Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): I vår kunne vi melde om at det har vært en kraftig økning i antall veiassistanser og bilberginger knyttet til at folk kjører elbilene sine tomme for strøm. Nå har mange også planlagt sin første sommerferie i elbil, og noen kjenner kanskje på rekkeviddeangsten - spesielt hvis man befinner seg i grisgrendte strøk med få lademuligheter.
Dette skjer når batteriet blir flatt
Men hva skjer egentlig når bilen går tom for strøm - eller kanskje enda mer interessant; hva skjer i minuttene og kilometerne før det går tomt?
Dette har Elbil24 lang erfaring med. Når vi kjører rekkeviddetester av elbiler, kjører vi dem alltid til det instrumentene melder om 0 km rekkevidde og 0 prosent batterikapasitet igjen. Vi sørger imidlertid alltid for at vi har nok kapasitet til å kunne rulle inn på destinasjonen - som er Ionity sin lynladestasjon nord for Gardermoen.

Alle elbiler har et varselsystem som gir deg gjentatte advarsler når batteriet begynner å gå tomt. Hvor tidlig dette skjer, avhenger av flere forhold, men det skjer typisk fra det er 10-20 prosent igjen av kapasitet, men skjer gjerne enda tidligere dersom du kjører en bil med liten batteripakke og dermed også kortere rekkevidde.
Samtidig får mange modeller også vesentlig redusert ytelse når batteriet begynner å gå tomt. Dette inntreffer ved forskjellige tidspunkter, men ofte når det er 5-10 prosent igjen av kapasiteten.
Redusert ytelse betyr tregere akselerasjon og hastighet, ofte omtalt som skilpaddemodus. Enkelte biler reduserer også ytelsen til varmeanlegg og annet utstyr som krever strøm i bilen.
Disse tiltakene sørger for å begrense energiforbruket og dermed strekke den siste biten av rekkevidde, slik at du får en fair sjanse til å finne et sted der du kan lade elbilen.

Norges 10 mest populære elbiler: Her er våre plusser og minuser
- Stopper aldri brått
Erfaringene våre deles også av Naf.
- Vi har kjørt 82 ulike elbiler tomme for strøm, og erfaringen er entydig: Det å gå tom for strøm er ikke trafikkfarlig hvis du tar noen grep for å stoppe på et trygt sted. Bilen stopper aldri brått og uten forvarsel, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf.
Og dette med trygt sted er viktig. Vi har sett flere eksempler på at bilførere har fått bøter for at elbilen har gått tom for strøm på trafikkfarlig sted. I 2019 ble for eksempel en kvinne dømt til å betale 12.000 kroner for uaktsomhet, etter at bilen gikk tom for strøm midt på E18 i Bærum.
Ifølge politiet måtte flere andre biler gjøre brå unnamanøvre for å unngå å kollidere. Saken endte i retten, og altså med en knusende dom.

- Hæ? 40.000 ekstra for å få batteri på bilen?
Ikke direkte skadelig
Vi har tidligere understreket viktigheten av å holde batterikapasiteten mellom 20 og 80 prosent mesteparten av tiden. Dette omtales gjerne som batteriets «trivselområde».
Det er derimot liten fare for at batteriet tar skade dersom du skulle havne i en situasjon der du kjører det helt tomt. Det vil fortsatt være en restkapasitet på batteriet selv når det er helt stopp, nettopp for å hindre at batteriet tar skade.
Det er imidlertid viktig at bilen ikke blir stående tom lenge. Koble til laderen så snart du har muligheten, og sørg for å å holde batteriet mellom 20 og 80 prosent mesteparten av tiden.
Du kan lese mer om hva som skjer i praksis, i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.