppen (VW, Skoda, Audi, Seat og Porsche) og BMW, Mercedes, Hyundai og Ford. Hvis du eier en elbil fra disse merkene, kan du lade på Ionity-laderne til en gunstigere pris.

Hvis du derimot har en elbil fra Renault, Opel, Peugeot eller andre, er Ionity blant de aller dyreste, med kWh-pris på 8 kroner og 40 øre. På vinterstid kan du dermed oppleve at det vil koste 20-30 kroner pr kjørte mil, viser våre egne beregninger basert på de siste rekkeviddetestene våre.

Til sammenligning tar Recharge (tidligere Fortum Charge & Drive) 3 kroner og 10 øre pr kWh på hurtiglading (inntil 50 kW), som hadde vært tilstrekkelig for den nevnte Opel Ampera-e.

GODT UNDER HALV PRIS: Du betaler 3 kroner og 10 øre pr kW på Recharge sine hurtigladestasjoner, mot 8 kroner og 40 øre på Ionity sine (uten avtale). Foto: Fortum
GODT UNDER HALV PRIS: Du betaler 3 kroner og 10 øre pr kW på Recharge sine hurtigladestasjoner, mot 8 kroner og 40 øre på Ionity sine (uten avtale). Foto: Fortum Vis mer

- Det gjelder å bli kjent med hvilke begrensninger som gjelder for din egen bil, ikke bare hva som er maks ladehastighet på papiret, men også i praksis. Selv om bilen støtter lynlading og hastigheter på 100 kW eller mer, kan den i praksis vise seg å være langt lavere gjennom store deler av ladeprosessen, sier Skillebæk.

- Det kan være langt rimeligere å lade på en hurtigladestasjon som begrenser seg til 50 kW enn på en lynladestasjon. I praksis kan forskjellen i ladehastighet vise seg å være så liten, at det ofte kan være mye smartere å velge det tregeste alternativet, sier han.

3. Problemer med ladepistolen

Når man er vant til å fylle diesel og bensin, er det helt naturlig å tenke samme framgangsmåte når man skal hurtiglade for første gang. Men det er ikke alltid like enkelt.

Noen ladestasjoner har for eksempel to ladepistoler, én for CCS-systemet og én for Chademo, men der kun én virker om gangen. Nylig var vi selv vitne til at to biler koblet seg til samme lader på en ladestasjon, der kun den éne fikk strøm. Da føreren av bilen som ikke fikk strøm oppdaget det, klarte hun ikke å få løs ladepistolen før den andre bilen var ferdig med ladingen.

- Slike utfordringer er ikke enkle for kundene å forholde seg til eller skjønne, så her har bransjen en vei å gå før brukervennligheten er god nok, sier Skillebæk.

Også bransjen er klar over utfordringene knyttet til selve ladeprosessen.

- Vi ser ofte at folk bruker lang tid på ladestasjonen før de kommer i gang med selve ladingen. Vi jobber målrettet for å forbedre brukeropplevelsen slik at kunden opplever færre frustrasjoner i framtida, sier daglig leder i Mer (tidligere Grønn kontakt), Ole Henrik Hannisdahl, til Elbil24.

Ihle hos Ionity ser også et annet problem som går igjen: Folk setter ikke ladepistolen ordentlig inn i ladekontakten.

DYTT OG HOLD: Mange tror du har koblet ladepistolen til ordentlig, uten at de har gjort det. Dytt ordentlig inn, og hold den der til du hører et klikk. Først da kan ladingen starte. Foto: Bjørn Eirik Loftås
DYTT OG HOLD: Mange tror du har koblet ladepistolen til ordentlig, uten at de har gjort det. Dytt ordentlig inn, og hold den der til du hører et klikk. Først da kan ladingen starte. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

- Da skjer det forsvinnende lite, og mange tror det er feil på laderen fordi ladingen ikke kommer i gang. Skyv pistolen ordentlig inn og hold den der til du hører at den låses på plass, sier han.

Se videoen øverst for flere tips knyttet til ladeprosessen

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer