Motorlyd i elbiler:

Mer støyplager med elbil-lyd

Kunstig motorlyd i elbiler kan forverre hverdagen til støyplagede, sier eksperter.

MER STØY: Motorlyd i elbiler kan gjøre hverdagen bedre for noen, men mye verre for andre. Foto: NTB Scanpix
MER STØY: Motorlyd i elbiler kan gjøre hverdagen bedre for noen, men mye verre for andre. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): De nye reglene som påbyr motorlyd i alle nye elbiler fra 2021, skal skape en sikrere hverdag for synshemmede. Men den kan samtidig gjøre livet verre for andre.

For støyplagede kunne en økning i andelen elbiler gjort lydbildet på nettene og i smågater mindre plagsomt.

Men fordi elbil i fremtiden må ha lyd, og produsentene kan velge sin egen lyd, kan det ende opp med et støybilde som er verre enn dagens.

Mange plages

I følge Folkehelseinstituttet(FHI) er om lag 2 millioner nordmenn utsatt for støy fra veitrafikk og annen støy, som er over det anbefalte nivået ved boligen sin. Veistøy er mest dominerende for de utsatte.

De har estimert at om lag tre prosent av befolkningen opplever alvorlige søvnforstyrrelser på grunn av trafikkstøy i Norge.

Verdens helseorganisasjon mener at støy er en av miljørisikofaktorene som bidrar til mest helsetap i befolkningen, og har derfor laget nye retningslinjer for å begrense støyplager.

Ifølge regjeringens Handlingsplan mot støy bør man få på plass et mål for å redusere nattstøy i Norge.

- Utløser stressrespons

For enkelte er støy bare plagsomt og en irritasjon. For andre kan den føre til helseplager og sykdommer, såkalte livsstilssykdommer, forteller seniorforsker ved Norsk Folkehelseinstitutt, Gunn Marit Aasvang, til Elbil24.

- Støy fungerer som et varselsignal som utløser en fysiologisk stressrespons i kroppen. Dette gjør at puls og blodtrykk stiger samt at nivå av stresshormonene i kroppen øker. Dette kan også skje når vi sover og uten at vi er det bevisst.

Og det er dette som kan føre til sykdom, forklarer Aasvang.

- Ved vedvarende utsettelse for støy, kan dette føre til økt risiko for hjerte og karsykdommer gjennom økt puls og blodtrykk. Det kan også føre til søvnmangel, som gir økt risiko for en rekke livstilssykdommer, som overvekt, fedme, hjerte-karsykdom samt for tidlig død.

Forstyrrende lydbilde

En av utfordringene med det nye lydkravet, er at det ikke er noen klar mal på hvordan lydene skal høres ut.

De må tilfredsstille en rekke krav, som et minimum lydnivå ved 10 og 20 km/t, at tonehøyden skal øke med hastighet og at den til en viss grad skal ligne lyden fra en forbrenningsmotor.

Utover dette står produsentene fritt til å velge type lyd selv. Både BMW og Jaguar jobber i disse dager med å utforme sine varianter.

Truls Berge er akustiker i SINTEF, og har vært med i utviklingen av den nye lydforskriften. Han tror at lydbildet kan bli mer forstyrrende i fremtiden enn det er i dag.

- I fremtiden kan vi se for oss at 90 prosent av bilene er elbiler. Dette kan jo potensielt føre til et helt annerledes lydlandskap enn det vi har i dag, fordi det vil bestå av mange ulike typer kunstig lyd fra elbiler, sier Berge.

- Når det er et fravær av andre støyende kjøretøy, som biler, lastebiler og busser, vil lyden i elbilene høres, og kunne virke forstyrrende. Lydbildet kan da potensielt bli mer sjenerende enn det kunne ha vært uten denne kunstige lyden, sier Berge.

Forverret situasjon

I likhet med Berge, mener også Aasvang i FHI at fremtidens lydbilde kan forverre situasjonen for støyplagede.

Når det gjelder lyder i elbiler, så ville elbiler uten lyd vært det beste for å unngå støyplage.

- Jo mer trafikk det er, jo mer støy og mer plager kan det føre til. I tillegg til motorstøy som er dominerende ved lavere hastigheter, er det også støy fra bildekk i kontakt med veg, så man ikke kommer unna.

Hun sier at det aller beste for støyutsatte grupper ville vært å beholde elbilene som i dag.

- Det aller beste for støyplagede ville selvsagt være å ha elbiler som ikke laget lyd i det hele tatt, men så er det andre sikkerhetshensyn man må ta. Men det er klart at det beste vil være å få til en motorlyd som også i minst mulig grad gir støyplager.