Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): OPPDATERT: Arbeiderpartiet og Senterpartiet skriver i sin regjeringserklæring at de vil innføre moms på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler.
Dette gjøres for å sørge for en rettferdig klimapolitikk, skriver den nye regjeringen i erklæringen.
Endringen vil muligens gjelde allerede fra nyttår, og innebærer i så fall at det gjøres justeringer i forslaget til statsbudsjettet som ble utarbeidet og presentert av den avtroppende regjeringen mandag. Der var nemlig ikke moms på elbil et tema.

Ståa i dag
I Norge kan du altså foreløpig kjøpe ny elbil momsfritt, uansett om bilen koster 200.000 eller 2 millioner.
Dette insentivet er den klart viktigste årsaken til at folk velger elbil foran diesel- eller bensinbil, viser tallene i en undersøkelse foretatt av Norsk elbilforening, der 15.000 norske elbilister deltok. Hele 80 prosent sier at momsfritaket er den aller viktigste elbilfordelen.
I samme undersøkelse sier over halvparten at de ikke ville kjøpt elbil dersom den var like avgiftsbelagt som andre biler.
Samtidig er avgiftsfritaket kostbart for den norske stat. Bare i 2020 alene fikk elbiler en samlet skattefordel i skatte- og avgiftssystemet på 19,2 milliarder kroner, og med den kraftige økningen i elbil-salget vi opplever for tiden, er summen ventet å bli vesentlig høyere i år.

Tror ikke brukte elbiler blir dyrere
Dyrere biler - i første omgang
Og selv om det ikke står noe om moms på elbil i statsbudsjettet for 2022, har Arbeiderpartiet vært klare på at de har ønsket å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner. Nå har de altså fått med seg Senterpartiet på dette.
Regjering vil i første omgang at det kun skal betales moms på kjøpesummen som overstiger 600.000 kroner. Det betyr at hvis bilen koster 750.000 kroner, skal du betale 25 prosent moms på 150.000 kroner, altså 37.500 kroner. Du må da betale totalt 787.500 kroner for bilen som i dag koster 750.000 kroner.
Bred enighet
Ap og Sp er slett ikke alene om å ønske å innføre moms på elbiler. Alle partiene på Stortinget er enige om at noe, på ett eller annet tidspunkt, må gjøres med avgiftsfritaket, for å sikre at en betydelig inntekt for staten ikke smuldrer opp.
De nylig avgåtte regjeringspartiene Høyre og KrF ønsker også at det skal innføres moms på elbilkjøp, men har blitt holdt tilbake av regjeringspartner Venstre - som ikke ønsker å innføre moms før de vet om myndighetene når målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler i Norge fra 2025.
Det var disse tre partiene som hadde ansvaret for utarbeidelse av neste års statsbudsjett, selv om de altså tapte regjeringsmakten. Der fredet de elbilene, men slik ser det altså ikke ut til å ende.

Frykter dette vil halvere elbilsalget
Advarer: - Kan bli et stort hinder
Bransjen er imidlertid redd for at dersom elbiler blir momsbelagt, vil det sette målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, i fare.
Harald A. Møller AS, som representerer merkene Volkswagen, Audi, Skoda, Cupra og Seat i Norge, er blant dem som har uttalt seg mest kritisk. De mener blant annet at mange av de elbilene som er aktuelle for folk som bor i distriktene, der elbilmotstanden er størst, er modeller som koster mer enn 600.000 kroner.
Derfor har de blant annet tatt til orde for at momsfritaket må økes til 800.000 kroner, og at det ikke innføres før tidligst i 2023.
- Vi er urolige for at mangel på politisk vilje skal bremse utviklingen. Enkelte partier snakker seg vekk fra 2025-målet, mens de rødgrønne planlegger en momsinnføring vi tror kan bli et stort hinder på vei mot 2025, har Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS, tidligere uttalt.

Han la til at det nå kommer elbilmodeller i flere segmenter og prisklasser, også tilpasset distriktene.
- Det er kritisk at de viktigste insentivene får virke i den fasen vi går over i, og det ville vært et stort paradoks om en rødgrønn regjering med store ambisjoner for både distrikts- og miljøpolitikken skulle stenge elbilfesten før den kommer ordentlig i gang i distriktene, sa Hekneby.
Norsk elbilforening har også vært kritiske, naturlig nok.
- Å starte innfasing av moms på elbiler allerede fra 2022 er for tidlig. For rask innfasing gjør at vi risikerer å ikke nå Stortingets mål at det kun skal selges av nye nullutslippsbiler i 2025, har leder for Norsk Elbilforening, Christina Bu uttalt.
Fasiten kommer
Den nye regjeringen har nå tre uker på seg til å presentere tilleggsproposisjoner som kreves for blant annet innføring av elbilmoms fra 2022.
Deler av saken har vært publisert på Elbil24 tidligere
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.