Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Registreringsstatistikken for nye biler de første månedene i år, preges blant annet av Tesla, Audi og BMW. Bilene som selges koster gjerne fra 600.000 kroner og oppover.
Før jul var Porsche Taycan også blant bestselgerne. En bil som koster fra i underkant av en million kroner. I få land i Europa selges det nå så mange luksusbiler som i Norge.
Vi snakker om avgiftsfrie elektriske biler. For mange er dette muligheten til å oppfylle en drøm de har hatt i mange år. Nå kan den oppfylles blant annet fordi det er billig å låne penger. Måneds-avdragene ser slett ikke ille ut. I tillegg er en elektrisk bil betydelig rimeligere å kjøre med enn en bensin- eller dieselbil.

10 glimrende elbiler som ikke rammes av moms - og vi har en favoritt
Skjult kostnad
Hvor mye det koster å eie en dyr luksusbil, når du kanskje kunne klart deg med en som er betydelig rimeligere, oppdager du ikke før du skal selge bilen igjen.
Da dukker det blant annet opp en kostnad som heter verditap – det du får igjen for bilen etter at du har brukt den i to-tre år.
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) beregner hvert år kostnadene ved å eie biler i forskjellige prisklasser. Der kommer kostnaden ved å la seg friste til å kjøpe ny bil tydelig fram.

VW ID.4, Audi Q4 eller Ioniq 5? Vi har en vinner
Ryker på 67.000
Du kunne kanskje klart deg med den kompakte SUV-en Peugeot e2008, som koster i overkant av 300.000 kroner ny.
I stedet lar du deg friste til å kjøpe en Audi Q4 e-tron, som fort koster 700.000 - 800.000 kroner når firehjulstrekk, den største batteripakken og alt fristende utstyr er på plass. En utgift på rundt 67.000 kroner i året ender dermed opp med å koste deg opp mot 134.000 kroner årlig i stedet.
Vi har da regnet med en kjørelengde på 15.000 kilometer i året. Det blir en ekstra utgift på 67.000 kroner i året.
VW eller BMW?
Et annet eksempel: Du kan fint klare deg med en VW ID.4 til 450.000 kroner. Den har riktignok bare tohjulsdrift, men en batteripakke som gir deg en rekkevidde på 505 kilometer og plass til en familie.
I stedet lar du deg friste av nye og spennende BMW iX. Den har firehjulstrekk som standard og med batteripakken som gir en rekkevidde på 631 kilometer, koster den fort 900.000 kroner.
Mens du slipper unna med en årlig kostnad på ID.4 på rundt 88.000 kroner, blir det rundt 150.000 kroner for en iX.

Stor test: BMW mot Audi og Porsche. Kun én får sekser!
Koster 232.000 i året
Det er med andre ord dyrt å kjøre fin bil, selv om den i utgangspunktet er avgiftsfri.
Nedenfor viser vi fire OFV-regnestykker på hva det koster å eie og kjøre elektriske biler i forskjellige prisklasser i året.
OFV har også regnestykker for enda dyrere elbiler. For eksempel koster det 232.000 kroner i året å eie en elbil som koster 1,5 millioner kroner ny.
Det hjelper kanskje litt at det er billigere å bruke en elbil en bensinbil. Rundt 18.000 kroner billigere i året, ifølge OFV - når utgangspunktet er en nypris på 450.000 kroner.
Denne innsparingen ville du uansett hatt om du kjøpte en billigere elbil.
Så mye koster det å eie en elbil
Bilens verdi ny kr | 300.000 | 450.000 | 600.000 | 800.000 |
Kjørelengde km/år | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 |
Avskrivningstid år | 8 | 8 | 8 | 8 |
Strømforbruk kWt/mil | 1,65 | 1,69 | 1,99 | 2,19 |
KOSTNADER | ||||
Avskrivnin kr. pr. år | 29.164 | 42.167 | 56.175 | 67.965 |
Renter av bundet kapital | 9900 | 15.221 | 20.295 | 29.600 |
Forsikring ansvar (70% bonus) | 2070 | 2360 | 2599 | 2894 |
Forsikring kasko (70% bonus) | 4309 | 5455 | 6533 | 7744 |
Trafikkforsikringsavgift | 2975 | 2975 | 2975 | 2975 |
Vedlikehold | 5228 | 5560 | 5880 | 6203 |
Elektrisitet | 3515 | 3600 | 4239 | 4665 |
Dekk | 2922 | 3863 | 5189 | 6584 |
Service og reparasjoner | 4929 | 4929 | 5221 | 5372 |
Bompenger | 1802 | 1802 | 1802 | 1802 |
SUM KOSTNADER | 66.884 | 87.932 | 110.909 | 134.804 |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Gjennomsnitts-kostnad for biler i forskjellige prisklasser
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.