Nei, elbilmomsen vil ikke føre til at færre velger elbil

KOMMENTAR: En ting er helt sikkert: Fra nyttår blir det moms på elbil, men det vil neppe føre til at færre velger nullutslipp neste gang de skal kjøpe ny bil, tror Elbil24s redaksjonsleder.

ELBILPRODUKSJON: En elektrisk Volvo C40 klargjøres på bilprodusentens produksjonsanlegg i Belgia. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ELBILPRODUKSJON: En elektrisk Volvo C40 klargjøres på bilprodusentens produksjonsanlegg i Belgia. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24):

Torsdag la regjeringen fram sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2022, og som ventet går det mot moms på elbil. Den store overraskelsen var at grensen for når momsen inntreffer, var senket fra tidligere kommuniserte 600.000 kroner, til 500.000 kroner. Får regjeringen det som den vil, vil det skje allerede fra nyttår.

Forslaget går altså ut på at biler som koster inntil 500.000 kroner, vil koste omtrent det samme også i fortsettelsen, takket være en ny kompensasjonsordning som tilsvarer momsen du må betale fra første krone.

Kjøper du derimot en bil som koster mer enn 500.000 kroner, må du betale full moms på hele det overskytende beløpet. I praksis betyr det for eksempel at en bil som i dag koster 900.000 kroner, vil koste én million kroner etter nyttår. Vesentlig dyrere, med andre ord.

Reaksjonene lot ikke vente på seg, verken fra bilbransjen og interesseorganisasjonene. KNA kalte forslaget absurd, mens Elbilforeningen mente det slår bena under Norges mest vellykkede klimatiltak.

Vi har også snakket med aktører i bilbransjen - flere er fortvilet. Enkelte har brukt mye tid og ressurser på å forberede seg på at det blir moms på biler som koster over 600.000 kroner fra nyttår. Ingen har tenkt på 500.000, og dermed må hele jobben må gjøres på nytt.

Jeg har forståelse for fortvilelsen, og for at mange omtaler denne endringen som et løftebrudd fra regjeringen. Det er grunn til å tro at det vil gi uheldige utslag for bransjen, for ikke å glemme for alle dem som har bestilt en bil til 600.000 kroner, i den tro at den uansett ikke ville få moms selv om den ikke blir levert før i 2023.

Men vil det få færre til å velge elbil neste gang de skal kjøpe ny bil? Det er høyst tvilsomt.

Bjørn Eirik Loftås er redaksjonsleder i Elbil24.no
Bjørn Eirik Loftås er redaksjonsleder i Elbil24.no Vis mer

For få forstå hvorfor, må vi se utviklingen i en større sammenheng. Elektrifiseringen av bilparken er ikke lenger et særnorsk fenomen.

Elbilsalget øker dramatisk over hele Europa, myndighetene i en rekke land har lansert ambisiøse planer for at flest mulig skal velge elbil de neste årene, og nær sagt alle bilprodusentene følger etter. Det brukes ikke mer ressurser på å lansere nye forbrenningsmotorer. All fokus ligger på å utvikle best mulig elbiler.

Med andre ord: Bilparken kommer til å bli elektrisk, uansett hva norske myndigheter bestemmer seg for. Og fortsatt vil de norske insentivene være blant de sterkeste i verden.

Og vel så viktig: Vi som tester elbiler ser det hver gang vi legger våre hender på en ny elbil: De er teknologisk overlegne fossilbilene på nær sagt alle punkter. De er kjappere, stillere, romsligere, og er dessuten vesentlig billigere i drift. Servicekostnadene er samtidig lavere, rett og slett fordi det er færre ting som kan gå i stykker.

Opplevelsen av å kjøre en ny elbil er rett og slett bedre. Det er ikke uten grunn at nesten alle som velger seg elbil, aldri ser seg tilbake. Elbiler er ikke lenger noe B-produkt. Den tiden er forbi for lengst. Selvtilliten til alle som taler elbilens sak, burde være skyhøy.

Og så var det dette med kjøpsprisen. Nylig publiserte Norstat og Naf resultatene fra en fersk undersøkelse, der de blant annet spurte publikum om hva de mente var den viktigste årsaken til å velge elbil.

Langt flere oppga at lave drivstoffutgifter var viktigst, enn at bilene slipper moms ved kjøp. Det var det klart viktigste for folk.

I så måte er høye strømpriser en langt større trussel mot det grønne skiftet enn at Norges mest solgte elbil for tiden, Tesla Model Y, blir noen tusenlapper dyrere fra nyttår. Jeg mener absolutt ikke å bagatellisere, men vi snakker om en økning som er mindre enn det flere elbiler har økt - og vil øke i pris, som følge av dyrere deler og økte råvarepriser den siste tiden.

Samtidig er det viktig å huske på at det foreløpig bare er snakk om et forslag. Nå skal det drøftes og forhandles, før det endelige forslaget kommer på plass i neste års statsbudsjett til høsten.

Personlig blir jeg ikke overrasket om vi igjen ser tallet 600.000 kroner før vi skriver 2023. Folk har bestilt biler til under 600.000 kroner, i den tro at de skal slippe moms, selv om bilen leveres i 2023. Gitt hva som tidligere har blitt formidlet, vil det være mest rettferdig å oppjustere igjen.

Og til slutt: Enten det blir 500.000 eller 600.000 kroner som blir grensen, kommer vi til å se en rekke skreddersydde elbil-pakker som ligger akkurat under grensen i pris.

Som en naturlig konsekvens av dette, vil det bli priskrig mellom aktørene, som igjen vil føre til mer bil for pengene for deg og meg. Det er på tide med slik konkurranse, og den kan bli svært interessant å følge med på.

Elbil24 vil komme med flere guider, tips og råd knyttet til temaet i tiden som kommer. Og husk: Vi skal fortsatt være din høyre hånd før, under og etter bilkjøpet, slik at du får mest mulig ut av investeringen din. Følg med på elbil24.no!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.