(Elbil24): Hvis du har en personbil som ble registrert i 2018, 2016, 2014, 2012 eller 2010, må du belage deg på at bilen må inn til EU-godkjenning i løpet av 2022.
Reglene fra Statens vegvesen er klare på at bilen din må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistring, for deretter å gjennomgå kontroll annethvert år. Dette gjelder både elbiler og andre personbiler.
Det som imidlertid er gledelig å merke seg, dersom du er elbil-eiere, er at svært mange av de populære modellene sklir rett gjennom kontrollene, med noen unntak.

Over 110 elbil-tester på ett brett!
Bremseskive-rust går igjen
Ifølge en stor undersøkelse utført av det tyske testorganet TÜV, er feil som oftest går igjen på elbiler, knyttet til hjuloppheng og rust på bremseskiver.
Fra 1. mars blir det imidlertid en vesentlig endring på hvor mye rust som aksepteres på bremseskivene i EU-kontrollen, skriver Bilbransje24.
Tidligere var det kun tillatt med inntil 25 prosent rust på anleggsflaten på begge sider på bakhjulene. Nå økes dette til 50 prosent. På bremseskivene på foraksel, gjøres ingen endringer. Her godtas fortsatt bare inntil 25 prosent rust på anleggsflaten.
Fortsetter etter videoen
Mer motorbrems på elbiler
Endringene gjelder for øvrig også for fossilbiler, men rustdannelsen er spesielt utbredt på elbiler. Årsakene er knyttet til regenerering av energi i elbiler og såkalt enpedalskjøring. Dette innebærer mer motorbrems og mindre bruk av klosser og skiver enn på biler med konvensjonelle drivlinjer.
Kilder Bilbransje24 har vært i kontakt med, mener dette er en fornuftig endring som ikke kommer til å påvirke trafikksikkerheten.
I tillegg kommer det et nytt krav til testing fra 1. august 2022, knyttet til kokepunkt på bremsevæske. Laveste godkjente kokepunkt skal være 150 grader celcius.

Ny elbil til en tusenlapp
Endringer for gamle biler
Dersom du fortsatt har en gammel fossilbil i garasjen, bør du samtidig være klar over en annen endring som trer i kraft 1. mars: Hvis motorlampen lyser på bensinbiler som var førstegangsregistrert i 2002 eller tidligere, skal det ikke lenger anføres som type 2-feil (større feil/mangel som vil føre til at Statens vegvesen ikke kan godkjenne kjøretøyet). For dieselbiler gjelder dette fra 2007 eller tidligere.
Årsaken skal være at dette ikke nødvendigvis er en avgass-relatert feil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.