1000 norske elbileiere har talt:

Så fornøyde er vi med rekkevidden

Elbil24 har undersøkt lesernes forhold til elbilene sine. Se hvilke modeller som får de beste - og verste skussmålene om rekkevidde!

TRONER I TOPPEN: Eiere av Kia e-Niro er aller mest fornøyd med rekkevidden. Se resultatene for 19 andre elbilmodeller lenger ned i saken. Foto: Julian Mackie
TRONER I TOPPEN: Eiere av Kia e-Niro er aller mest fornøyd med rekkevidden. Se resultatene for 19 andre elbilmodeller lenger ned i saken. Foto: Julian Mackie Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): Elbil24-leserne er stort sett meget godt fornøyd med elbilene sine. Det viser en undersøkelse vi har gjort, der rundt 1000 deltakere har sagt hva de mener om bilene sine.

I undersøkelsen kommer det fram at hele 73,5 prosent gir bilen sin enten terningkast 5 eller 6. Bare 4,3 prosent gir bilene terningkast 1 eller 2:

Utgangspunktet for undersøkelsen var først og fremst å få vite mer om den opplevde rekkevidden, både hvor langt man kommer mellom hver lading, men også om hvor tilfredse eierne er med rekkevidden. I denne omgang skal vi se nærmere på svarene som ble gitt på sistnevnte.

Meget fornøyde på sommeren, vinteren derimot ...

Hvis vi ser på alle besvarelsen under ett, som inneholder godt over 30 modeller fra årene 2011 og fram til i dag, er det oppløftende å se at det store flertallet er temmelig fornøyd med rekkevidden på elbilene sine.

På sommerføre gir hele 38,6 prosent terningkast 6 på rekkevidde, mens 29,6 prosent gir terningkast 5. Kun 5 prosent gir terningkast 1 eller 2:

På vinterføre er situasjonen som ventet en annen. Fortsatt er det 14,4 prosent som gir terningkast 6 og 19,5 prosent gir terningkast 5, mens bolken som gir 1 eller 2 har økt til hele 23,8 prosent. Og selv om de fleste er fornøyd (57,2 prosent gir 4, 5 eller 6), er det altså en betydelig andel av elbileierne som er temmelig misfornøyde med rekkevidden på vinteren:

Hvis vi bryter terningkastene ned på bilmerke - helt uten å ta hensyn til årsmodell og batteripakker, får vi et mer detaljert bilde.

Først har vi rangert besvarelsene basert på erfaringene fra vinterhalvåret, som er mest aktuelt akkurat nå. I besvarelsene har leserne brukt terningen, der 6 er best og 1 er dårligst:

Her troner Kia e-Niro alene på topp, den eneste bilen som får mer enn 5 i snitt (5,06), tett fulgt av søstermodell Hyundai Kona - som langt på vei er samme bil - bygd på samme grunnmodul, med samme motor og batteripakke på 64 kWh, og Tesla Model 3.

I den andre enden av skalaen finner vi flere modeller som har vært lenge på markedet, noe som må tas med i betraktningen. For eksempel er det langt flere som gir høy karakter til rekkevidden på nyere Nissan Leaf og Kia Soul enn de eldre utgavene - naturlig nok da disse har fått nye batteripakker og mye bedre rekkevidde de siste årene.

Det mest oppsiktsvekkende er kanskje at Polestar 2, som ble kåret til Årets bil av Dagbladet før jul, havner såpass langt nede på lista.

Samtidig merker vi oss at også Mercedes-Benz EQC, som er bilen som fikk best total-score i vår undersøkelse, havner relativt langt ned på lista her. Det samme må sies om Norges mest solgte bil i 2020, Audi e-tron, som havner på en 11. plass.

Hvis vi ser nærmere på rangeringen for sommerhalvåret, er bildet mye det samme - men utslagene er langt mindre:

Nok en gang havner Kia e-Niro på topp, denne gangen på delt førsteplass med søstermodellen Hyundai Kona. Disse får 5,75 av 6 i snitt, noe som er oppsiktsvekkende høyt - og godt foran nummer tre på lista, Tesla Model 3 (5,54).

Vi merker oss også at en av Norges aller billigste elbiler, SUV-en MG ZS EV får 5,28 i snittkarakter på sommerrekkevidde, noe som er en fjær i hatten for kineserne.

