Moms på elbil

Mot full elbilmoms fra nyttår: Dette skjer med bilen du har i bestilling

Ventetiden er lang på de fleste nye elbiler. Det kan fort bli dyrt.

KAN BLI 100.000 KRONER DYRERE: Med en startpris på like under 900.000 kroner, risikerer du at din BMW iX50 blir 100.000 kroner dyrere dersom du ikke får den levert før i 2023. Foto. BMW
KAN BLI 100.000 KRONER DYRERE: Med en startpris på like under 900.000 kroner, risikerer du at din BMW iX50 blir 100.000 kroner dyrere dersom du ikke får den levert før i 2023. Foto. BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24):

Regjeringen har nettopp lagt fram revidert nasjonalbudsjett for 2022, og her kommer det fram at de vil skrote momsfritaket for elbiler i neste års statsbudsjett.

I stedet vil de innføre en tilskuddsordning som vil gjøre at biler som koster under 500.000 kroner vil koste omtrent det samme som i dag, mens biler som koster mer, vil bli dyrere.

- I dag får man kjøpt elbiler med lang rekkevidde i alle prisklasser. Vi mener derfor at det er riktig at de som velger å kjøpe de dyreste bilene også betaler noe merverdiavgift til fellesskapet, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Biler med prislapp på 900.000 kroner, vil ifølge NRK bli 11,1 prosent dyrere. Det betyr et prishopp på 100.000 kroner for en bil som i dag koster 900.000 kroner.

Hva om du bestiller bil nå?

Samtidig opplever mange elbilkjøpere å måtte vente lenge på elbilene de har bestilt. Bestiller du ny bil i dag, er det mange som ikke kan leveres før til neste år.

Er du blant dem som har kjøpt elbil med forventet levering en gang i 2023, risikerer du dermed at bilen din blir vesentlig dyrere enn du først hadde tenkt, dersom prisen er på over 500.000 kroner - noe den fort blir for mange populære modeller.

- Det stemmer. Dersom det blir moms fra nyttår, vil momsen bli tillagt kjøpesummen når man får levert bilen, uttalte kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges bilbransjeforbund, til Elbil24, da vi hadde oppe spørsmålet i en tidligere sak.

Egil Steinsland hos NBF. Foto: Norges Bilbransjeforbund
Egil Steinsland hos NBF. Foto: Norges Bilbransjeforbund Vis mer

Hjelper ikke å betale nå

BMW Group Norge og Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen er blant bilprodusentene som har mange kunder som kjøper elbiler til mer enn 500.000 kroner. Hvis det blir moms fra nyttår, vil det ramme mange av dem som venter på å få levert elbilen sin.

- Dersom dette skulle bli innført, er det lite aktører/importører i Norge får gjort, sa kommunikasjonsdirektør for Mercedes-Benz, Audun Hermansen, da vi snakket med ham forrige gang moms på elbil var på tapetet.

De er blant annet aktuelle med luksus-elbilen EQS, som har en startpris på tett oppunder én million kroner.

- Kan man unngå moms, for eksempel ved å betale hele beløpet for bilen før nyttår?

- Nei, det går ikke. Momsen er jo knyttet til registreringstidspunkt, uavhengig av når kontrakt inngås, sa han.

Kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby utdypet:

- Det er ikke mulig å forskuddsbetale en avgift eller merverdiavgift. Kort fortalt vil en kontrakt garantere kjøper og selger på en fast pris på bilen – ikke avgiften - som jo går til staten, sa han til Elbil24.

BMW er blant annet aktuelle med sedanen i4 og premium SUV-en iX, der den mest populære modellvarianten xDrive50 har en startpris på 891.720 kroner. Dersom du bestiller denne nå, blir den ikke levert før i 2023.

- Absurd

NBF har lenge sagt at det vil være fornuftig å vente med innføringen av elbilmoms. Deres anbefaling er at det skjer tidligst fra 2024.

Steinsland mener det nye forslaget til elbil-moms er absurd.

- Dette er lettere absurd, spesielt når de tidligere har sagt at 600.000 er grensen, sier han til Bilbransje24.

En annen som er rystet over regjeringens forslag, er kommunikasjonssjef Camilla Ryste i Naf.

- Regjeringen vil gjøre det dyrere å skaffe seg en utslippsfri bil, på et tidspunkt der mange husholdninger både sliter med økonomien og ønsker å bidra til klimakutt, sier hun.

- Vi mener dette er å snu ryggen til folk på et tidspunkt der elbil er i ferd med å bli familiebil for vanlige folk, ikke bare entusiastene. Resultatet blir et valg mellom økt kostnad på ny, klimavennlig bil, eller å sitte med en bensin- eller dieselbil med de høye utgiftene dette medfører.

Elbilforeningen er som ventet heller ikke særlig positive til forslaget.Deres respons på dagens reviderte nasjonalbudsjett var av den krystallklare sorten:

- Hele elbilpolitikken settes i spill. Dette er en ubegripelig dårlig ide. Det er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Det spenner ben under Norges mest vellykkede klimatiltak, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening, til NRK.

Fasiten kommer i statsbudsjettet

I det reviderte nasjonalbudsjettet skriver regjeringen at de vil komme tilbake til den endelige utformingen av ordningen i statsbudsjettet for 2023.

Omleggingen vil tre i kraft fra 1. januar 2023, dersom den blir vedtatt.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.