(Elbil24): Vinteren har så langt vært preget av skyhøye strømpriser i Norge. Like før jul ble det satt prisrekord med en døgnpris på 3,95 kroner kilowattimen - noe som utgjorde om lag 5,51 kroner på strømregningen, inkludert nettleie og avgifter.
Forrige vinter var strømmen til tider nærmest gratis.
I januar valgte regjeringen å øke den mye omtalte strømstøtten, fra 55 til 80 prosent for den delen av gjennomsnittlig spotpris som overstiger 70 øre (eks. moms).
I tillegg har elavgiften blitt redusert med omtrent 10 øre (inkl. moms) kontra hva den har vært tidligere i månedene januar-mars.
- Om du lurer på hvor mye du faktisk får i støtte, finner du svaret her:

Se hvor mye du får igjen på strømregningen
Elbil eller bensin, hva lønner seg?
Stadig færre velger diesel- og bensin når de kjøper ny bil. I januar var hele ni av ti førstegangsregistrerte personbiler i Norge en elbil.
Økningen i både strømpriser og antall elbileiere har fått flere til å spørre seg om det faktisk lønner seg å lade elbilen kontra å fylle bensin på bilen. Energi Norge, som er underlagt NHO, har regnet på nettopp dette. Datagrunnlaget har de hentet fra Statistisk Sentralbyrå (SSB).
De tok utgangspunkt i en VolkswagenE-Golf med et gjennomsnittlig forbruk på 1,3 kWh pr mil pluss 7 prosent ladetap, og en bensin-Golf med forbruk på 0,5 liter pr mil. Deretter la de til grunn at bilene kjøres 12.000 kilometer i året, som ifølge SSB er omtrent gjennomsnittet i Norge.
Deretter sammenliknet de snittprisen for strøm og bensin i 2021, mot gjennomsnittlig bensinforbruk og strømforbruk pr mil - i forskjellige deler av landet.
Fortsetter etter videoen
Året som gikk
I 2021 (eks. desember, da tallene ikke var klare) kostet det i snitt 15,06 kroner per liter å fylle bensin i Norge. I Oslo snittet strømprisen på 75,8 øre/kWh.
Energi Norges utregning viser at en gjennomsnittshusholdning i hovedstaden sparte 6524 kroner ved å lade elbilen hjemme i stedet for å fylle bensin på bilen.
Jo mer osloborgere kjørte med en hjemmeladet elbil, desto mer sparte de i forhold til bensinbil-eiere.
I regneeksempelet har de operert med samme bensinpris-snitt for hele landet. Strømprisene varierte imidlertid stort i de forskjellige landsdelene.
Her følger derfor en oversikt som viser mulig besparelse i fem store byer i forskjellige deler av landet.
Hvor mye sparte du på elbil vs bensin?
Snittpriser 2021 | Oslo | Kristiansand | Trondheim | Tromsø | Bergen |
Bensin kr/liter | 15,06 | 15,06 | 15,06 | 15,06 | 15,06 |
Strøm øre/kWh | 75,8 | 76,2 | 42 | 35,7 | 75,7 |
Besparelse på 12.000 km | 6524 | 6515 | 7229 | 7360 | 6526 |
Kilde: Energi Norge

Faktisk.no: Hvor grønne er elbilbatteriene?
Hva lønte seg da prisene var høyest?
Som du ser av oversikten, var det mest å spare for elbileiere bosatt i Tromsø (7360 kroner), tett etterfulgt av Trondheim (7729 kroner).
Interessant er det at man i samtlige fem byer ville spart minst 6515 kroner, ifølge utregningene til Energi Norge.
Ettersom tabellen over er basert på gjennomsnittlig strømpris for 2021, vil det i perioder ha vært enda mer å spare.
Men vil det fortsatt lønne seg med hjemmeladet elbil om man legger pristoppene i 2021 til grunn?
I desember snittet strømprisen i Oslo på 177,1 øre/kWh. I november var bensinprisen i Norge gjennomsnittlig på 17,65 kr/liter.
Ved 12.000 kjørte kilometer vil en elbileier i Oslo spare 5964 kroner sammenliknet med en bensinbileier. Det tilsvarer en drøy 500-lapp mindre i året enn i eksemplet med gjennomsnittspriser. I Trondheim og Tromsø er det imidlertid enda mer å spare:
Hvor mye sparer du når prisene er på topp?
Pristopper i 2021 | Oslo | Kristiansand | Trondheim | Tromsø | Bergen |
Bensin kr/liter | 17,65 | 17,65 | 17,65 | 17,65 | 17,65 |
Strøm øre/kWh | 177,1 | 177,1 | 60,8 | 60,7 | 176,7 |
Besparelse på 12000 km | 5964 | 5964 | 8391 | 8393 | 5973 |
Kilde: Energi Norge
- At ikke engang skyhøye strømpriser kan gjøre elbilen dyrere i drift enn fossilbilen, viser hvor vanvittig mye bedre denne teknologien er sammenlignet med forbrenningsmotoren, sier prosjektleder Kristian Blindheim i Energi Norge, til Elbil24.

Hva skjer fremover?
Mange er bekymret for strømprisene i tiden som kommer. Nå i vinter får de fleste av oss tilbake en god slump fra Staten, men hva som skjer fra april er fortsatt uklart.
- Det er alltid vanskelig å spå om strømprisene. Det kan endre seg fort fra et ytterpunkt til et annet. En mild vinter, mye vind og mye tilsig kan redusere avhengigheten av gass, og presse strømprisene ned, sier Anders Lie Brenna i Europower.no, som er et nyhets- og analysebyrå om og for kraftbransjen.
Ifølge Lie Brenna har Europa nå nok gass til å holde gjennom vinteren, og gassprisen har derfor gått ned fra det mest ekstreme nivået.
- Den er imidlertid fortsatt høy fordi det vil kreve mye gass å fylle opp Europas gasslagre igjen. Markedet forventer derfor fortsatt høye gasspriser gjennom året, og det kan gi fortsatt høye strømpriser gjennom hele 2022, sier han.

Oversikt: Så lang tid tar det å lade elbilene hjemme
Vil fortsatt være lønnsomt
Regnestykkene fra Energi Norge viser uansett at effektivitetsgevinsten ved å kjøre elbil sammenlignet med bensinbil er så stor, at selv med mye høyere priser enn pristoppene i vinter, vil man bruke langt mindre penger på energi i snitt over året.
Legger vi til at bensinprisene har fortsatt å øke siden november, og at man flere steder i landet nå må ut med over 20 kroner per liter, skal det med andre ord mye til for at det ikke skal lønne seg med hjemmeladet elbil kontra bensinbil.
Lurer du på hvor lang tid det tar å lade elbilen hjemme? Les mer her:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.