Og i motsetning til vinterhalvåret, gir Elbil24-leserne samtlige modeller et snitt på mer enn 4 på sommerføre, som betyr at vi generelt er godt fornøyd med rekkevidden.

Nok en gang dominerer modeller som har vært lenge på markedet på nedre halvdel av lista, men også her ser vi at Polestar 2 havner langt ned, og verken Mercedes-Benz EQC (11. plass) eller Audi e-tron (14. plass) imponerer, selv om utslagene er mindre her enn på vinteren.

Familie-SUV på toppen

Kia e-Niro er en familie-SUV i mellomklassen som kom på markedet i 2019. Prislappen starter på rundt 405.000 kroner i skrivende stund. Det er ikke noen stor overraskelse at den kommer så godt ut i vår undersøkelse. I Elbilforeningens spørreundersøkelse Elbilisten fra i fjor sommer, gikk den helt til topps på fornøydhetsskalaen.

I vår vintertest av bilen i 2019 konkluderte vi med at dette antakelig er den bilen som gav mest for pengene på det tidspunktet. «Den har størrelsen, rekkevidden, ytelsene og utstyret - hva mer kan man be om?», skrev vi den gang, og gav den terningkast 5.

God tilgang og ny modell til høsten

- Det er veldig hyggelig at kundene våre er så fornøyde. Rekkevidde er viktig, og særlig i kalde Norge er det viktig at rekkevidden holder også vinterstid. Våre elbiler er meget energieffektive, og Kia var tidlig ute med elbiler og er gode på batteriteknologi, sier informasjonsansvarlig i Kia Norge, Mette Simonsen Sauge, til Elbil24.

- Estimatene på rekkevidde er forsiktige, slik at de blir meget realistiske. Rekkevidden er god også vinterstid, fortsetter hun.

VINTERLIG: Mette Simonsen Sauge i Kia Norge er ikke overrasket over at e-Niro-eierne er fornøyd med rekkevidden på vinteren. Foto: Knut Moberg
VINTERLIG: Mette Simonsen Sauge i Kia Norge er ikke overrasket over at e-Niro-eierne er fornøyd med rekkevidden på vinteren. Foto: Knut Moberg Vis mer

Kia er representert med modellen e-Soul i tillegg til e-Niro i det norske markedet. Sauge kan bekrefte at de har god tilgang på biler, og kort leveringstid. Og til høsten kommer det en helt ny modell som bygger på samme platform som mye omtalte Hyundai Ioniq 5. Det ser Sauge fram til.

- Vi gleder oss til den. Det blir en sprek crossover med rekkevidde på 500 km og hurtiglading fra 10-80 prosent på under 20 minutter, med mange smarte løsninger og god plass, samt drift på to eller fire hjul, sier hun.

SLIK ER DEN: I denne videoen fra 2018 forteller journalist Rune Nesheim mer om Kia e-Niro. Video: Dinside.no Vis mer

Her ser du snittkarakterene som dannet utgangspunktet for diagrammene:

Rangering, sortert på vinterkarakter

Modell Vinter (snitt) Sommer (snitt)
Kia e-Niro5,065,75
Hyundai Kona4,935,75
Tesla Model 34,685,54
Opel Ampera-e3,195,42
Peugeot 2083,715,3
MG ZD EV4,375,28
Hyundai Ioniq4,125,28
Tesla Model S4,355,05
Tesla Model X4,935,03
Jaguar i-Pace4,24,86
Mercedes EQC3,534,76
BMW i33,354,76
Kia Soul3,44,7
Audi e-tron3,644,6
VW ID.33,84,58
Renault Zoe3,114,33
VW e-Golf2,884,31
Nissan Leaf2,744,21
Polestar 23,24,11
VW Up!2,3754,066

NB!

Husk at resultatene ikke sier noe om hvor langt man kommer mellom hver lading, men hvor fornøyd eierne er med rekkevidden, basert på de forventningene de har til den.

Senere kommer vi med oversikten over gjennomsnittlig rekkevidde på hver enkelt modell, som vil være en god indikasjon for deg som er i markedet for elbil, enten brukt eller ny.

Følg med på Elbil24 i dagene fremover!

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer