Trafikkregler for elbiler:

Nei, du «er» ikke buss, selv om du kjører elbil

Det er lett å bli forvirret av skiltingen. Her er skiltene du må være obs på.

FORVIRRING: Kan du egentlig trafikkreglene for elbiler? Foto: NTB Scanpix
FORVIRRING: Kan du egentlig trafikkreglene for elbiler? Foto: NTB ScanpixVis mer

En av fordelene med å være elbilist er at man enkelte steder kan benytte seg av kollektivfeltet. Altså der bussene og taxiene kjører.

Men ikke alle er klar over er begrensningen disse feltene har for elbilene, og hvilke skilt man skal forholde seg til.

Følg skiltingen

For å være helt sikre på hva som gjelder, spurte vi Vegdirektoratet, og Kjersti Bakken ved seksjon for trafikksikkerhet.

Skilt 508: Kollektivfelt
Skilt 508: Kollektivfelt Vis mer
Skilt 509: Sambruksfelt
Skilt 509: Sambruksfelt Vis mer

– Hovedregelen er at man kan kjøre med elbil der det er skiltet med skilt 508 «Kollektivfelt» eller skilt 509 «Sambruksfelt». Dette følger av trafikkreglene § 5 nr. 2 sammenholdt med skiltforskriften.

I loven står det følgende:

«2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.»

På Statens vegvesens hjemmeside står det at elektriske kjøretøy kan kjøre i felt med denne skiltingen, med mindre det står et underskilt som forteller noe annet. For det er begrensninger, forteller Bakken.

– Der det er skiltet med påbud eller forbud, men med underskilt som unntar buss eller buss/taxi, gjelder påbudet eller forbudet for elbil.

Påbudt kjøreretning

For mange kan det være vanskelig å holde tunga rett i munnen de første kjøreturene. Flere steder, for eksempel ut og inn av hovedstaden, kjører bussene med jevne mellomrom opp på bussramper eller i såkalte filterfelt for å komme til et busstopp, eller komme raskere frem i kryss.

Heller ikke her kan elbilen følge etter. Dette er skiltet ved et påbudt kjøreretning-skilt.

Her er det viktig å følge reglementet, sier Bakken.

– Vegavdeling Oslo opplever store utfordringer med ulovlig kjøring av elbiler på ramper regulert bare for buss og filterfelt regulert bare for buss. Dette gjelder blant annet steder der det er skiltet med skilt 402 «Påbudt kjøreretning» og underskilt «Gjelder ikke buss»/»Gjelder ikke buss og taxi».

Skilt 402: Påbudt kjøreretning.
Skilt 402: Påbudt kjøreretning. Vis mer

Bakken legger til:

– Elbil er ikke buss eller taxi. Her er det dessverre mange elbiler som «synder», det vil si kjører i strid med slike reguleringer. Disse bestemmelsene er godt forklart på Vegvesenets hjemmesider.

Vanskelig skilting

Det er bilførers ansvar å sette seg inn i reglene, men det er ikke alle steder skiltingen nødvendigvis er lett å forstå eller lese for føreren av bilen.

Et eksempel er kollektivfeltene ut og inn av hovedstaden. Her er det skiltet med et kollektivskilt, men også et underskilt.

Underskilt for Kollektivfelt fra bilkupeen.
Underskilt for Kollektivfelt fra bilkupeen. Vis mer
Underskilt for Kollektivfelt, zoomet inn. Foto: Christina Honningsvåg
Underskilt for Kollektivfelt, zoomet inn. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Dette underskiltet er så lite at det nesten er umulig å lese dersom man følger fartsgrensen på strekningen som er 80km/t.

Elbil24 prøvde ut hvor sakte vi måtte kjøre for å klare å lese skiltet, og var nede i nærmere 50 km/t, noe som ikke kan anbefales med tanke på den øvrige trafikken.

Bakken sier hun er klar over problemet, men at det har sine årsaker.

– Størrelsen på underskiltet henger sammen med størrelsen på hovedskiltet (skilt 508 «Kollektivfelt»). Dette innebærer at underskiltet ikke skal være bredere enn hovedskiltet. Skiltet må heller ikke henge for lavt pga. faren for påkjørsel. Størrelsen på underskiltet medfører i sin tur at teksten må tilpasses dette.

Bakken forteller at skiltingen var sett på som en midlertidig løsning da den ble satt opp. Med tanke på det økende antallet elbilister ser man nå på om man kan endre skiltingen slik at skiltet er mer lettleselig.

– En mulig løsning, som vil muliggjøre større teksthøyde, er sideplassering av disse underskiltene. Vegavdeling Oslo vil nå prøve ut en slik løsning der det er høy fartsgrense, da dette antas å kunne løse utfordringen med tilfredsstillende lesbarhet på slike strekninger.

Hvor flinke er vi?

På en kjøretur med strekninger med kollektivfelt, trenger det ikke å gå lang tid før man ser bilister som kjører feil. Kan elbilistene reglene som gjelder for dem?

– Dette er ikke undersøkt, men vi må anta at dette er kjent av de aller fleste. Dette er vel for øvrig noe man som fører av elbil plikter å sette seg inn i, sier Bakken.

Hvorvidt bilister ikke kan reglene, eller kan de men velger å bryte de har man ikke sikre tall på. Men skulle du vurdert det, så kan det jo være greit å vite hva som er straffen dersom politiet tar deg i å kjøre feil.

I Forskrift om forenklet forelegg i veitrafikksaker står det under punkt 3:

Kjøring med motorvogn i strid med trafikkskiltene

  • 302 Innkjøring forbudt,
  • 306.0, 306.1 og 306.3–5 Trafikkforbud,
  • 330 Svingforbud,
  • 332 Vendingsforbud,
  • 402 Påbudt kjøreretning,
  • 404 Påbudt kjørefelt,
  • 406 Påbudt rundkjøring,
  • 508 Kollektivfelt, trafikkreglene § 5,
  • 509 Sambruksfelt, trafikkreglene § 5,
  • 526 Envegskjøring,
  • 548 Gågate

Straff: 5500 kroner i forenklet forelegg, eventuelt 7 dager i fengsel dersom du ikke betaler boten.