Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Fra og med 1. juli i fjor startet alle ladeoperatører å ta betalt for hver kilowattime (kWh) du lader på hurtig- og lynladere. Dermed forsvant også kompliserte prismodeller som tok utgangspunkt i antall minutter du lader.
Den nye løsningen var lenge etterlyst i bransjen og tas godt imot av elbilister, som nå kan sammenlikne ladeprisene på en mye enklere måte. Dermed ligger også forholdene til rette for bedre ladeopplevelser.
- Men det stiller også krav til at vi oppfører oss på ladeplassene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf i en pressemelding.
Her argumenterer Naf for at skikk og bruk på ladestasjonene er viktigere enn noensinne.

Hurtiglading på langtur: - Ikke gjør dette
- Slipp til andre
Mange elbiler lader tregt når ladingen har passert 80 prosent batteriets kapasitet.
Elbilene er nemlig programmert til å beskytte batteripakken under ladingen. Dermed kan faktisk ta like lang tid å lade de siste 20 prosentene som de første 80 prosentene.
- Når bilen din har ladet til 80 prosent, er det på tide å avslutte ladingen og flytte bilen fra ladestolpen, mener Sødal - og legger til:
- Det gjelder å slippe til andre når du har fått nok strøm på tanken.

Denne lade-innstillingen kan spare deg for tusenlapper
Ikke velg feil lader
Det kommer stadig flere lynladere på ladestasjoner i både Norge og Europa. Disse kan levere en effekt på inntil 350 kilowatt, men du får ikke glede av dette hvis bilen din ikke takler å ta imot så mye strøm.
Elbil24 har tidligere skrevet om hvordan valg av feil hurtiglader kan koste deg dyrt.
- Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader. Det er dessuten bortkastede penger. Lynladeren koster gjerne mer enn ladere med lavere effekt, sier Sødal.
Du må kanskje bruke litt tid på å sjekke, men et godt råd er å bruke den ladestasjonen som passer bilen din best.
- Ikke alle elbiler må lades:
- Varsle om noe er galt
Hurtigladere har innebygde kabler som på en bensinpumpe. Når du er ferdig med å lade, skal kabelen henges skikkelig på plass i ladestasjonen.
Er det noe som er ødelagt eller ikke virker skikkelig, bør du ta deg bryet med å varsle eieren av ladestasjonen.
Husk også at søppelbøtter er til for å brukes på ladestasjonene.
- Så lenge vi har manko på ladere i Norge, er det viktig at vi tar hensyn til hverandre. Da vil ladekøene bli kortere og flere bli fornøyde med ferieturen, sier Sødal.

«Dette er å gå baklengs inn i fremtiden»
Kun for dem som lader
At man flytter bilen når man er ferdig med å lade, høres nok opplagt ut for de fleste. Slik er det imidlertid ikke.
Faktisk har det vært et problem at enkelte bilister som ikke kjører elbil likevel benytter seg av ladeplassene til parkering.
Elbil24 har skrevet om ladeoperatører som bestemte seg for å innføre parkering forbudt for biler som ikke lader på ladeplassene. Les mer her:

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.