Moms på elbil

Nå går det mot moms på elbil

Det ble en klar seier til de rød-grønne partiene i årets stortingsvalg. Det betyr regjeringsskifte, og at moms på elbil kan være nært forestående.

GÅR MOT MOMS: De fleste partiene på Stortinget er enige om å innføre moms på elbiler, men vil regjeringsskiftet føre til at det skjer allerede fra nyttår? Vi har sett nærmere på hva vi kan vente oss. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
GÅR MOT MOMS: De fleste partiene på Stortinget er enige om å innføre moms på elbiler, men vil regjeringsskiftet føre til at det skjer allerede fra nyttår? Vi har sett nærmere på hva vi kan vente oss. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Når de siste stemmene er i ferd med å bli talt opp tirsdag morgen, er det et klart flertall for de rød-grønne partiene på Stortinget. Erna Solberg har for lengst gratulert Jonas Gahr Støre med seieren, og nå er det Støre som får i oppdrag å danne ny regjering - sannsynligvis bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Hva vil dette bety for avgiftspolitikken rundt elbiler?

Slik er ståa i dag

I Norge kan du kjøpe ny elbil momsfritt, uansett om bilen koster 200.000 eller 2 millioner. Dette insentivet er den klart viktigste årsaken til at folk velger elbil foran diesel- eller bensinbil, viser tallene i en undersøkelse foretatt av Norsk elbilforening, der 15.000 norske elbilister deltok. Hele 80 prosent sier at momsfritaket er den aller viktigste elbilfordelen.

I samme undersøkelse sier over halvparten at de ikke ville kjøpt elbil dersom den var like avgiftsbelagt som andre biler.

Samtidig er avgiftsfritaket kostbart for den norske stat. Bare i 2020 alene kostet det staten 19,2 milliarder kroner, og med den kraftige økningen i elbil-salget vi opplever for tiden, er summen ventet å bli vesentlig høyere i år.

Bred enighet

Ap, SV og Sp er slett ikke alene om å ønske å innføre moms på elbiler. Alle partiene på Stortinget er enige om at noe, på ett eller annet tidspunkt, må gjøres med avgiftsfritaket, for å sikre at en betydelig inntekt for staten ikke smuldrer opp.

Dagens regjeringspartier Høyre og KrF ønsker også at det skal innføres moms på elbilkjøp, men holdes tilbake av regjeringspartner Venstre - som ikke ønsker å innføre moms før de vet om myndighetene når målet om at det bare skal selges nullutslippsbiler i Norge fra 2025.

Det er disse tre regjeringspartiene som har ansvaret for utarbeidelse av neste års statsbudsjett, selv om de altså taper regjeringsmakten. De har allerede sagt at de vil frede elbilene i budsjettet.

Dyrere biler - i første omgang

Og selv om det ikke står noe om moms på elbil i statsbudsjettet for 2022, er Arbeiderpartiet klare på at de ønsker å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner, og de ønsker å gjøre det allerede fra 2022.

De har også støtte fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, som altså mest sannsynlig kommer til å danne regjering sammen med Arbeiderpartiet. Det betyr at det er overhengende sannsynlig at det snart går mot moms også på elbiler.

NY REGJERING: Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) har ambisjoner om å danne regjering sammen med SV etter høstens stortingsvalg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
NY REGJERING: Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Jonas Gahr Støre (Ap) har ambisjoner om å danne regjering sammen med SV etter høstens stortingsvalg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

De tre partiene er også enige om at det i første omgang kun skal betales moms på kjøpesummen som overstiger 600.000 kroner. Det betyr at hvis bilen koster 750.000 kroner, skal du betale 25 prosent moms på 150.000 kroner, altså 37.500 kroner. Du må da betale totalt 787.500 kroner for bilen som i dag koster 750.000 kroner.

De er imidlertid ikke enige om tidspunktet for innføringen av momsen. Mens AP ønsker at det skal skje allerede fra 2022, mener Sp at det er mer fornuftig å drøye ett år, skriver Motor.

Hovedårsaken er, ifølge parlamentarisk leder Marit Arnstad, at det er begrenset hvor store endringer i statsbudsjettet de nye regjeringskameratene kan få på plass.

For SV er tidspunktet mindre viktig. Da Naf og organisasjonene i bilbransjen samlet politikere til bilavgiftsdebatt i juni, sa SVs Lars Haltbrekken at de kan være villige til å utsette elbilmoms noen år.

Advarer: - Kan bli et stort hinder

Bransjen er imidlertid redd for at dersom elbiler blir momsbelagt, vil det sette målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, i fare.

Harald A. Møller AS, som representerer merkene Volkswagen, Audi, Skoda, Cupra og Seat i Norge, er blant dem som har uttalt seg mest kritisk. De mener blant annet at mange av de elbilene som er aktuelle for folk som bor i distriktene, der elbilmotstanden er størst, er modeller som koster mer enn 600.000 kroner.

Derfor har de blant annet tatt til orde for at momsfritaket må økes til 800.000 kroner, og at det ikke innføres før tidligst i 2023.

- Vi er urolige for at mangel på politisk vilje skal bremse utviklingen. Enkelte partier snakker seg vekk fra 2025-målet, mens de rødgrønne planlegger en momsinnføring vi tror kan bli et stort hinder på vei mot 2025, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

KRITISK TIL MOMS: Administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby. Foto: Møller Mobility Group
KRITISK TIL MOMS: Administrerende direktør i Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby. Foto: Møller Mobility Group Vis mer

Han legger til at det nå kommer elbilmodeller i flere segmenter og prisklasser, også tilpasset distriktene.

- Det er kritisk at de viktigste insentivene får virke i den fasen vi går over i, og det ville vært et stort paradoks om en rødgrønn regjering med store ambisjoner for både distrikts- og miljøpolitikken skulle stenge elbilfesten før den kommer ordentlig i gang i distriktene, sier Hekneby.

Norsk elbilforening mener også at det er viktig ikke å forhaste seg.

- Å starte innfasing av moms på elbiler allerede fra 2022 er for tidlig. For rask innfasing gjør at vi risikerer å ikke nå Stortingets mål at det kun skal selges av nye nullutslippsbiler i 2025, sier leder for Norsk Elbilforening, Christina Bu.

I november får vi fasiten

Statsbudsjettet for neste år legges fram i Stortinget 13. oktober, og er som sagt utarbeidet av nåværende regjering.

Deretter har den nye regjeringen tre uker på seg til å presentere tilleggsproposisjoner som kreves for blant annet innføring av elbilmoms fra 2022.

Deler av saken har vært publisert på Elbil24 tidligere

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer