(Elbil24): Elbilmarkedet er hetere enn noen gang. Hele ni av ti førstegangsregistrerte personbiler i Norge i januar var elbiler, mens 19 av de 20 mest solgte bilene i januar var fullelektriske.
Faktisk ble det solgt flere el-Porscher enn nye bensinbiler i årets første måned.
Med stadig flere ferske elbileiere på norske veier, kan det være på sin plass å minne om viktigheten av trygg lading. Elbil24 har tidligere skrevet en fyldig guide om alt du må vite om hjemmelading. Også Fremtind forsikring oppfordrer elbilister om å følge grunnleggende råd.
- Trygg lading er noe av det viktigste du bør lære, sier skadeforebygger Therese Nielsen.
Hun jobber i Fremtind - forsikringsselskapet til Sparebank1 og DNB.
- Det er viktig å tilegne seg god kunnskap om elbilens praktiske egenskaper. Det første jeg råder elbilisten til, er å sette seg inn i hvordan man lader forsvarlig og trygt, sier Nielsen.
- Har du sett denne?
- Risikerer varmgang og smelteskader
En landsomfattende Naf-undersøkelse utført av Norstat viser at de aller fleste elbilistene har tilgang til lading hjemme og bruker det flittig.
40 prosent av de med elbiler med kortest rekkevidde lader bilen hver dag. 17 prosent svarer at de lader fra vanlig stikkontakt hjemme. Sistnevnte skal man være forsiktig med, advarer Fremtind.
- Heldigvis er det et flertall som har skaffet seg egen ladeboks hjemme, men vi ser fortsatt skader som følge av feillading. Ved å bruke en vanlig stikkontakt risikerer man ofte varmgang og smelteskader, som igjen gir stor risiko for brann, sier Nielsen.
Forsikringsbransjen har de siste tre årene registrert 11.700 brannskader på kjøretøy, til en samlet kostnad på 945 millioner kroner. Disse tallene gjelder både fossilbiler og elbiler.
- En ladestasjon er ikke bare tryggere, den lader også bilen raskere. Nødladeren som følger med mange elbiler bør kun brukes nettopp i nødstilfeller, råder Nielsen.

Elbil vs bensin: Her er regnestykket du bør se
- Sjekk batteriet
For mange bilister blir hverdagen preget av småkjøring og lange perioder uten bruk. Det kan føre til at bilen ikke vil starte når man skal bruke den.
Mange nye elbilister glemmer kanskje at også elbilen har et startbatteri. Dersom dette batteriet er tomt, vil ikke bilen starte. En god batterilader er ikke spesielt kostbar, men er en god garanti for å unngå startvansker.
- Det er lurt å sjekke batteriet med jevne mellomrom, og lade det dersom det er nødvendig, sier Nielsen.

Lader du bilen med en slik? Det kan være ulovlig
- 4-5 års levetid
Pressekontakt Sjur Jensen Bay i Viking bekrefter at flatt batteri og startvansker er en vanlig årsak til at elbiler må reddes.
- Dette skyldes i hovedsak at også elbilene har et tradisjonelt 12V-startbatteri som bilen er helt avhengig av. I praksis kan man derfor oppleve å være både fulladet, få startvansker og ha flatt batteri – samtidig, sier Jensen Bay.
Elbilens lading av 12V-batteriet er programvarestyrt og ulike bruks- eller lademønster kan påvirke batteriet.
- Vi ser dessuten at mange elbiler nærmer seg 4-5 år, og dette er gjennomsnittlig levetid for 12V-batteriet. Da er det på tide å skifte det ut, sier Jensen Bay i Viking.

Dette synet møtte Torstein etter at elbilen hadde vært i vaskehallen
Fremtinds tre råd for trygg lading av elbilen:
- Invester i en ladeboks
Å kjøpe seg ny bil er en stor investering i privatøkonomien. Husk at du også må legge til en kostnad for ladeboks, for å sikre trygg lading hjemme. Denne må installeres av en registrert elektroinstallatør. Det er mange tilbydere på markedet og det kan være lurt å sette seg inn i hvilket behov man har før man anskaffer seg ladeboksen. Man har for eksempel ulikt behov for hvor lang tid ladingen skal ta.
- Elbil i borettslag og sameier
For borettslag og sameier er det svært viktig å få vurdert kapasiteten på det elektriske anlegget før det monteres uttak for lading av elbil. Her må du kontakte en registrert elektroinstallatør som kan kartlegge hva som trengs av kapasitet og utstyr for stabil og trygg lading i fellesgarasjer.
- Skjøteledninger skal ikke benyttes
Det er fristende å bruke skjøteledning dersom ladekabel er for kort eller om kontakten ikke passer, men det kan øke faren for elektrisk sjokk og brann ved isolasjonsskade, kortslutning og overbelastning.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.