Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): I dag tidlig skjedde det igjen. En liten stein skjøt fart fra det ene bakhjulet på bilen foran, og traff frontruta på Kia Soul-en min med et skarpt smell. Det måtte bare gå galt. Denne gangen ser det ut til et lite stykke av glasset er skallet av, og tre små sprekker skyter ut i hver sin retning fra gropa.
Jeg er definitivt ikke alene om å oppleve dette. Ifølge tall fra forsikringsbransjen har antallet glasskader økt kraftig gjennom mange år. I 2019 ble det registrert hele 246.465 skader, mer enn dobbelt så mange som i 1997. Hovedårsakene til øningen kan du lese om lenger nede i saken.
Og våren er selve høysesongen. Snøen smelter og veiene er gjerne fulle av grus og småsteiner fra vinterens strøing. Disse fester seg lett i myke piggfrie vinterdekk, og slynges bakover som et prosjektil når farten øker.

- En hump kan være nok
Bør oppsøke verksted innen 24 timer
Heldigvis ble ikke skaden denne gangen større enn at den mest sannsynlig enkelt kan repareres. Såret vil trolig alltid være synlig, men en tur innom et glassverksted vil forhåpentligvis stoppe skaden fra å utvikle seg.
- En liten steinsprut kan spre seg om du ikke reparerer den raskt. Skaden er viktig å reparere også fordi frontruta er en del av bilens bærende konstruksjon, sa NAF-rådgiver Nils Sødal til Elbil24 da vi omtalte temaet sist.
- Vi anbefaler faktisk at du oppsøker et glassverksted før det har gått 24 timer, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If forsikring til Elbil24.
Han peker blant annet på at små vibrasjoner og bevegelser i karosseriet, for eksempel når man kjører over en fartshump, kan være nok til at ruta sprekker opp. Det samme kan skje ved brå temperaturendringer og når små mikropartikler i lufta legger seg i såret og skaper gnisninger. Da er det for sent å gjøre noe med skaden.

Skremmende resultater i test av takbokser
Dette dekker forsikringen
Reparasjon av små steinsprutskader dekkes normalt dersom du har bilforsikring med kasko/delkasko, og du kan som regel oppsøke verkstedet selv. De vil deretter ta kontakt med forsikringsselskapet ditt.. Du betaler heller ikke noen egenandel for å utbedre skaden.
Hvis skaden derimot utvikler seg og skaper sprekker i glasset, må hele frontruta skiftes.
Avhengig av hvilken forsikring du har, kan det bli dyrt.
- Moderne frontruter har ofte innebygd avansert elektronikk og sensorer, og kan fort koste flere titalls tusen kroner å skifte, sier Clementz.
Han legger til at de aller fleste heldigvis enten har delkasko eller kasko, og da slipper man unna med en egenandel.
Ifølge Hurtigruta Carglass ligger egenandelen på mellom 1500 og 2500 kroner hos de fleste forsikringsselskapene, dersom du har kasko/delkasko. Har du bare ansvarsforsikring, må du bære hele reparasjonen selv.

Prissjekk: Enorme forskjeller på elbil-forsikring
Noen gode råd
Det er svært vanskelig å unngå å bli rammet av steinsprut. NAF-rådgiver Sødahl sier det spesielt er én ting man bør passe på, og det er å holde avstand når man kan.
Kjører du på motorvei eller landevei, er det lurt å følge med der det er påkjøringsfiler. Når det kommer biler innpå fra sideveiene som så øker farten raskt, er det ekstra stor fare for steinsprut.
- Da gjelder det å prøve å holde litt ekstra avstand for å unngå steinene. Da minsker i hvert fall sjansen for å få en stein i ruta, sier NAF-rådgiveren.
Clementz hos If har i tillegg et smart tilleggsråd.
- Det kan være en god idé å ha en teiprull liggende i bilen. Får du en plutselig steinsprutskade, stopper du bilen og legger en teipbit over skaden. Da hindrer du at støv, skitt og fuktighet trenger inn i skadeområdet fram til du får bilen på verksted. Det øker sjansen for at reparasjonen blir vellykket, sier han.

Rådet støttes også av verkstedene. Både Hurtigruta Carglass og Riis Bilglass har tidligere gitt samme rådet til vårt søsternettsted Dinside.no.
- Hver gang du for eksempel drar vindusviskeren, vil du fylle skaden med støv og skitt, og da er det ikke alltid at resultatet blir like bra som det ellers ville blitt, har Patrick Hindahl ved Hurtigruta Carglass uttalt til nettstedet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.