Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Vinter og kuldegrader betyr høyere forbruk og kortere rekkevidde. Den innvendige motstanden i et kaldt batteri øker, det er vanskeligere å få strøm ut, samtidig som snø og slaps på veien øker rullemotstanden til hjulene. For mange ferske elbileiere kommer kuttet i rekkevidden som et sjokk.
Men dette gjelder ikke bare elbileiere. Men skyhøye priser på bensin- og diesel, vil dekk med høy rullemotstand også bety en økning av drivstofforbruket.

PRISTEST: Her får du vinterdekkene klart billigst
Ruller lettest
Noe ikke så mange tenker over, er hvilken rolle dekkene du har på bilen spiller inn på rekkevidden. Vår store vinterdekktest avslører at det er store forskjeller på hvor lett vinterdekkene ruller. I praksis vil det si at det er stor forskjell på hvor mye forbruket øker og hvor mye rekkevidden kuttes med forskjellige typer dekk og dekk-modeller.
Testen avslører at de piggfrie vinterdekkene som hovedregel er de som ruller lettest. Fire piggfrie dekk er best i testen av rullemotstanden. Aller lettest ruller Nokian Hakkapeliitta R5 og Continental VikingContact 7.
Kutter rekkevidden
I bunnen av lista finner vi fire piggdekk. Den høyeste rullemotstanden har Falken Winterpeak F-Ice og Bridgestone Blizzak Spike. Disse bidrar til en økning av forbruket og kutt i rekkevidden, på henholdsvis 5,3 og 5,6 prosent, sammenliknet med de beste dekkene.
Men også størrelsen på hjulene du har på bilen spiller en stor rolle. Jo større hjul, jo høyere forbruk og kortere rekkevidde.

Det er ikke lenge siden 16-tommers hjul var standard på de fleste bilene. Nå kjøper mange 20 eller 21 tommers hjul for at bilen skal se barsk ut. Hvor dårlig dette er for rekkevidden kan vi se på BMWs nye i4. Bilen kommer standard med 18-tommers hjul, men du kan velge 19 eller 20 tommers hjul som ekstrautstyr.

Her er piggdekkene som biter best: Ett får terningkast 6
Sju mil kortere
Mens rekkevidden til bilen oppgis til 510 kilometer med standard-hjulene på 18 tommer, synker den til 417 kilometer dersom du velger hjul på 20 tommer, ifølge BMWs målinger etter WLTP-normen.
Nylig avslørte Hyundai at deres nye Ioniq 6 får en rekkevidde opp til 610 kilometer. Da har bilen 18-tommers hjul. Dersom bilen utstyres med hjul på 20 tommer isteden for standardhjulene, reduseres rekkevidden til 545 kilometer, ifølge Hyundais egne målinger. Det er 65 kilometer kortere rekkevidde.
Konklusjonen er: Ønsker du lengst mulig rekkevidde, må du være nøye med hva slags hjul og dekk du setter på bilen din.
Test av rullemotstand, pigg- og piggfrie vinterdekk
Dekk | Økning i forbruket (%) |
Nokian | 0,0 % |
Continental | 0,5 % |
Michelin | 0,9 % |
Kumho | 1,1 % |
Hankook (pigg) | 1,4 % |
Nordman (pigg) | 1,8 % |
Hankook | 2,3 % |
Goodyear | 3,0 % |
Nokian (pigg) | 3,3 % |
Bridgestone | 4,0 % |
Michelin (pigg) | 4,6 % |
Continental (pigg) | 4,8 % |
Falken | 4,9 % |
Dynamo | 5,1 % |
Goodyear (pigg) | 5,1 % |
Antares (pigg) | 5,2 % |
Bridgestone (pigg) | 5,4 % |
Falken (pigg) | 5,6 % |
Kilde: Test av rullemotstanden til dekkene i Elbil24s store vinterdekktest 2022
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.