Klagestorm mot Teslaklager

Mistenker Tesla-klageklubb for ulovlig markedsføring

Forbrukertilsynet har mottatt hele 58 klager fra Tesla-eiere som har blitt forsøkt rekruttert til klageklubb mot bilprodusenten via SMS.

IKKE LOV: Bilklager AS har brukt motorvognregisteret for å komme i kontakt med Tesla-eiere via SMS. Det kan være i strid med lovverket, mener både Forbrukertilsynet og Datatilsynet. Foto: Bjørn Eirik Loftås
IKKE LOV: Bilklager AS har brukt motorvognregisteret for å komme i kontakt med Tesla-eiere via SMS. Det kan være i strid med lovverket, mener både Forbrukertilsynet og Datatilsynet. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): - Min første tanke var at dette er en som ønsker å tjene penger på et eventuelt massesøksmål. Dette er ikke en som ønsker å hjelpe de som faktisk har problemer, sier Tom-Erik Blix til Elbil24.

Blix er en av mange Tesla-eiere som den siste tiden har mottatt en SMS fra selskapet Bilklager AS, der de blir forsøkt rekruttert til en planlagt gruppeklage mot bilprodusenten.

Elbil24 har tidligere publisert to artikler om gruppeklagen. I sakene har flere kilder uttrykt skepsis mot praksisen, inkludert Forbrukerrådet og uavhengige biladvokater.

Også Tesla selv omtalte framstøtet i uvanlig klare ordelag:

- Vi synes rett og slett det er sleipt å forsøke å tjene penger på denne måten, når det allerede finnes et sterkt hjelpeapparat som ikke har tvilsomme motiver, har Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roald uttalt til Elbil24.

Visste at han eide en Model S

I SMS-en Blix mottok, oppfordres han til å melde seg på det planlagte gruppesøksmålet mot Tesla, på bakgrunn av at han er eier av en Tesla Model S.

Det lenkes til en påmeldingsside, der man må betale 3.490 kroner for å delta i gruppeklagen. Det spesifiseres ikke hva gruppeklagen gjelder, annet enn at «en rekke problemer går igjen på flere av Teslas biler.» Og at gruppeklagen vil være «en solid og komfortabel prosess for å få ryddet opp i problemene».

- Jeg tenker at denne typen framgangsmåte ikke er god, og er heller ikke lovlig. De har på ingen måte fått noen tillatelse fra meg om å kontakte meg via SMS eller mail, sier Blix.

Han sendte derfor først en epost til Bilklager, der han spurte hvor de har fått tak i opplysningene om ham og bilen hans. Dagen etter fikk han svar om at dette var hentet fra motorvognregisteret, men fikk samtidig en beklagelse og lovnad om ikke å bli kontaktet igjen. Elbil24 har sett eposten, som er signert med «Bilklager AS», og ikke noe navn.

- Deretter sendte jeg en klage til Forbrukertilsynet, rett og slett for å få stoppet denne typen aktører.

Bekrefter klagestorm

Og Blix er ikke alene om å gjøre nettopp det. I løpet av sommeren har Forbrukertilsynet mottatt 58 skriftlige klager på klageklubben.

- Det stemmer at vi har mottatt 58 klager på en praksis som kan være i strid med markedsføringsloven, sier seksjonssjef Nina Elise Dietzel i Forbrukertilsynet, til Elbil24.

SENDTE BREV: Forbrukertilsynet og Nina Elise Dietzel har bedt om en redegjørelse fra Bilklager AS på praksisen. Foto: Forbrukertilsynet
SENDTE BREV: Forbrukertilsynet og Nina Elise Dietzel har bedt om en redegjørelse fra Bilklager AS på praksisen. Foto: Forbrukertilsynet Vis mer

- Loven forbyr næringsdrivende å rette markedsføringshenvendelser på e-post og SMS til fysiske personer, uten at det er innhentet samtykke på forhånd.

Hun sier samtidig at det er sjelden de opplever så mange klager på én og samme sak, og at de derfor ser behov for å undersøke saken nærmere.

- Vi har sendt et brev til Bilklager AS, på bakgrunn av de 58 klagene. Der ber vi om at de snarest mulig svarer oss på om de har innhentet samtykke til å sende ut slik markedsføring, eller om de har et kundeforhold til disse som gir dem rett til dette.

I brevet bes Bilklager AS om å stoppe praksisen inntil det er klarlagt om utsendelsen er i strid med lovverket. Selskapet har fått frist til 7. september med å svare.

Risikerer høye overtredelsesgebyrer

Det er imidlertid ikke bare markedsføringsloven som kan være brutt i dette tilfellet.

- Å behandle personopplysninger fra kjøretøyregisteret er å anse som behandling av personopplysninger og kommer dermed under personvernregelverket, sier Arne Årnes, fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, til Elbil24.

IKKE FRITT FRAM: Fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, Arne Årnes, advarer virksomheter mot å bruke personopplysninger uten samtykke. Foto: Ilja Hendel/Datatilsynet
IKKE FRITT FRAM: Fagdirektør teknologi hos Datatilsynet, Arne Årnes, advarer virksomheter mot å bruke personopplysninger uten samtykke. Foto: Ilja Hendel/Datatilsynet Vis mer

- Selv om personopplysninger fra forskjellige registre, som kjøretøyregisteret, er tilgjengelig, betyr det ikke virksomheter kan benytte slike personopplysninger uten videre. Det må foreligge et behandlingsgrunnlag i henhold til personvernforordningen artikkel 6, sier han.

Vanlig behandlingsgrunnlag for private virksomheter er ifølge Årnes et samtykke fra den registrerte. Dette samtykket skal være gitt på forhånd før behandlingen av personopplysningene gjøres.

- Dersom du har opplevd noe du mener er et brudd på regelverket, kan du sende en skriftlig klage til oss, sier han.

- Hvis man ikke har innhentet tillatelse - hva risikerer man av reaksjoner?

- Det kan jeg ikke svare generelt på. Det må først slås fast om det er skjedd et brudd på reglene og i hvilken grad, sier han.

- De fleste er imidlertid kjent med at for eksempel overtredelsesgebyrene ved brudd på reglene i personvernforordningen er høye.

- Ikke i konflikt

Da Elbil24 ble tipset om praksisen tidligere i sommer, tok vi kontakt med Torbjørn Stølen, mannen som står bak Teslaklager og nettstedet Bilklager.no, for å få en uttalelse. Stølen bekreftet den gang at de brukte motorvognregisteret, og støttet seg til at dette var fullt lovlig etter offentlighetsloven.

Da vi påpekte at offentlighetsloven regulerer hva man skal ha innsyn i og ikke hvordan man velger å bruke dataene, fikk vi etter hvert dette svaret:

- Vi har fått en ekstern juridisk vurdering av problemstillingen, og vi vil ikke opptre i konflikt med gjeldende lovgivning.

Når Elbil24 på ny tar kontakt i forbindelse med de 58 klagene, får vi følgende svar på epost fra Torbjørn Stølen:

- Vi har formidlet informasjon om at eiere av enkelte Tesla-modeller kan ha krav på erstatning. Vi er i dialog med Forbrukertilsynet om disse henvendelsene.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer